Automaat in de ruimte

Klopt Mark; tijdens de liveuitzending van de lancering werd gesproken van een piekbelasting van 4G.

Daar heb je dus bepaald geen speciaal anti-shock system voor nodig. Enerzijds LOL, maar wel jammer dat bij deze sympatieke horlogemaker marketing oververheerst :frowning:

We hebben het nog steeds over de opwindrotor van een automaat toch? Deze draait niet konstant, maar schommelt steeds agv onze polsbeweging (en staat de hele nacht stil dus). Zowel op aarde, als in de ruimte.

De belangrijkste reden dat de rotor stopt, is omdat deze kinetische energie gebruikt wordt om de veer op te winden.

Ik heb de kwestie aangekaart bij de maker. Aangezien ik zelf niet verder ben gekomen dan HBS-A en dus helemaal niets snap van Natuurkunde, Scheikunde, Algebra en meer van dat soort narigheid, publiceer ik hierbij zijn antwoord over de werking van de automaat / rotor in de ruimte:

De rotor draait op een lager. Normaal heeft de gravitatie invloed op rotor en zal het gewicht uiteindelijk geremd worden door de zwaartekracht.
In de ruimte heeft de rotor (bijna) geen invloed van de gravitatie. De rotor zal door de energie van de drager in beweging komen.

De rotor zal langer draaien, maar uiteindelijk heeft de rotor weerstand van het rotorlager waardoor de rotor afgeremd wordt. Het klopt, dat het een zware belasting is voor het lager. Dit is op te vangen door een keramisch lager te gebruiken die veel minder gevoelig is voor wrijving en slijtage. In de andere richting ondervindt de rotor uiteindelijk weerstand van het opwindmechanisme. Ook hier, als de veer in de veerton zijn volledige spanning heeft, slipt hij door. Aan te nemen is dat het horloge in de ruimte zelfs sneller tot zijn volledige gangreserve komt.

@ luddite, de marketing, die jij kennelijk afkeurt, heeft weinig te maken met het gepatenteerde Shock systeem. Voor dit horloge is een speciale Mission Time Counter ontwikkeld voor Andre Kuipers, maar misschien heb je de informatie nog niet goed gelezen.

hcptdg Schreef:

Dit is op te vangen door een keramisch lager te gebruiken
die veel minder gevoelig is voor wrijving en
slijtage.

Bedankt voor de uitleg. Neem ik volgende keer maar m’n Damsasko DC67 Si mee als ik weer de ruimte in ga :slight_smile:

lencoth Schreef:

hcptdg Schreef:

Dit is op te vangen door een keramisch lager te
gebruiken
die veel minder gevoelig is voor wrijving en
slijtage.

Bedankt voor de uitleg. Neem ik volgende keer maar
m’n Damsasko DC67 Si mee als ik weer de ruimte in
ga :slight_smile:

Behouden vlucht dan maar :slight_smile:

Wel cool! Ik dacht overigens dat het patent zich niet zozeer richtte op het shock-systeem an-sich maar puur op het van buiten kunnen afstellen ervan.

Er zijn wel meer fabrikanten met een dergelijk systeem zoals Glashutte Original.

Tom Koerts Schreef:

Wel cool! Ik dacht overigens dat het patent zich
niet zozeer richtte op het shock-systeem an-sich
maar puur op het van buiten kunnen afstellen
ervan.

Zie:

http://patents.com/us-20110182153.html

:slight_smile:

Tom, bij het patent gaat het echt om het shock systeem. Het is inmiddels wereldwijd gepatenteerd en alle grote jongens (we kennen ze allemaal) willen het hebben of gebruiken. Maar daar gaat Roland nog eens even heel,rustig over nadenken want hij wil het zelf ook blijven gebruiken en dat is niet voor iedereen aanvaardbaar.

Hans

Pfew…

[i]De rotor draait op een lager. Normaal heeft de gravitatie invloed op rotor en zal het gewicht uiteindelijk geremd worden door de zwaartekracht.
In de ruimte heeft de rotor (bijna) geen invloed van de gravitatie. De rotor zal door de energie van de drager in beweging komen.

De rotor zal langer draaien, maar uiteindelijk heeft de rotor weerstand van het rotorlager waardoor de rotor afgeremd wordt. Het klopt, dat het een zware belasting is voor het lager. Dit is op te vangen door een keramisch lager te gebruiken die veel minder gevoelig is voor wrijving en slijtage. In de andere richting ondervindt de rotor uiteindelijk weerstand van het opwindmechanisme. Ook hier, als de veer in de veerton zijn volledige spanning heeft, slipt hij door. Aan te nemen is dat het horloge in de ruimte zelfs sneller tot zijn volledige gangreserve komt.[/i]
unquote

“zal het gewicht uiteindelijk afgeremd worden door de zwaartekracht”…
Da’s onjuist. Het enige dat de zwaartekracht doet is het ding laten wiebelen; het afremmen gebeurt door wrijving en/of het opwinden van de veerton. Als de veerton opgewonden is, veroorzaakt de koppeling een berg wrijving die het gewicht doet afremmen.

