2x erfstuk/ vintage

Goedemorgen allen.

Gisteren was ik bij mijn broertje op bezoek, we hadden het toevallig over horloges, toen mijn broertje inviel dat hij nog 2 horloges van mijn inmiddels 21 jaar geleden overleden vader had liggen.
Ik mocht ze van hem hebben, want hij deed er toch niks mee.

De eerste is een Casio AQ-321 Quartz ( die op z’n minst 30 jaar oud moet zijn ) Dus even checken of de batterij niet is uitgelopen en zien of we die weer aangeslingerd krijgen. image0 image1

De tweede is een Anker 50. Automaat, 21 jewels, antimagnetisch. Dit horloge heeft hij ooit in 1976 in Duitsland gekregen. Hoe en wat weet ik niet, vragen kan niet meer. Welk binnenwerk er in zit weet ik niet want ik probeer ff te kijken hoe ik m open krijg. ( zonder de juiste materialen )
Hij loopt wel ( door schudden en opdraaien ) , en volgens mij ook vrij netjes. Datum gaat ook mee. Alleen ik krijg de wijzers en de datum niet verzet als ik de kroon eruit trek. Kroon draait wel, alleen het gevoel alsof hij niet pakt.

Dus hij zal een onderhoudsbeurt nodig hebben. Ik moet alleen nog ff kijken wie en hoe. En niet te duur.

9 likes

Deksel is open
Nu kan ik het niet heel goed zien

PUW/POW 1561 uurwerk?

4 likes
1 like

Altijd leuk om dit soort dingen tegen te komen!
Het is inderdaad een PUW 1561.

1 like

Mooie herinneringen. De Anker is mijn favoriet :smiley: De laatste is denk ik ook goed te servicen. Zoek de dichtstbijzijnde horlogemaker met HF-recensie:

1 like

Inmiddels staat de tijd goed… alleen van die datum setting snap ik niks.

Duwen ( en/of trekken aan de kroon ) zoals beschreven. ?? Dan gebeurd er helemaal niks.

inculding the very complex constructed date correction mechanism. It works by turning the time back and forth, but advances only when the crown is pressed afterwards.

Als ik het juist lees via de tijdverstelling de datum instellen die na terugduwen van de kroon daadwerkelijk verzet wordt.

1 like

1 like

Misschien is de quickset kapot? Zal je uurwerkmaker je kunnen vertellen

Hier staat een aardige beschrijving.

Bron: Watch Guy, Google

1 like

Dank je.

Die had ik ook gelezen.
De kroon valt ook niet verder in te drukken. En ik kan m maar 1x uittrekken.

Zou goed kunnen.
Ik zal binnenkort ( vanuit Zeeland ) eens gaan kijken, waar er een goede klokken/horloge maker ( hobbyist of prof ) in de buurt zit. ( kaartje had ik al gezien )

1 like

Vandaag mijn Anker terug gehad van de horloge maker, ( deze is door de juwelier opgestuurd naar de maker ) De Anker is overleden verklaard. Er zat dusdanig veel roest in het binnenwerk, dat de reparateur hier niet aan zou gaan beginnen.
Jammer maar helaas. Nu ff gaan verzinnen wat ik met dit horloge ga doen.

1 like

Ik wil er wel naar kijken. Ik heb er nog wat van liggen.
Familiestuk ken krijgen voorrang!

6 likes