Breitling kosten voor service

Een BMW X5 of Hummer kopen en dan klagen dat het belachelijk is dat hij 1:7 loopt.

Ongeveer 500 Euro voor 4 jaar (24 uur x 365 dagen x 28.800 a/h) trouwe dienst vindt ik niet zo erg hoor

Misschien eens bij een goede horlogemaker informeren.
Betaal je nog minder als de helft…

Is zeker niet zo erg, ware het niet dat deze vergelijking imho wel wat mank loopt.

Een “Hummer” of “X5” lopen elk op hun eigen motor.

Het aangehaalde uurwerk loopt op de betere “volkswagen” chrono die in honderdduizenden uurwerken gebruikt word door tientallen fabrikanten, waaronder velen ook met chronometer-certificaat…

En wat blijkt ? Dat een onderhoud van een 7750 bij de meeste horlogemerken twee maal minder kost dan bij het genoemde merk.

Trouwens: Hummers en BMW’s worden toch ook niet teruggestuurd naar de “fabriek” om onderhouden te worden ? Want net daarmee schermen de meeste officiële dealers om hun hoge vraagprijzen voor onderhoud te verantwoorden. Of ben ik mis ??

Met Twijfelende Groeten,

Morse.

Er zijn maar weinig uurwerken die terug gaan naar de fabriek. De meeste uurwerken blijven vaak in Nederland of gaan naar Belgie.

Zelf doe ik regelmatig wat onderhoud/reparatie werkzaamheden aan de ETA 7750 en alleen met het caliber zelf ben in zo’n beetje 4 uur bezig. Deze werkzaamheden bestaan uit:
Controle amplitude,demonteren,reinigen,monteren,olie geven, afregelen in 4 posities en controle op de werking van de chrono.

De kast opmaken,wijzerplaat / wijzers en pakkingen vervangen almede het waterdicht maken en controleren doet iemand anders en is hier ook 1,5 uur mee bezig.

Vaak wordt ook de veerton en het rad 201 vervangen dus die 450 Euro lijkt mij redelijk.

De vergelijking Hummer e.d is misschien wat ver gezocht maar ik denk dat jullie wel weten wat ik met deze opmerking bedoelde.

1 like

Dus zat ik er met m’n raming (qua werkuren) heel dicht bij … toch ? :slight_smile:

Nou, ik werk bij zo’n "tussenpersoon"en die maakt er echt wel meer op dat die 50 eutjes, maar het is bij deze bedrijven geen vetpot!
Bovendien moet je als “tussenpersoon” ook nog eens de verzendkosten betalen (heen en terug, want dat is niet bij de prijs van de reparatie inbegrepen) en heb je nog eens de ellende als het ding niet goed blijkt te lopen na reparatie…
Bovendien moet je keer op keer een uitleg als bovenstaand doen (mensen denken dat een duur horloge het gewoon altijd goed moet blijven doen, maar als de bmw kapot gaat stellen ze geen vragen als de reparatie een godsvermogen kost…8-)) en als je het afgelopen jaar SGN gevolgd hebt, ook nog eens verantwoorden waarom reparties van omega’s en rado’s zolang duren…

Akkoord, de meeste mensen die een duur mechanisch horloge kopen denken er bij aankoop dikwijls niet bij na dat die dingen ook regelmatig moeten onderhouden worden, terwijl iedereen weet dat een auto regelmatig naar de garage moet.

Daarom zou het beter zijn dat die service-tarieven vermeld worden bij de aankoop.

Zo weet de koper tenminste wat hem/haar zo’n servicebeurt gaat kosten.

Zeker omdat de verhouding aankoopprijs/prijs servicebeurt bij de vermelde merken aardig hoog ligt.
Als de prijs van zo’n servicebeurt bijna een vijfde tot een kwart van de nieuwprijs bedraagt is het toch normaal dat men zich daar vragen bij stelt . Niet ?

