Nou, dan mogen die van mij hier ook nog wel een keer.
Alle drie waren cadeautjes! De R25 kwam van @Basvg, de tank en de Calendrier waren een goede gave van @Vintagewatchstuff. Nog steeds elke dag blij mee!
@chi_kwadraat, dank voor je artikel uit het archief.
Deze Lip kwam in december binnen. Het model was ik al eens eerder tegengekomen, maar die was toen al verkocht. Die wijzerplaat vond ik geweldig met die eigenzinnig hoekige cijfers, zwart met gouden rand. Moeilijk om mijn ogen er vanaf te houden.
Daardoor was ik al een tijdje op zoek. Ze zijn niet talrijk, maar soms wel vindbaar met de omschrijving ‘Griekse wijzerplaat’ (Greek dial). Ze komen wat vaker voor met een kalenderfunctie. Dan is de plaat slechts deels becijferd. En daar was het mij juist om te doen.
Tot ik dit exemplaar (on-line) tegenkwam bij een particuliere reparateur in Frankrijk. Het is een horloge van rond 1960 met een R136E kaliber. Mooi hersteld en loopt keurig. Een kleine smet was een klein stukje kast dat onder de kroon bleek afgebroken. Niet vermeld door de verkoper (en volgens hem al zo voor de restauratie). Maar het is niet hinderlijk en bij het dragen onzichtbaar. Dus een mooi groen bandje erop en fijn van genieten.
Wel bijzonder, die 24-uurs plaat, maar zeker dat logo heb ik nog niet eerder gezien. Niet dat ik een expert ben o.i.d. Maar de afgelopen maanden ben ik wel langs heel wat verschillende Lips gebrowsed .
Zou zoiets speciaal voor een Aziatische markt kunnen zijn gebruikt ofzo?
Mooi geworden. Ben wel een beetje jaloers dat je dat zo van de rommelmarkt oppikt en even gebruiksklaar maakt. Aan de andere kant zou ik met jullie collectie ook last krijgen van de keuzestress over wat nu weer te dragen
Dat bliksempje is dan wel weer bekend. Dat komt van de Lip Electronic. Dat vind je op de horloges met een electrisch mechanisme, waarmee Lip pionierde vanaf 1952. Uiteindelijk kwam de Electronic in 1958 op de markt, een model dat later de naam General De Gaulle kreeg. Volgens mij komt het bliksempje later terug op elk model van Lip dat een electrisch mechanisme heeft. Maar dat laatste weet ik niet zeker.
Ja, Lip maakt daar ook onderdeel van uit. Zoals gezegd ben ik geen kenner en heb geen definitief historisch overzicht klaar staan.
NB: Ik had nog een linkje met een aardig overzicht van de geschiedenis van Lip. Met ook info over die electrische mechanismen van verschillende merken. Maar ik mag (als TL-1) momenteel geen linkjes posten. Gisteren was er al een stop op uploaden foto’s, vanwege een probleem met spam accounts, dat is opgelost. Maar blijkbaar is er nog een ban op linkjes. Zodra dat weer mag zal ik die ook even posten.