AP Only (Deel 1)

Deze lijkt meermalen gepolijst. Er is zoveel materiaal weggehaald dat de schroeven helemaal tegen de buitenrand van de bezel zitten. Ik geloof dat je een RO max 3 of 4 keer kunt polijsten.

Een nieuwe bezel laten plaatsen kan ook vast bij AP. Servicebeurt erbij maar dan ben je wel redelijk wat geld kwijt.

Ook ongepolijst niet echt een knappe jongen zeg…als hier geen AP op zou staan, zou iemand hem dan mooi vinden?

Persoonlijk vind ik het een mooi horloge. En als ik me niet vergis is AP de ‘ontwerper’ van dit model en is vaak gekopieerd.

Misschien vond de vorige eigenaar hem ook minder mooi en dacht “als ik er nou eens flink veel af polijst, is hij ‘minder’ lelijk” :joy:

Daarnaast is het lastig als je in een bepaalde prijsklasse gaat shoppen dat je dan wel héél veel keuze hebt voor dat geld… voor 12-15K is mijn droom 3-piece wel rond (Sub, Speedy, Navitimer) en zou ik dat liever hebben. Maar daar gaat dit topic niet over. :sunglasses:

2 likes

Dan alle schroeven in de bezel ook?

Zo iets dus? :wink:

3 likes

Ook niet fraai, maar de wijzerplaat is al beter.

1 like

Edit

Je vergist je.

De ontwerper van de AP Royal Oak en modellen ‘gelijk’ aan deze (o.a. PP Nautilus, Rolex Quartz, IWC Ingenieur) is Gérald Genta.

1 like

Kijk! Weer wat geleerd!

Wat ik bedoelde aan te geven was dat AP het merk was dat met dit model/ontwerp op de markt kwam (en heeft laten ontwerpen door Genta weet ik nu) en andere merken dit in meer of mindere mate hebben gekopieerd. Of klopt dit ook niet?

Nee, weer mis :wink:

Genta is ook veranwoordelijk voor die andere ontwerpen die je waarschijnlijk bedoelt (o.a. IWC Ingenieur).

1 like

Haha… ik snap er ook niks van.
Zo’n AP is helemaal niet aan mij besteed. Ik hou het lekker bij mijn Invicta, jammer dat Rolex steeds al die modellen kopieert. :sunglasses:

Nee die ontwerpen bedoel ik eigenlijk niet. De Ingenieur, Nautilus etc zijn in mijn ogen anders dan de AP. Nu ik weet dat ze van dezelfde hand zijn, zie ik de overeenkomsten. Ik doelde op een Hublot Big Bang bijvoorbeeld.

Wat ik in essentie probeer aan te geven, en wat me niet goed lukt, is dat een horloge als het ‘origineel’ wordt gezien als zij de eerste zijn met dat ontwerp (even daargelaten wie dit ontwerp voor hen heeft gemaakt). Dus niet een ander horloge hebben gekopieerd, maar zelf echt hebben ontworpen (of hebben laten ontwerpen).

Daarnaast als ik uit ga van het het Wiki stuk, is de AP RO eerder ontworpen dan de anderen die genoemd zijn:

Genta’s work with Universal would be a precursor to future collaborations with other brands in Switzerland and throughout Europe, including Omega’s Constellation (1959); Patek Philippe’s Golden Ellipse (1968). Audemars Piguet’s Royal Oak (1970), IWC’s Ingenieur (1976); Patek Philippe’s Nautilus (1976); and Cartier’s Pasha de Cartier (1985)

Heren, dank! Dit was ook mijn vermoeden. Ben in de markt voor zo’n horloge, maar een slechte en te veel gepolijste variant hoef ik niet de moeite te nemen om te gaan bekijken.

2 likes

Tja die heb ik al grotendeels, dus dan ga je naar dit soort gekke dingen kijken. Is het het mooiste horloge? Mwah weet ik niet. Het is wel uniek, techniek/uurwerk is fraai. En niet de halve wereld loopt ermee.
Behoudt het tweedehands zijn waarde? Dat zeker, dus daarom een interessante optie wanneer de rente op de bank op 0.05% staat :wink:

1 like

Dat is idd voorbij. Toen ik in 2000 m’n AP ROO had was het een zeldzaamheid. Paar jaar later liep iedere schooier en prof voetballer met zo’n ding.

Hou er wel rekening mee dat het een mooi, maar ook kwetsbaar uurwerk is en een service kost je een bult.

Op Chrono24 staat er 1 voor 14K in Italië, die ziet er veel beter uit. Maak je er een gezellig weekendje weg van. Nieuwe matching outfit erbij shoppen en klaar ben je :sunglasses::+1:.

1 like

Mijn vriendin heeft interesse in een AP royal oak. Goud/Goud. 25mm. Quartz.
Ik ben absoluut geen kenner dus bij deze even de link:

De schroefjes lijken al wel dicht bij de rand van de bezel. Duidt dit op te veel polijstwerk?
Wat vinden jullie. Mooi horloge voor de prijs, of beter laten liggen?
Plaatje:

In elk geval heeft de horlogemaker/juwelier bij de laatste batterijwissel niet goed opgelet qua uitlijning van de schroefkoppen in de bezel. Zullen er uit moeten, en her-gepositioneerd. Heb zelf jaren terug een zelfde exemplaar onder handen gehad voor een batterijwissel.

Bij een dergelijke desinteresse voor het geleverde werk haak ik sowieso meteen al af.

4 likes

Ach ik zie het ja. Dat is inderdaad niet zo mooi gedaan. Puntje voor aandacht inderdaad als we hem gaan bekijken.
Bedankt voor de opmerkzaamheid!

1 like

Helemaal rondgepolijst. Ver van wegblijven.

1 like