Breitling Top Time monobloc openmaken

Hooi,

Ik heb een tijd geleden een Breitling Top Time gekocht maar nu is deze laatst uit het niks moeizaam gaan lopen. Als ik er een beetje op tik loopt het horloge soms weer voor een halve minuut en dan loopt het weer vast.

Mijn beredenering als complete leek is dat er misschien een klein vuiltje op een tandwiel zit waardoor die daar vast loopt, geen idee of dit een logische beredenering is of complete onzin. Daarom wilde ik het horloge graag even openmaken om het uurwerk te bekijken, maar daar loop ik al vast. Het horloge is namelijk niet op de normale manier open te maken omdat het een monobloc betreft.

Nu heb ik al een filmpje gevonden op youtube hoe iemand een monobloc van Omega openmaakt. https://www.youtube.com/watch?v=gGSPqtxqye4&t=139s

Ik wil dit dus gaan proberen, maar voordat ik met wat meer kracht aan de pin ga trekken wilde ik toch nog even vragen of dit ook de juiste manier is voor mijn horloge.

Ik hoor het graag als iemand hier wat meer info of tips voor heeft.

Groetjes,
Daan

99 van de 100 keer is het probleem niet op te lossen door een vuiltje weg te halen, het uurwerk heeft een complete servicebeurt nodig. Ik zou je dus de moeite en het risico van het openmaken besparen en het horloge naar een horlogemaker brengen :wink:

4 likes

Okee ja voor een servicebeurt moet ik wel meteen weer een aanzienlijk bedrag betalen, vandaar dat ik eerst zelf even wilde kijken of ik er iets aan kon doen.

1 like

Klopt; service van een chrono is niet goedkoop. Maar voor een Breitling Top time is het toch wel de moeite waard zou ik zeggen (tenzij het echt een wrak is :innocent:)

Ik service m’n horloges zelf en uit ervaring weet ik inmiddels dat de kans dat een horloge niet loopt door een simpel stofje bijzonder klein is. Over het algemeen is het verdroogde olie en om dat op te lossen moet echt het hele uurwerk uit elkaar.
Problemen met de balans of balansveer komen ook regelmatig voor, maar als je geen ervaring hebt met het sleutelen aan horloges is de kans dat je het erger maakt groter dan dat je het opgelost krijgt.

2 likes

Service lijkt verstandig of open laten maken door horlogemaker. Het kan ook dat er een uurwerk schroef van de kasthouders oid los is gekomen en onder de balans ligt of tussen de tandwielen.

2 likes

Ah dit klinkt ergens ook wel aannemelijk aangezien hij is gestopt nadat de horloge ook een deel van de dag warm in de zon heeft gelegen. Of misschien heeft dat er niks mee te maken.

1 like

Iemand een aanrader voor een Horlogemaker die dit voor een “betaalbaar” bedrag kan servicen? Aan wat voor bedrag moet ik waarschijnlijk gaan denken? Ik woon in Amsterdam.

het horloge* haha

In de zon leggen is niet aan te raden voor een horloge, temperaturen kunnen daardoor flink oplopen. Maar ook door veroudering droogt de olie uit; elk mechanisch horloge moet elke 5-10 jaar geserviced worden omdat de olie dan verouderd is.

Recente prijzen heb ik eigenlijk niet omdat ik het meeste zelf doe. Hier een lijst met op het forum bekende horlogemakers:

1 like