Aankoop in londen

Hallo iedereen,
Ik kocht laatst in Londen een ‘vintage’ horloge.

Ik ben vooral op zoek naar info omdat ik zelf een leek Benin alles horloges maar toch wat nieuwsgierig werd naar de hoe en wat.

Het is een mechanisch horloge. Als ik via Google afbeeldingen zoek kom ik uit bij een rotary horloge, maar op de wijzerplaat staat Seiko.

Mogelijk werd dit verkeerd gereviseerd?
Op de achterkant staan geen stempels, enkel op het slotje staat hong kong maar dit lijkt mij niet zo belangrijk?

Ik kom dus uit op een rotary horloge uit 1960. Maar mogelijk met een andere wijzerplaat? Ze loopt wel heel fijn.
Iemand een idee wat ik gekocht heb? En misschien aanvullend hoe ik deze best kuis/ opnieuw laat vergulden?

Alvast bedankt!

2 likes

Als ik de wijzerplaat zo zie lijkt het een horloge wat met allerlei onderdelen in elkaar is gezet. Heb je de mogelijkheid om het uurwerk te laten zien?

Welkom op het mooie forum.

Bedoel je de binnenkant? Daar durf ik niet aan beginnen :sweat_smile:
Wat zie je speciaal aan de wijzerplaat? Klopt het Seiko logo niet?

Ik vond dat het horloge heel hard leek op deze

Wat dus idd een rotary is…

Dank je!

Mooi hoor!
Had er 1-2 jaar geleden ook eentje voor mij vriendin gekocht, maar de band bleek erg slecht te zijn aan de binnenkant.
Ook was het uurwerk zwitsers (AS mechaniek) maar de band was “Hong Kong” gestempeld :confused:

1 like

Idem hier! In de binnenkant van de sluiting. Het bandje ziet er aan de binnenkant wel goed/stevig uit maar betekend de stempel hong kong dan, dat dit geen origineel stuk is?
Of toch niet uit die tijdsperiode?

Mooie horloge! Lijkt idd dezelfde :smiling_face:

1 like

Nou ik denk wel dat het origineel zo is, maar dat Rotary in die tijd (of misschien altijd wel) niet zo’n duur merk is geweest. Ik vond hem erg leuk in ieder geval, maar hij is niet meer in de collectie helaas.

Edit: het zal geen Seiko zijn denk ik, ofwel zijn ze allemaal nep, ik weet het eigenlijk niet :joy:

Dit uurwerkje servicen gaat je meer kosten dan de aankoopprijs vrees ik…

Typisch een jaren 60 model met geïntegreerde band. Het was in die tijd in de mode dus door vele merken uitgebracht.

Om te checken of het klopt, moet ie open.

Schoonmaken kan bijvoorbeeld in een ultrasoon of zachte tandenborstel met afwasmiddel of zilverpoets. Afhankelijk van hoe vies/verkleurd het is. Alleen… dan moet het uurwerk er wel uit want die houdt niet van water. Dus wie weet kun je met tandenstokers vuil weghalen en daarna zilverpoetsdoek erover doen.

Vergulden kan via een juwelier maar is erg duur.

Mijn advies, gewoon lekker dragen!

2 likes

Dank je wel voor je uitgebreid antwoord :grin:
Vergulden wordt inderdaad Miss wat te duur…

Ik vind het wel fijn te horen dat het dus wel effectief vintage uit de jaren 60 is!

Als ik het goed begrijp kan het zijn dat Seiko ooit dit model heeft uitgebracht maar om zeker te zijn kan ik best ergens langsgaan om hem open te laten doen?
Ik vermoed persoonlijk dat hij gerepareerd is geweest aangezien hij heel goed werkt maar geen stempels van Seiko heeft. En ik vermoed dat niet alle horloges uit die periode nog steeds probleemloos werken.
Maar zoals ik al zei, ik ben een leek dus is een beetje mijn inziens.

1 like

Ik ben geen Seiko expert, maar vaak staat er Seiko op de buitenkant van de achterdeksel. Maar een horlogemaker (liever geen juwelier) kan hem voor je open maken. En dan zien wat er op de binnenkant van de deksel staat. En wat voor uurwerk er in zit.

Bij oude horloges zie je ook wel eens “marriages”. Oftewel, er is iets vervangen door een passend onderdeel van een ander merk waardoor het weer draagbaar werd. Dus bijvoorbeeld dat de kast en het uurwerk niet bij elkaar hoorden.

Dan zou het ook nog “nep” kunnen zijn. Dat iemand (lang geleden) geprobeerd heeft om het een Seiko te laten lijken. Maar dat is dan dus aan het uurwerk te zien.

Het is aan jou om te beoordelen of het je uitmaakt.

Sowieso leuk om te zien dat je een oud horloge leuk vindt. Kijk uit, het kan best een verslavende hobby worden. :wink: Er zijn zoveel leuke betaalbare vintage dames horloges!

Kaartje met horlogemakers: