6R35, beat error en positionele verschillen

Hallo!

Ik heb een prachtige Seiko Sharp Edge (SPB167J1 voor de liefhebber).
Dit horloge is voorzien van het beruchte 6R35 uurwerk.
Op internet vind je dat dit uurwerk niet altijd even betrouwbaar is.

Mijn 6R35 heeft een beat error van 4.0, groot dus. De positionele verschillen zijn ook groot.
Wijzerplaat naar beneden t.o.v. van cijfer 9 omhoog scheelt 45 seconden.
Desondanks loopt het horloge om de pols stabiel tussen de +3 en +5 seconden per dag, oftewel helemaal prima!

Vraag: Kan de grote beat error kwaad voor het horloge en moet het horloge dus gereguleerd worden? Of zorgt het alleen voor een grotere tijdsafwijkingen (waar op dit moment dus geen probleem mee is)?

1 like

Als verstand met de jaren komt dan hoop ik dat je rond de twee bent.

On topic : Ik zou het toch niet helemaal vertrouwen en eventueel met Seiko contact opnemen. Maar wellicht komt er hier dadelijk iemand met meer kennis van uurwerken die een beter duiding aan deze waarden kan geven.

11 likes

11 likes

Ik had een probleem met mijn SPB153, wat keurig verholpen is door Seiko, die hebben er gewoon een nieuw uurwerk in gezet. Verzenden verliep via een Seiko dealer, heeft me geen cent gekost.

Luister dus naar @PLP, stel Seiko Nederland die vraag in een mailtje, en zij zullen bij je in de lucht komen met een antwoord. Als dat betekent opsturen en uurwerk fixen, fair enough, regelen ze voor je binnen garantie.

4 likes

Gesproken als een echte Zoomer, is al een wonder dat je überhaupt een horloge om de pols draagt.

3 likes

Een correcte spelling en zinsbouw zou je wellicht nog enige geloofwaardigheid opleveren.

1 like

Hier staat wat uitleg over de beat error.

Bravo! Al lid sinds 19 oktober en dan met zo’n wijze opmerking komen. Je bent echt een aanwinst :ok_hand:t2:
On topic: er zijn verschillende leden die veel kennis over dit uurwerk hebben, wellicht dat ze kunnen reageren. En anders het advies van Fate volgen.

2 likes

Al veel langer hoor, onder andere nicks.

1 like

Dat zegt me dan ook al genoeg :roll_eyes:

2 likes

Da’s goed om weten …

Helaas heb ik ook zeer slechte ervaringen met dit Caliber van Seiko.
Maar idd gewoon op laten sturen naar Seiko en dan fixen ze het voor jou.
Zo’n hoge BE is niet goed en hoort niet bij zo’n nieuw horloge

1 like

Don’t feed the troll…

2 likes

Hij loopt wel keurig met +3 +5. Ik heb mijne destijds weg gebracht omdat hij +13 liep (nog binnen specs) maar de horlogemaker zei dat hij ook behoorlijk onregelmatig was (gok beat error) hij had het in ieder geval zo gefixt. Dus als je hem niet lang kwijt wil, ff langs een horlogemaker.

1 like