Bull’s Eye horloges

Hallo Roedoff, dit horloge bedoel ik niet, ik bedoel het Bull Eye horloge ook wel Kugeluhr of Pocket Ball watch
Ik kan geen media-item plaatsen ?

1 like

Klopt je kan pas foto plaatsen als je TL 1 bent volgens mij…

Bedoel wat is TL 1 ?

Als je Trustlevel 1 bent dat wordt je door meer te plaatsen en te liken van anderen en actief hier op het forum te posten

oke snap het, jammer dat ik dit zeer fraaie antiek zilveren Bull Eye niet kan plaatsen

1 like

Uhhh Lex…volgens info o.a. hier op hf is Pronto Belgisch (en verwant met Verdal)

Uhhhh Lex… En dat Delbana is dan weer een Nederlandse handelsnaam - ik meen een Rotterdamse grote winkelier die op die naam in Zwitserland lange tijd horloges liet samenstellen
Wil niet betweteren maar digitale info gaat soms een heel eigen leven leiden…goed of foutief. :slightly_smiling_face:

Gelukkig heb ik ook iets met bull’s eyes :dart:

Hopelijk voldoen deze vier nogal uiteenlopende exemplaren wel aan de bull norm :nerd_face:

2 likes

Uhhh Don… volgens het over het algemeen best nauwkeurige Mikrolisk is Pronto toch echt een Zwitsers merk. Er staat mij bij dat er wel een nauw verband c.q. samenwerking bestaat met het Belgsche merk Verdal. Daar is op HF wel e.e.a. over geschreven, dat zou ik even moeten opzoeken. Echter, dat kan een ieder zelf ook: gebruik deze: image te vinden rechts boven aan de pagina.

Mikrolisk zegt dit:

Uhhh Don…Ook hier ben ik van mening dat Mikrolisk betrouwbare informatie geeft!

Wat is jouw bron?

3 likes

Hahaha… HF natuurlijk - in beide gevallen…ik vermoedde altijd serieus dat de plaknamen vaak geregistreerd werden in Zwitserland omwille van marketingpower. En dat ‘Swiss made’ plus die registratie de basis is voor een enkele Internetbijbel…

Maar …met dank aan vriend Google komt Delbana toch eerst -1931- uit op Zwitserland, en pas in de zestiger + zeventiger jaren als Rotterdams (inclusief gesponsorde wielerploeg jawel!!)
Pronto dan… dat wordt uitvoerig op ons aller hf gekoppeld aan Verdal en België. Met name door Pieter67, die ik me herinner als fanatiek verzamelaar van beide merken… Dus daar greep ik ook al mis :thinking:
Want in Wiki-werkelijkheid komt het oorspronkelijk uit de Jura, met registratie rond begin 20ste eeuw. Ook kom ik het tegen als oorspronkelijk fabrikant van duik horloges :see_no_evil: en op een Engelstalige site -waarschijnlijk ook gedwaald door andere info - weer als uit België.
Huhhhdanook, dit betekent -weer - een duidelijke bevestiging van de archive-dive-talenten van Lex, ik ben domweg blind gevaren op hf- info die hierin helaas lijkt te verdwalen :grin:
Excuses, Lex!!

1 like

Geen probleem Don! Ik grijp ook wel eens mis in de niet te bevatten brij aan informatie die ons ten dienste heet te zijn maar niet altijd ten dienste is omdat de info soms en tegenwoordig zelfs vaak onduidelijk, onvolledig, onjuist of zelfs uitgesproken en bewust nep is. De beschikbaarheid van data en informatie is in de huidige tijd voor een ieder die een mobieltje of een laptop kan bedienen aanwezig en van een overweldigende omvang. Dat je daarbij wel eens het verkeerde pad kiest is onvermijdelijk. Zolang als we, als consument van die informatie, bijvoorbeeld hier op HF, kritisch blijven en elkaar op de hoogte houden van onze bevindingen en daar over communiceren, komt de ‘juiste’ kennis uiteindelijk en meestal toch wel boven water.