Stel dat dit ook op wagens (waarmee men zo graag horloges vergelijkt) toegepast zou worden: Nieuwprijs 20.000 Euro. Prijs voor een grote servicebeurt: tussen 4000 en 5000 Euro ?? Je zou voor minder van je stoel vallen !

Maar ik heb nog altijd geen antwoord op de vraag waarom bij sommige merken de servicebeurt dubbel zoveel kost als bij andere die net hetzelfde caliber gebruiken. Zijn die horloges dan zoveel ingewikkelder ??

Met Vriendelijke Groeten,

Morse.

Morse Schreef:

Akkoord, de meeste mensen die een duur mechanisch
horloge kopen denken er bij aankoop dikwijls niet
bij na dat die dingen ook regelmatig moeten
onderhouden worden, terwijl iedereen weet dat een
auto regelmatig naar de garage moet.

Beetje vreemde logica

It is not logical

Dan komen we toch weer terug bij de inhoud van eerdere postings. Er is eerder bericht over het niet meer leveren van losse fournituren, het organiseren van opleidingen waarbij dan blijkt dat je als je die opleiding volgt gelijk vast zit aan het consortium wat de cursus uitschrijft kortom kartelvorming. Er is daarbij in de media openlijk gesproken over het niet meer repareren van calibers, maar het compleet vervangen ervan. Ook is er openlijk gesproken over het binden van horlogemakers aan de grote firma’s en het bannen van onafhankelijke horlogemakers. Hierbij wordt een machtspositie gecreeerd waarbij je feitelijk aan de nukken van de fabrikanten. Deze zijn er toe over gegaan geen losse onderdelen meer te leveren aan personen die geen binding hebben met het consortium. Je ziet dat ook in bijvoorbeeld de fotoindustrie. Ik ben Leica fan en moest mijn wenkbrouwen fronsen toen er een bericht verscheen dat Leica al zijn oude onderdelen door de verschrootmachine zou laten draaien . Met andere woorden ben je een verzamelaar van de I t/m III serie en de M serie dan heb je dus gewoon pech gehad als je je schatjes in orde wil houden. Ben inmiddels redelijk handig geworden in het reanimeren van Leica’s R4 t/m 7, maar toen ik een R8 ter reparatie aanbood met een beschadigde sluiter met het verzoek om de bladen te vervangen ofreerde men 1600 euro aan reparatiekosten. Waarom? Ja maar meneer we vinden dat, en toen kwam er een hele lijst met onderdelen ook vervangen moest worden. Daar heb ik niet om gevraagd antwoorde ik waarop geantwoord werd maar wij vinden dat u dat wel moet doen en anders repareren wij niet!!! Je bent met andere woorden aan nukken overgeleverd. En dat is de uitstraling van dit verhaal ook, om kort te gaan machtsmisbruik waar de afgelopen jaren zorgvuldig naartoe is gewerkt!!! En daar is wat mij betreft maar een remedie tegen, als een merk niet aardig wil zijn tegen zijn klanten en doet aan machtsmisbruik boycotten zo’n merk.

Arjay

Arjay

Precies! Alleen als je binnen de garantie zit, dan terug gaan naar dealer. Maar verder een betrouwbare horlogemaker zoeken en daar blijven. Waarom door soms minder kundige mensen ‘ergens op de wereld’ je horloge laten maken (de horloge gaan écht niet altijd op reis naar Zwitserland voor een reparatie hoor), als er vakmensen in de buurt zijn. Waarom wordt het standaard-onderhoud inmiddels bij de grote merken soms gedaan middels het vervangen van het uurwerk? Lekker goedkoop, de uurwerken kosten geen drol en de personen die dit moeten uitvoeren zijn goedkoper dan een horlogemaker met veel ervaring.

En dan mekkeren de meeste dealers ook nog: de middenstand gaat kapot… Blabla!! Betrouwbare Internetverkopers zijn ook middenstanders. Alleen zijn ze meegegaan met de tijd en hebben ze niet gedacht dat ze voor altijd wel met 60% gebakken lucht hun zakken konden blijven vullen. Ineens merken ze dat ze tóch wat minder arrogant hadden moeten doen al die jaren. Tsja, dat valt zwaar… Een karakter met een hoge zuurgraad ligt dan al snel op de loer :slight_smile:

Vr gr Ron

Teun111Kwiebes2 Schreef:

En dan mekkeren de meeste dealers ook nog: de
middenstand gaat kapot… Blabla!! Betrouwbare
Internetverkopers zijn ook middenstanders. Alleen
zijn ze meegegaan met de tijd en hebben ze niet
gedacht dat ze voor altijd wel met 60% gebakken
lucht hun zakken konden blijven vullen. Ineens
merken ze dat ze tóch wat minder arrogant hadden
moeten doen al die jaren. Tsja, dat valt zwaar…
Een karakter met een hoge zuurgraad ligt dan al
snel op de loer :slight_smile:

Vr gr Ron

ik ben het hier totaal niet mee eens.
Ik werk bij een juwelier en we kunnen gewoon geen tot nauwelijks korting geven omdat we een dealer licentie kwijt kunnen raken.
De zogenaamd eerlijke internet handelaren met hoge kortingen die zitten in een grijs cirquit, het is niet illegaal, maar ook niet volgens het boekje.
Dus het grootste recht van de middenstander juwelier om te klagen.

Master-Fan Schreef:

Teun111Kwiebes2 Schreef:


En dan mekkeren de meeste dealers ook nog: de
middenstand gaat kapot… Blabla!! Betrouwbare
Internetverkopers zijn ook middenstanders.
Alleen
zijn ze meegegaan met de tijd en hebben ze niet
gedacht dat ze voor altijd wel met 60% gebakken
lucht hun zakken konden blijven vullen. Ineens
merken ze dat ze tóch wat minder arrogant
hadden
moeten doen al die jaren. Tsja, dat valt
zwaar…
Een karakter met een hoge zuurgraad ligt dan al
snel op de loer :slight_smile:

Vr gr Ron

ik ben het hier totaal niet mee eens.
Ik werk bij een juwelier en we kunnen gewoon geen
tot nauwelijks korting geven omdat we een dealer
licentie kwijt kunnen raken.
De zogenaamd eerlijke internet handelaren met hoge
kortingen die zitten in een grijs cirquit, het is
niet illegaal, maar ook niet volgens het boekje.
Dus het grootste recht van de middenstander
juwelier om te klagen.

Ja maar dan hebben die zelfde juweliers ook boter op hun hoofd want je zult ze de kost moeten geven die er een website bij hebben…

2006 Schreef:

Master-Fan Schreef:


Teun111Kwiebes2 Schreef:



En dan mekkeren de meeste dealers ook nog: de
middenstand gaat kapot… Blabla!! Betrouwbare
Internetverkopers zijn ook middenstanders.
Alleen
zijn ze meegegaan met de tijd en hebben ze
niet

gedacht dat ze voor altijd wel met 60%
gebakken

lucht hun zakken konden blijven vullen.
Ineens

merken ze dat ze tóch wat minder arrogant
hadden
moeten doen al die jaren. Tsja, dat valt
zwaar…
Een karakter met een hoge zuurgraad ligt dan
al

snel op de loer :slight_smile:

Vr gr Ron

ik ben het hier totaal niet mee eens.
Ik werk bij een juwelier en we kunnen gewoon
geen
tot nauwelijks korting geven omdat we een
dealer
licentie kwijt kunnen raken.
De zogenaamd eerlijke internet handelaren met
hoge
kortingen die zitten in een grijs cirquit, het
is
niet illegaal, maar ook niet volgens het
boekje.
Dus het grootste recht van de middenstander
juwelier om te klagen.

Ja maar dan hebben die zelfde juweliers ook boter
op hun hoofd want je zult ze de kost moeten geven
die er een website bij
hebben…

tuurlijk, die zijn er ook !