Alpina <1961

Ik hoop meer te weten te komen over dit Alpina-horloge.

Mijn oom kreeg het horloge toen hij in 1961 50 jaar bij hetzelfde bedrijf werkte. Hij is geboren in 1898 en ging als 13 jarig kind werken bij uitgeverij Mouton In Den Haag.
Helaas loopt het horloge niet meer. Ik zou het fijn vinden het horloge weer lopend te krijgen.

7 likes

Dit is een lijst met horlogemakers. Ga aub naar een horlogemaker en niet naar een juwelier.

Juweliers sturen een horloge meestal op naar een horlogemaker en rekenen daar een bedrag bovenop.

De alpina is waarschijnlijk goud, als ik de fotos bekijk. Als het goed is kan je ergens stempels ontdekken. Die vertellen je hoeveel kt

2 likes

Dank Ruud. Met een loupje kan ik inderdaad een stempeltje in de zijkant van de lug ontdekken, ontcijferen is met het loupje volstrekt onmogelijk.

Kan je een foto maken?

Even de juiste link voor de horlogemakers: Kaart met horlogemakers

1 like

Aan de mate van verkleuring te zien hooguit 14K goud. Het stempel is onleesbaar, maar dat zie je zelf ook wel.

Uurwerk is prima lopend te krijgen normaliter, waarschijnlijk is de opwindveer gebroken. Die zijn in 99% van de gevallen vervangbaar.

2 likes

Zal dat een Nederlands keurmerk zijn of zijnde een Zwitsers horlogemerk een Zwitsers?

Ik zou me minder druk maken over het karaatgehalte dan over het weer lopend krijgen van het horloge. :man_shrugging:

Ik sta ook op het genoemde horlogekaartje. :innocent:

2 likes

Eens. Voor mij is het met name relevant of t niet stiekem plated/capped is… al heb je dan in 95% van de gevallen een stalen deksel

1 like

50 jaar in dienst? Dan kreeg je een gouden horloge hoor.

2 likes

Het karaatgehalte interesseert mij ook niet, het is een belangstellende vraag welk land de stempel zet.

De waarde van het horloge zit voor mij in de dierbare herinneringen aan de oom.

1 like

Ja 50 jaar in dienst, en ik zat nog even te rekenen, hij was nog geen 13 toen hij ging werken, in maart 1911.

2 likes

Zolang het stempel niet leesbaar is weten we niks. Ik kan hem voor je servicen, vele anderen kunnen dat ook. Ik hoef geen reclame voor mezelf (meer) te maken. Kijk op het eerder getoonde linkje wie er in je buurt zit en/of je vertrouwt.

1 like

Ik woon in Drenthe en heb geen enkele ervaring met een horlogemaker.

Albert van Allwatch. :ok_hand: Google maar, Nieuw-Amsterdam. Edit want hij blijkt verhuisd. :slight_smile: Heb samen met hem de opleiding bij Machiel Kalf gedaan. En dat was geen makkelijke, vooral Machiel niet. :wink:

2 likes

95% van de gevallen. Heb ze plated gezien…

1 like

Stop pooping the party. :expressionless: :upside_down_face: Belangrijkste is dat het horloge naar Albert Koopman gaat, dat lijkt me echt een topkeuze - ik weet hoe gedreven hij is.

1 like

Deze is goud hoor. Zeer waarschijnlijk.

2 likes