Ik begrijp niet waarom aan te nemen is dat in de ruimte de veerton sneller op zal winden. Mijn stelling is dat 't geen bal uitmaakt.
Of 't nu de zwaartekracht is of de versnelling door polsbewegingen, feit blijft dat zodra de rotor gaat bewegen, deze kinetische energie omgezet wordt in potentiele energie in de veer OF in warmte (door wrijving). De zwaartekracht rotzooit alleen maar met de richting van de versnelling - het wiebelen wat hij wel op de aarde zal doen, maar niet in de ruimte.

Als het waar zou zijn dat de veerton in de ruimte sneller op zou winden dan op aarde, waarom zou dit dan komen ? Op aarde speelt de zwaartekracht een rol, in de ruimte niet - de zwaartekracht zou er dus voor zorgen dat bij een polsbeweging de rotor minder ver beweegt ?? Ik zie dat niet.

Laten we aannemen dat de rotor in een bepaalde richting gaat draaien met een bepaalde snelheid… In de ruimte draait hij rond tot door wrijving of het opwinden van de veerton de kinetische energie “op” is. Op aarde gaat hij wiebelen (want de zwaartekracht werkt steeds in een andere richting op de rotor als deze draait), maar de hoeveelheid kinetische energie was in het begin gelijk en gaat nog steeds “op” aan het opwinden van de veer en/of wrijving; net als in de ruimte…

Kortom: volgens mij is deze aanname onjuist. In de VS zeggen ze “I call B.S.” :slight_smile:

Of ben ik nu volledig de weg kwijt en moet ik nog eens in mijn middelbare school natuurkunde boeken duiken ?!? :smiley:

Terzijde;
Ik ben niet op de hoogte van het patent waar 't hier over gaat (ben wel benieuwd overigens!), maar dat kan toch niet het keramische lager zijn ?! JLC gebruikt toch al jaren keramische ball-bearings ?!

Groet
Mark

Ik ben het geheel met bovenstaande eens.

Het gaat hier om een beetje basisnatuurkunde, zo spannend is dit niet. Als je kijkt naar het krachtenveld op het movement, dan is de zwaartekracht op aarde uitsluitend een “offset” en zorgt er verder niet voor dat een horloge opwindt.

(ja, in een watchwinder, omdat hier het horloge met een vrij konstant toerental ronddraait, maar niet aan de pols).

Ik vind het knap dat jij er meer verstand van hebt dan de maker en idd het patent heeft niets met de lager te maken. Lees je eerst eens wat beter in.

Waarom voel ik me aangevallen? hmmm

Ik weet misschien niet veel van horloges, maar wel het een en ander van mechanica. De belangrijkste eigenschappen van een keramisch lager zijn de hardheid/slijtageongevoeligheid van het lager, en dat deze met zeer weinig smering toekunnen. Verder kunnen ze tegen chemisch agressieve omgevingen en zijn ze electrisch isolerend. Erg veel lichter dan een conventioneel -kwalitatief goed- open kogellager loopt het niet (deze lopen al vrij licht).

Die hardheid/slijtageongevoeligheid heb je vooral nodig in omstandigheden waar weinig smering voor handen is, en wanneer er sprake is van een “onbalans”. In een normaal stalen lager zal met name de onbalans er voor zorgen dat het lager na verloop van tijd inslijt. Ik verwacht dat dat in een horloge na verloop van tijd ook daadwerkelijk te zien is in het lager van de rotor. Deze is immers in onbalans. Het voordeel van een keramisch lager in een automatisch horloge zie ik dus direct.

De link naar gewichtsloosheid kan ik verder niet leggen. Het is helemaal niet de bedoeling dat de rotor zo lang mogelijk draait, maar juist dat deze zoveel mogelijk energie in de veer(ton) “stopt”.

gr

Max

PS ik weet dat het patent van Roland Oostwegel de schokbestendige ophanging van het uurwerk betreft, en niet de lagering van de rotor.

huh ?!

Ik heb inmiddels op horlogeinfo wat meer gelezen over het patent en dat heeft inderdaad niets met de lagers te maken, maar is een interessant anti-shock systeem.

Dat patent heeft niets met de natuurkunde lessen te maken van toen ik 15 jaar oud was :smiley: Heb toen misschien wat beter op zitten letten, maar ik kan 't mis hebben :wink:

Groet
Mark

Het is een interessante oplossing voor een niet bestaand probleem. Ik draag al 50+ jaar mechanische horloges en heb hier nog nooit mee te maken gehad. Ik denk dat in de praktijk Incabloc etc. dit probleem effectief hebben opgelost. Ik begrijp dat je je met een ander anti-schock systeem in marketing-technische zijn kan onderscheiden (zie bijvoorbeeld wat Bremont beweert) maar dat is weer iets anders :slight_smile: