Boldr batterij wisselen

Waarom zelf klooien als je niet goed weet waar je mee bezig bent?

Ik weet niet hoe 't in het oosten van het land is, maar hier in 't Gooi loop je bij een gemiddelde juwelier naar binnen betaal je een tientje en wordt het gedaan terwijl je even gaat winkelen.

Laatst zelf bij een (oud) horloge allemaal gedoe, kreeg het deksel er niet meer op en het rubber was droog. Ben alsnog maar even het dorp ingelopen. Ik hou me maar gewoon bij mijn leest:wink:

1 like

:sunglasses:

1 like

Movements in Hengelo.

1 like

Hier 20

1 like

Ik heb drie maanden terug een tientje betaalt bij een juwelier (met eigen horlogemaker).
Maar ook bij 20 zou ik niet zelf gaan lopen klooien …

Bij een echt waterdicht horloge wil je inderdaad wel weten of dat weer het geval is. Pakkingen schoonmaken en invetten, kroontube (stift & kroon er eerst uit) schoonmaken - want die wordt me een partij ranzig altijd, batterij zonder met de vingers aan te raken plaatsen en droge + natte test - tientje kan hier wellicht nog net. :wink: Maar ik zit erg uit je buurt, dus kijk even hier:

1 like

Ik snap TS wel. Zelf een beetje frotten en klooien is veel leuker dan op safe een juwelier binnen stappen.

Zelf laatst ook nog een batterij verwisseld, maar had voor deze betreffende kast een nieuwe kastopener nodig. Pakking was ook droog, dus één nieuwe besteld en op hoop van zegen de juiste batterij gestoken. Ben je ipv een tientje ineens een veelvoud kwijt, maar de voldoening is des te groter…

Als ie dan na een duik in het zwembad ook nog steeds ogenschijnlijk waterdicht blijkt te zijn, voel je je een hele Bram hoor…

afbeelding

@TS: gewoon lekker zelf proberen. Als sleutelen aan een horloge je interesse heeft, zal je toch ooit ergens moeten beginnen.

4 likes

Nou zelf een beetje aan een horloge sleutelen vind ik ook wel leuk, en natuurlijk moet ik ergens beginnen. Maar het horloge gaat (en is al meegeweest) op meerdere avonturen in de wildernis. Dus zou het zonde vinden als hij dan niet waterdicht blijkt te zijn. Enkele jaren geleden ben ik bij een juwelier in enschede geweest voor het wisselen van de batterij en was het horloge nadien niet meer waterdicht.
Maar kan inderdaad weleens in Hengelo vragen.

1 like

Je zou ook nog kunnen overwegen om wel zelf de batterij te vervangen en vervolgens bij een horlogemaker in de buurt een druktest te laten uitvoeren.

Denk niet dat zich druk maken over waterdicht zijn… Ploppen er een batterij in en klaar is kees. Dat kan de TS dus inderdaad zelf ook wel :man_facepalming:

3 likes

… “zullen we meteen even kijken of de waterdichtheid nog oké is?” Ja, graag! Kost dat extra? “Nee hoor, dat hoort erbij!”

Tja, de ene juwelier is natuurlijk de andere niet.
Zelf klooien, ik ben er niet van. :sunglasses:

:beers:

3 likes

Miisschien is het ook handig om te weten welk horloge het is. Drukdeksel?
Ik vermoed een draaideksel gezien de wr van 10atm.
Normaal gesproken is de waterdichtheid nog gewoon goed als de rubberen afdichting nog is en op zijn plek blijft bij het dichtmaken.

1 like

Eventueel opnieuw invetten met silicone…

Als die erg droog is. Eventueel in zijn geheel vervangen. Al die verhalen over waterdichtheid van juweliers zijn echt verschrikkelijk.

1 like

Wat heeft een juwelier ook met horloges te maken… Het zijn verkopers.

Misschien soms met meer passie voor horloges, maar het blijft een verkoper.

Hier in stad Groningen zit een kleine horloge zaakje. Kronos. Die man doet bijna niet anders dan batterijen vervangen volgens mij. Horloge verkoop lijkt bijzaak.

Achterhaald. :slight_smile: Fomblin moet je hebben. Voorschrift bij o.a. Rolex en Breitling. Is ook net zo duur als je zou verwachten. :sweat_smile: Fluor-vet, extreem stabiel op de lange termijn, tast het rubber niet aan en is hittebestendig tot 300 graden C.

:sweat_smile::sweat_smile:

Overkill?

Zeker niet.
Overigens met een potje Fomblin van 20 gram doe je heel lang misschien wel 300 horloges, en een potje kost vele malen minder dan een volgelopen horloge, zelfs een basale Seiko kost al meer.

1 like

Ik ga naar een juwelier die een druktest kan doen. Nu moet ik wel zeggen dat competente juweliers niet dik gezaaid zijn, maar vaak doe je een batterijtje + druktestje voor 10-20 ballen. Ik ga pas pakkingen willen vervangen als de druktest een probleem aangeeft.

Zelf overweeg ik om een druktester te scoren, want dan kun je na het vervangen direct kijken of je eea goed in elkaar hebt geschroefd. :slight_smile:

Misschien is een druktester inderdaad wel een idee voor als ik vaker dit soort capriolen wil uithalen.