Advies en inspiratie gevraagd: militair horloge

Die is wel heel vet ja! :facepunch:

Suunto Core (all black) was mijn keuze, maar ik vermoed dat die niet genoeg heritage heeft. Wellicht anders leuk voor erbij? Ze zijn tegenwoordig erg goed te betalen. (105 euro zag ik er laatst nog een voor)

1 like

Ja, een analoog horloge geniet voor mij wel voorkeur denk ik, mechanisch of kwarts is om het even!

Heel gaaf ook deze inderdaad!

1 like

Gaaf! Marathon kende ik nog niet! Zeker een contender!

1 like

Die groene gaat goed bij de outfit passen iig! :+1:

Een G-shock lijkt me de enige rouwdouwer optie. Want alles wat Mechanisch is is kwetsbaarder, da’s leuk voor bureau-militairen en mensen die soldatenfilms cool vinden.

Mijn vrouw is toevallig een in Kroatië geboren Servisch-Macedonische, en die heeft geen hoge pet op van de VN verrichtingen in voormalig Joegoslavië.

Mag ik voorzichtigjes suggereren dat je neef gewoon een normaal vak leert, die Hamilton koopt als knikje naar degenen in de familie die dienst gedraaid hebben, en verder een gezellig en vreedzaam leven gaat leiden?

Want ja, die Hamilton is niet zo robuust als een G-shock, maar wel duizend keer mooier.

Als je nou toch wat geks wilt doen: Zeg tegen hem dat je het budget vier keer verhoogt als hij niet het leger in gaat en geef hem gewoon een Mühle Glashütte SAR-timer.

Dan is die Hamilton nog steeds mooier, maar een mens draagt z’n steentje graag bij.

5 likes

https://www.nitewatches.com/gb/store/mx10

Tritium buisjes, fun en apart

4 likes

Zo iets? :wink:

Dit dus. En dus in de quartz uitvoering, want minder kwetsbaar c.q. bomproof. Als je op zoek gaat; de referentie is WW194007 van Marathon Watches.

Er is wel sprake van “enige rek”, maar daar krijg je ook wat voor. :sunglasses:
Succes!

5 likes

Zitten daar fixed lug bars op?

1 like

Yes.

1 like

Eigenlijk vreemd dat er geen horloge bij de uitrusting zit.
Maar ik zou voor een G-shock gaan. Of iig iets met minimaal een stopwatch functie.

Deze werkt op zonnekracht en de tijd is radio gestuurd. Echt zorgeloos en betrouwbaar. Ze kosten zo’n 200 euro.

1 like

Dat was ook zeker geen huzarenstukje, maar daar kon de gewone militair weinig aan veranderen.

Zeker! Maar probeer een bijna 18-jarig binkie maar eens met rationele argumenten te overtuigen! Het wordt hem niet opgedrongen maar hij kent zijn geschiedenis en heeft hier zijn zinnen op gezet!

Als ik die koop weet ik niet of weggeven nog een optie is, heel mooi! :ok_hand:

3 likes

CWC
Marathon
MWC
G-Shock

2 likes

Misschien KHS of een Traser?

2 likes

De marathon werd al eerder genoemd inderdaad, heel gaaf! Ik kende ze nog niet maar dit is zeker 1 van de kanshebbers! Leuk stukje om te lezen ook! :+1:

Tja, ik zou zeggen dat er maar één bepaald type Militair Horloge in aanmerking komt hiervoor:

Eentje uit WW2 - The Dirty Dozen series

2 likes

Ik vind het een wat apart ontwerp met de hooded lugs, dat doet mij twijfelen. Maar het feit dat alles afgerond en anti-haak is, gekoppeld aan stoot-oppervlakten en een 1000m WR… Ik vind 'm cool. Of ik 'm 250% van de prijs van een Archimede Outdoor Protect cool vind is een tweede:

Ik denk in alle eerlijkheid dat ik een Archimede zou doen.

Ik weet zeer zeker dat de meeste militairen die hier het leger in gaan het juiste proberen te doen en voor compleet eerbare redenen die loopbaan kiezen. Mijn hele familie van vader’s kant zijn allemaal oude Mariniers, KNIL mensen en Cavaleristen, maar mijn punt is meer dat de meesten er gedesillusioneerd uit zijn gekomen.

Daarom zou ik bijna aan willen bieden om hem de telefoonnummers van m’n broer (13 jaar bij de Cavalerie en het enige wat ik er leerde was veel drinken) en m’n vrouw (het enige wat ze deden was van 1600 meter afstand op straathonden schieten en heulen met dames uit het mensenhandelcircuit) te geven. :slight_smile:

Als je dat zou willen zou ik een moderne herinterpretatie doen. De CWC G10 horloges, de Smith’s PRS-29 horloges en de Precista PRS-10 schieten me te binnen.

Smith’s heeft betere waterdichtheid dan de CWC, dus ik zou Smith’s kiezen. Ook omwille van het saffier.

4 likes

Zeker ook een mooie (en absoluut een veiligere) keuze.

Uiteraard mis je dan wel dat stukje geschiedenis, maar niet iedereen is daar even gevoelig voor.

1 like

Als ik in een loopgraaf moet springen heb ik geen reet aan een stukje geschiedenis, terwijl mijn horloge dan een brakke vintage is die zo waterdicht is als een zeef, met een uurwerk wat al 90 jaar oud is en lume die er vanaf brokkelt als je dat op een drafje doet.

Bovendien zijn die oorspronkelijke dirty-dozen horloges, als je ze al vind, hetzij reteduur, hetzij bij mekaar geraapte frankenwatches. Dat zijn verzamelstukken die je nooit, nooit meer in moet zetten in het veld.

Sorry, ik kan daar geen andere koek van bakken. :slight_smile:

4 likes