In mijn werk in een vorig leven als media archivaris heb ik geleerd dat archieven in de allereerste plaats dienen tot wat wel genoemd wordt ‘waarheidsvinding’. Dat is een wat zwaar woord binnen het kader van onze hobby die voornamelijk tot doel heeft het verzamelen en in stand houden van (oude) horlogerie meuk, maar in de kern hebben wij, als horloge liefhebbers, toch ook te maken met informatie die gediend is bij betrouwbaarheid en authenticiteit. Tegenwoordig heet dat ‘fact checking’. Heb je, als horlogeliefhebber, er geen boodschap aan om je bronnen en je gegevens op juistheid te verifiëren, dan is de kans groot dat je collectie verzandt in een verzameling door Frankenstein types in elkaar geknutselde horloges en, nog erger, dat je door je collega horlogerie liefhebbers niet meer serieus wordt genomen. Af en toe eens wat research doen om dat te voorkomen kan dus geen kwaad. Ik heb daarbij enigszins het voordeel dat ik geschoold ben (was) in het vinden en verifiëren van al of niet historische gegevens en informatie. Dat is niet iedereen gegeven, maar ik deel mijn voordeel graag met anderen.

Dus, beste Don, geen excuses nodig! Je bent kritisch, neemt de moeite die kritiek te delen en dat geeft mij dan weer de gelegenheid om daarop te reageren. Zo komen we ergens!

Amen, de groeten en zoals onze vriend en nestor op HF @Vinwat zijn postjes vaak besluit:
‘dixi’ oftewel ‘ik heb gezegd’

Lex

3 likes

Laatste NA van afgelopen zaterdag…
Heel mooi met de bewerkte wijzerplaat en het licht.
Erg blij met dit Duitse micromerk.

3 likes

Daar ik nieuw ben op dit forum en geen foto’s kan plaatsen van mijn Bull’s Eye horloge aan een antiek zilveren chatalaine Londen 1896, heb ik die geplaats op Mp onder Bull’s Eye watch. Misschien dat iemand daar kan kijken en zijn mening geven en misschien meer info hieroven kan typen.

1 like

Beste @1pietje je zal toch wat berichten en topics moeten lezen of likes uit moeten delen en actief op HF moeten kijken etc en de statuten moeten lezen.
Dan wordt je vanzelf TL 1 en kun je foto’s gaan plaatsen.
Heb geprobeerd op marktplaats te zoeken maar helaas niet gevonden.
Je zult toch geduld moeten hebben zo werkt dat helaas voor alle nieuwe leden.
Of ze zet reacties bij nieuwe leden of bij wat dragen we vandaag reactie op een mooi horloge.
Zijn maar voorbeelden hoor maar dan gaat dit wel sneller.
Succes en zit niet in de war dan komt het vanzelf… :+1:

1 like

Beste Roedolf, ik probeer er iets van te maken. Maar kun je me vertellen wat het verschil is tussen een Bull’s Eye’s en een Kugeluhr watch. Ik zie jullie horloges plaatsen als een Bull’s Eye’s horloge, ik verwachte bij een Bull’s Eye’s horloge een horloge wat zo rond is als een grote knikker.

1 like

Eindelijk kan ik mijn fraaie horloge plaatsen wat aan een zilveren chatalaine zit Londen 1896

2 likes

Nee ik weet dat je horloges hierboven Bull’s Eye horloges zijn maar het verschil zou ik niet weten helaas.
Maar wat mij ook leuk lijkt is als je deze 2 eerste foto’s hier ook laat zien in dit topic.

Want is echt leuk zakhorloge en super bol… :+1: :+1:

1 like

@vinwat weet jij toevallig het verschil tussen een Kugeluhr en een Bull’s Eye ?
Daar vraagt @1pietje naar en ik heb al zitten zoeken maar zou geen passend antwoord weten.
Zou je dit aub even willen uitleggen…
Iemand anders mag ook natuurlijk dat spreekt vanzelf…
Alvast hartelijk dank daarvoor… :+1:
Ik heb gezien dat je hierover weleens iets geschreven hebt…

2 likes

Hierbij de achterkant van de Bill’s Eye, er staat iets gemerkt op het uurwerk maar kan het niet goed lezen ook met mijn loep niet

3 likes