Ik heb een Magrette Bronze, eigenlijk wannabe brons want het bleek later meer brass te zijn, maar het effect is een beetje hetzelfde…de verkleuring…vind ik juist gaaf, ook de reden waarom ik überhaupt die klok kocht, ik zou de patina zijn werk laten doen, als je een smetteloos bronzen klokkie wilt met dus een hoog goudkleurig bijna glimmende kast dan zou ik gewoon een klokkie kopen met een rosé gouden coating…blijft mooi. Nee, mijn voorkeur heeft een mooie robuuste bronzen duiker…hoef je je ook niet druk te maken om een vlekje of krasje meer of minder:-)
Ik heb ook een Magrette brons de verkleuring hangt natuurlijk af van hoeveel je deze draagt bij mij ligt deze meer in de horlogekist dan dat ik hem draag en dan valt het erg mee blijf hem mooi vinden .
ik heb wel in het verleden gelezen dat als je hem met cape cod gepoetst hebt deze nauwelijks meer verkleurt .
Ik ben juist helemaal verliefd op mijn Brass (zelfde idee) klokjes!
Ik heb nu 4 Banglas, 1 Layan, 1 Rawai en 1 Gruppogamma.
Ze hebben allemaal 24mm lugs, het zijn met de schroefjes ook allemaal heerlijke bandenwissel klokken! En juist 24mm leer is echt een fantastische maat.
En daarbij vind ik juist het veranderlijke aan deze klokken fantastisch.
- Het horloge dat mee geweest is op vakantie heeft een totaal ander uiterlijk gekregen dan de klokjes die thuis zijn gebleven.
- Weer een ander heb ik blootgesteld aan ammoniak.
- Weer een ander heb ik blootgesteld aan azijn.
- enz…
En als ik de look zat ben en opnieuw wil beginnen leg ik ze even in citroensap en kan ik weer opnieuw beginnen.
Bandenswappen is voor mij een van de leuke dingen van deze hobby, maar behalve bandenswappen kun je met deze klokken nog veel meer.
Ik heb een bronze gehad en die moet wel donker worden …als je hem elke week gaat poetsen kun je beter een goudeklok kopen
Ik heb ook een damasko gehad en binnen een week een kras op de kast …dus ook dat zegt niet zoveel
Thanks voor de reactie’s : )
Rosegoud heb ik gehad maar is voor mij te dress.
Ik denk zo dat het bronze het toch niet is voor mij…
Ook deze wordt niet gepoetst.
Is trouwens wel de enige klok die reacties oproept als ik hem om heb…

Een collega van mij draagt een bronzen KLOK van formaat.
In den beginne had ik er niets mee…maar nu een en ander patina begint te ontstaan wordt ie eigenlijk steeds mooier.
Ik heb een Maranez Bagla en die het ik meteen na ontvangst in de ammonia damp gehangen, met zout, om de patina juist zo snel mogelijk te krijgen
Dit is het resultaat en ik vind het prachtig!
Lijkt wel of deze door Cousteau achtergelaten is en nu weer opgedoken is
Van mij heeft alleen even aan het azijn mogen ruiken en heb de gigantische gesp
toch maar wat bijgeslepen.
Hoe bevalt die Rawai? Ik vind 'm mooi maar twijfel nog…
En het duurt maar een paar uur ipv maanden.
De Banglas die ik heb zijn 44mm, daardoor vallen ze eigenlijk best klein, de Rawai valt een stuk groter. En de Banglas zijn gestraald, de Rawai is net als de Layan gebrushed, wat zorgt voor een andere patina.
Het leuke aan de Rawai is wel weer de “sandwich” dial als je de nummers neemt. En de bezel vind ik ook gaaf.
Zal morgen even een fotootje posten van de collectie, zonder de groen bangla
Deze staat namelijk tekoop.
Hoe poetsen jullie ze eigenlijk op? (als je ‘opnieuw’ wil beginnen)
Mooi hoor Henrik, die snelle patina! Maar leveren die ammoniakdampen dan geen problemen op voor je dichtingen enzo?
Zo,n brons horloge moet je nooit poetsen,die moet juist de patina krijgen door de jaren heen,dus een mosterdkleur.
Ik kocht een bronze display revolver van 5 kilo uit rond 1890 van iemand die dat ding had opgepoetst,en zo de charme van brons heeft weggenomen.
Natuurlijk zijn er middelen waarmee je het terug kan krijgen zoals idd ammonia en nog wat andere chemicaliën maar de echte typische mosterdkleur duurt jaren en jaren.
@Forehand dat is idd een mooie kleur die je daar gekregen hebt!
Hierbij mijn verzameling Brass horloges.
Eens begonnen met de groene Maranez Layan, hier op het forum overgenomen van SuperC. Deze heeft dan ook de meest uitgesproken Patina, en vind ik op dat gebied dus ook het mooist.
Daarna de Gruppogamma, met de mooiste wijzerplaat van allen, alles is in de bovenste plaat uitgesneden, dus ook de minuut markeringen.
En toen de Bangla’s, iedere klok heeft zo zijn eigen kleurtje.
De zwarte is het meest natuurlijk.
De rode is volledig gepolijst geweest een heeft daardoor een wat glimmendere patina.
De blauwe heb ik met azijn heel kort behandeld.
En de groen is nu ontdaan van patina voor de verkoop.
Toen Maranez de Rawai uitbracht was ik direct verkocht met name door de bezel.
Deze heeft meerdere azijn behandelingen gekregen en is daarna een aantal keren “gepoetst” om bepaalde accenten te “highlighten” zoals de 5min en 15min markeringen op de bezel en de afloop op de hoeken van de lugs.
Op de Maranez FB groep zit een Australiër die het mooi patineren van klokjes naar een hoger niveau heeft getild. Hij doet dit met Liver of Sulphur.
Dan nu de fotootjes:
Tjonge,…lastige keuze als je besluit om je eens een dagje bronstig te gedragen…bijpassende riemen en schoenen ?
Nee totaal niet, naast horloges verzamel ik met name sneakers. Helaas matchen die niet altijd. Maar als ik eerlijk ben denk ik daar niet bij na.
Ik voel me bijna geroepen een pleidooi te houden voor die brass bronze klokken. Maar als je hierdoor ook maar een beetje geprikkeld wordt struin het internet eens af. Deze klokken hebben iets heel eigens en daardoor iets echts.
Tenzij je van poetsen houdt, lijkt het me dat een bronzen klok je zou gaan ergeren. Om de zoveel tijd moet het er dan van komen.
Er zijn wel alternatieven die minder verkleuren. Zo hebben sommige merken een bronskleurige coating. Andere hebben een ‘legering’ die imho wat minder (extreem) verkleuren.
Een ander punt om mogelijk rekening mee te houden is niet alleen het poetsen van je horloge, maar ook het poetsen van o.a. je pols. Ik krijg altijd donkere vlekken op m’n huid op de punten waar het materiaal in contact komt met mijn huid. En dat ondanks een stalen achterdeksel, maar bij mij blijven er altijd wel stukjes die ik aanraak.
Desalniettemin vind ik de patina ontwikkeling erg leuk. Het geeft een klokje meer karakter. Ik heb tot op heden ze ook alleen een natuurlijke patina ontwikkeling laten ondergaan. Geen zuren ofzo.