Breitling Aerospace - totale restauratie nodig... adresjes?

Nog geen voortgang, teveel afleiding in de zaak en privé… ondertussen wel op zoek naar andere wijzerplaat, blauw is lastig te vinden, zeker omdat ik precies dezelfde zou willen… binnenkort ga ik stappen zetten, indien voortgang post ik het hier

1 like

Eindelijk weer wat te melden…

Ik heb uiteindelijk gekozen om het horloge (via Juwelier Weerd Jansen in Zeist) naar Breitling zelf te sturen. Wel wat duurder maar dan ook wel echt weer origineel en helemaal in orde.

Dit was de lijst van werkzaamheden:
-Volledige demontage van de kast en band, reinigen en opmaken van de kast en band
-Volledige vervanging van het uurwerk voor het nieuwe type, incl. nieuwe display, omdat er geen uurwerkonderdelen meer beschikbaar zijn van het oude type. Het nieuwe uurwerk bevat enkele nieuwe functies en loopt nauwkeuriger dan het oude type.
-montage van een nieuwe iets hogere achterdeksel omdat het nieuwe uurwerk iets dikker is
-Visuele controle van uurwerk onderdelen met een microscoop
-Monteren, oliën en afstellen
-Montage in de kast
-Vervangen van kroon, kastdeel van de kroon en pakkingen welke vocht en vuil weren
-Controle
-Lichtgevende punt 12 uur is beschadigd, nieuwe monteren
-nieuw glas monteren

  • nieuwe achterdeksel met daarin het originele serienummer om het dikkere uurwerk te kunnen plaatsen

Daarnaast had ik ook nog prijsopgave voor een nieuwe wijzerplaat, maar de origineel blauwe was niet meer leverbaar (daarover hieronder meer). Ook een prijsopgave voor een nieuwe band, maar de oude was in mijn ogen nog prima (wel een beetje speling maar acceptabel) en het was een flink bedrag.

Ik ben het horloge flink lang kwijt geweest maar uiteindelijk kwam ie weer tip top in orde terug, mét de wit uitgeslagen wijzerplaat…


Toen ben ik zelf op zoek gegaan naar een blauwe wijzerplaat zonder de dikgedrukte schuingeplaatste cijfers, en die zijn nauwelijks te vinden. Na veel gedoe met een paar ebayers uiteindelijk een bijna perfecte wijzerplaat gevonden, was voor een iets ander type, te zien aan de goudkleurige cijfers in de tachyrand. Maar goed genoeg. Deze laten wisselen bij Weerd Jansen en ik was helemaal het heertje…

Maar ik ben best wel een nerd als het gaat om details, dus ergens wringde het nog wel dat het niet precíes dezelfde wijzerplaat was. én ik had de aangetaste wijzerplaat nu als los onderdeel.


Na een tip van een collega “als het nou gewoon kalk is poets je dat er met een beetje azijn toch zo af” met een wattestaafje pure azijn aan de slag gegaan, ik had immers niets te verliezen. En voila: ik poetste alles er zó af… Daarna wat bijbehandeld en schoongemaakt (dat het niet verder zou ‘bijten’) en een tijdje laten liggen.

Bleef mooi op kleur, en goed genoeg. Dus wijzerplaten weer om laten wisselen en nu helemaal blij met het voor mij perfecte resultaat! Ik ben er super blij mee, en heb 'm weer in ere hersteld…

Ik zit nu nog wel met een blauwe wijzerplaat opgescheept dus die heb ik maar weer op ebay gezet, wie weet komt er iemand voor…

17 likes

Leuk verslag Mark.
De wijzerplaat restauratie door jou is goed gelukt.

1 like