En nu voor 2025.
Jazeker! Laatst geserviced en hij loopt weer als een zonnetje!
Had mn Calatrava in de planning maar wegens voorbereiding op aankomende feestelijkheden geen tijd om naar de DNK af te zakken.
Daarom âgewoonâ de iets minder spectaculaire Seiko Presage Blue Enamel Limited Edition SPB069 om de pols deze jaarwisseling.
Het is een bijzonder leuke Présage, ode aan de in de Heian periode ( 794 - 1185 ) ontwikkelde Tsukimi-ceremonies waarbij de Japanse adel muziek luisterend, gedichten reciterend, etend en saké drinkend in de open nachtlucht naar de hemel starend de schoonheid van de volle maan bewonderde.
Tot aan de dag van vandaag overigens, twee maal per jaar meen ik.
De connectie met in het holst van de nacht in de open lucht naar de hemel starend ontploffend vuurwerk bewonderend is snel gemaakt.
Perfect horloge voor Oud en Nieuw daarom!
Voor de Seiko-adepten:
De blauwe emaille wijzerplaat is lastiger te maken dan andere kleuren emaille omdat deze kleur een veel hogere viscositeit heeft.
Desondanks is het emaille virtuoos Mitsuru Yokosawa en zijn team gelukt om deze prachtige wijzerplaten te produceren en hebben ze hun indrukwekkende vaardigheden opnieuw gedemonstreerd.
Het blauwe emaille kleurt afhankelijk van het licht van paars naar blauw naar zwart en is, komt âie, geĂŻnspireerd op de schoonheid van een maanverlichte nachtelijke hemel.â
Persoonlijk heb ik, excusez le mot, een enorme teringhekel aan het (Grand) Seiko gedweep met âochtendbries over het smeltwater stromend door berkenbossen op de noordelijke helling van Mount Fuji uitmondend in Lake Suwa op een nevelige lenteochtend in het vroege voorjaar beschenen door de prille lentezonâ en zulke shit maar het moet gezegd: geheel overeenkomstig mijn hoogstpersoonlijke waarnemingen is de kleur van deze ambachtelijk vervaardigde wijzerplaat akelig overeenkomstig de inspiratie!
Bij volle maan is het soms Ăšcht zulke kleur licht!
Respect!
De term âspectaculairâ vind ik zelden tot nooit van toepassing op horloges maar hark een SPB069J1 binnen, bekijk m eens goed en ga dan eens âs-nachts met volle maan buiten lopen en je begrijpt wat ik bedoel: spectaculair en indrukwekkend staaltje vakmanschap van Mitsuru Yokosawa San.
Nogmaals respect!
Nou ja, tot zover de wijzerplaat.
De roman numerals zijn overgenomen van het eerste Seiko zakhorloge, de âTime Keeperâ.
De afgeronde wijzers zijn gebaseerd op het eerste Japanse polshorloge, de âLaurelâ.
De extreem lange secondenwijzer is interessant waar het gaat om maankijken want de nieuwe maan aan het einde ervan loopt over de âoâ van Seiko en wordt een maal per minuut heel even een volle maan.
Dit is geheel in overeenstemming met het Japanse principe van âmitateâ wat het creĂ«ren van op de natuur gebaseerde visuele aspecten inhoudt.
De secondenwijzer is sterk in âmitateâ want alsof het nog niet genoeg is is het sikkelvormige uiteinde ook nog eens in goudstof gedoopt waardoor bij inzoomen een maanoppervlak zichtbaar wordt.
Dit maanoppervlak kun je ook visualiseren in de emaille wijzerplaat bij een bepaalde lichtinval overigens.
De nieuwe maan komt in dit horloge nogmaals terug, ditmaal uitgevoerd in bladgoud aan de binnenzijde van het glazen achterdeksel.
Tenslotte wil ik nog even de 10 bar WR melden, uiterst handig bij bacchanalen en andere losbandige evenementen en wederom een bijzondere eigenschap voor zo een sophisticated horloge.
Anyway, over mân Calatrava kan ik minstens evenveel uitwijden maar het mag inmiddels duidelijk zijn dat dit ogenschijnlijk eenvoudige Seikootje helegaar niet onderdoet voor zo een elitaire Patek Philippe.
Als je de kans krijgt, onmiddelijk binnenharken!
Ter illustratie even wat plaatjes.
Nog 24 uur
Leuk, uitgebreid en informatief betoog over de enemal Presage, waarvoor dank.
Wat betreft de Japanse cultuur, zoals met name Grand Seiko die tot uiting brengt, ter onderscheid van andere horloges, door specifieke symboliek en cultuur specifieke elementen te benoemen ter onderbouwing van die typische Grand Seiko kenmerken, kan ik dat zeer waarderen.
Ja dat.
Dus dat weet ik nu nog even niet hoor.
?? Snap m even niet!!
Welk horloge hij gaat dragen straks lijkt me.
Ah zo. Beetje traag, al levenslang last van
Dat ik nog 24 uur heb om te bedenken wat er tegen die tijd om mijn pols gaat zitten (en ik nog niet zover vooruit gedacht heb)
Zijn er nu nog minder dan 20 . Weet je het al? Zulke keuzes kun je niet uitstellen. Niet goed voor je hart
[Gaat nu zelf ook kijken naar zijn rijtje horliges en dubben over welke het moet gaan worden]
Gestart met deze Waterbury chrono, maar het is gewoon dinsdag vandaag dus zal ik later vandaag een Tudor omslingeren vanwege Tudor Tuesday, weet alleen nog niet welke.
De chrono, kun je mooi aftellen tot het nieuwe jaar .