Advies voor gouden Chrono jaren 40 - 50

Wat zijn doorgaan de maatvoeringen, 36 of 38 mm?

Genesis

Varieert volgens mij sterk. Doordat chronograaf uurwerken in die tijd vaak relatief groot waren zijn chronografen ook vaak wel groter dan ā€œnormaleā€ horloges uit die tijd. Ze zitten volgens mij meestal in de range 33-38 mm. Hoe groter hoe gewilder en dus duurder over het algemeen. Mijn Tissot is ongeveer 36 mm.

Duidelijk, ik heb ook de voorkeur voor 38 mm

1 ding is mij niet helemaalduidelijk, er word geschreven dat Seiko in 1969 (maand mei) de eerste horlogefabrikant was doe een mechanische automatische chronograph uitbracht

Klopt dat? Voor die periode waren er dus alleen handopwinders als chronograph?

Genesis

Er is nog steeds discussie wie de eerste was, maar inderdaad, daarvoor alleen handwinders :sunglasses:

18 kt Rose goud minimaal 38 mm en niet te dun/fragiel en het liefst begin 1950 of nog ervoor zou een mooie kunnen zijn, maar dan geen premium merk, omdat ik het betaalbaar wol houden

Mooie dan wel opgemaakte witte wijzerplaat en mooi gerestaureerde kast met geserviced uurwerk dit pakket will do the trick for mešŸ˜Ž

Ik heb een project🧐

Genesis

1 like

Wat heb je in gedachten qua budget dan want je eisen lijstje is nu niet echt min te noemen.

Geen premium merk dus € 500 - 1500

Dit is nw voor dus niet me heel goed gaan oriƫnteren, ongeduld kost geld dus rustig aan

Genesis

Voor die eisen zal je toch wel tegen de bovenkant van je budget aantikken. Maar de jacht is de helft van het plezier. Geniet van de zoektoch :slight_smile:

1 like

Ja dank je, precies de jacht is 50% van het plezier en de 1ste hoeft het eindstation niet te zijnšŸ˜Ž

Genesis

Mijn advies zou zijn om ebay.it in de gaten te houden. Zoek eens op ā€˜cronografo oro’. Ik heb daar in het verleden nog wel leuke chrono’s vandaan gehaald. Zoals gouden Vetta’s met Valjoux 23 uurwerken erin.

Hanteer daarbij wel de volgen aspecten:

• italianen liegen per definitie over zaken zoals diameter (minstens + 1mm) en noemen het al gauw ā€˜oro rosa’;
  • recent geserviced zou ik me niet te veel van voorstellen;
  • lowballen is aan te raden. Is een uitstekend begin van de onderhandelingen. 60% van de vraagprijs bieden is geen enkel probleem.
6 likes

BH bedankt voor de tip behoed me tenminste om neus te hard te stotenšŸ˜„

Genesis