Dank voor het antwoord. ik begrijp dat het argument is dat de maat van het kaliber moet passen bij de maat van het horloge. Ik kan me wel vinden in dat esthetische argument.
Het is inderdaad dat ik optisch niet gecharmeerd ben van een micro uurwerk in een grote kast.
Daarbij zijn “herenuurwerken” veelal voorzien van een grotere balans, grotere veerton etcetera.
Gevolg: beter af te regelen, langere gangreserve, degelijkere constructie.
Als je trouwens naar de PP Calatrava handopwinders kijkt, dan hebben die versies met kleine secondewijzer gewoonlijk een dichte bodem. Dat is alleen om het minuscule uurwerkje niet te laten zien.
Blancpain had eerder ook iets soortgelijks met de triple dates. De eerste serie had ook een damesuurwerk met een module.
Hier kun je de Oris zien, ook het uurwerk:
https://www.jomashop.com/oris-mens-watch-581-7566-4361ls.html
Bedankt voor alle reacties en suggesties, ik ga het nogmaals allemaal beter bekijken.
De uitschieters die zijn blijven hagen:
MontBlanc heritage spirt
FC in 39 mm, wist echt niet dat deze bestond
Junhans
En de meistersinger, al denk ik dat die erg lastig word gezien deze net is voorgesteld voor 3k (en de datum is niet echt elegant maar dat is ook de enige - punt)
jullie zijn toppers, daarom is zo’n forum geweldig
Could be worse… je neemt een 1940’s uurwerk oorspronkelijk ontworpen voor 35mm horloges, vervolgens zet je het in een 42mm kast die je baseert op een 38mm ontwerp en je besluit “quick and dirty” de 38mm caseback te gebruiken, setje extra lange pushers erop en hop, klaar is Klara.
Ik heb alle kandidaten nog eens uitvoerig bekeken en heb daarbij de volgende opmerkingen:
- MontBlanc, heel mooi horloge alleen mis ik een donkere plaat
- FC, FC-703 serie heeft wel een donkere plaat maar dan helaas met stalen band. Met leren band wordt het een witte plaat, in rose uitvoering ook niet verkeerd (FC-703V3S4 - 703N3S6B).
wordt dan wel de 3e FC, wil eigenlijk wel eens iets anders proberen - Junghans, schitterende klok maar ik knap af op het uurwerk (achterzijde)
- Meistersinger Lunascope, de nr1 maar deze prijs wil ik dit niet betalen. Misschien over een paar jaartjes 2e hands.
Ik ben er dus nog niet helemaal uit, suggesties blijven welkom
Misschien Epos? Wat minder bekend en besproken hier.