Pas wel op dat je het glas niet raakt met deze doekjes. De coating van het glas kan er niet tegen.
Jürgen Schreef:
Pas wel op dat je het glas niet raakt met deze
doekjes. De coating van het glas kan er niet
tegen.
Daar heb ik gelukkig rekening mee gehouden. :~
ziet er goed uit! Nieuwe band staat m wat mij betreft ook beter als de vorige
Ik bump m even op ⦠geldt met deze doekjes ook dat je de vorm van de kast aantast bij ovoorzichtig gebruik of zou je je dan een ongeluk moeten wrijven voordat dat gebeurt. Zou namelijk enkele van mijn horloges ook wel een behandeling willen geven, maar laat uiteraard krasjes liever zitten als de kans op vernieling groot is.
Als je op een scherpe hoek polijst, dan vernaggel je m ook met een Cape Cod doekje.
Bedankt! ⦠laat het dan wel voor wat het is en mochten ze tzt eens geserviced worden laat ik een evt. polijsting wel aan professionals over
Voor homemade glans is Cape Cod inderdaad de beste uitvinding sinds gesneden brood. Mooi resultaat !
Let op, ik heb op WUS al eens gelezen dat het bedrijf achter de Cape Cod doekjes via de mail naar enkele WUS lieden heeft aangegeven dat het sterk wordt afgeraden om ze te gebruiken op horloges om de volgende redenen (naast het feit dat je de kast facetten/hoeken er af kunt polijsten):
A) Blijkbaar zou het de water resistance kunnen aantasten omdat de chemicaliĆ«n in de doekjes de "gasketsā kunnen aantasten en de olien zelfs tussen de gaskets door kunnen kruipen over tijd.
B) De chemicaliƫn van de doekjes zouden de AR coating van het (saffier)glas zeer snel kunnen beschadigen. Niet door de polijstende werking van de doekjes, maar puur door de chemische reactie van de materialen van de coating en de doekjes. Een lichte aanraking zou dus voldoende kunnen zijn om de AR coating te beschadigen begreep ik.
Ik weet niet of dit een urban myth is binnen de horloge community, maar op WUS werd aangegeven dat ondanks dat het bedrijf achter de doekjes weet dat ze veel op juwelen en horloges gebruikt worden hier bewust officieel geen uitspraken over doet op de corporate website. Bovenstaande risicoās werden door het bedrijf gegeven nadat dit nadrukkelijk gevraagd werd door lieden van WUS. Ik probeer het betreffende topic even op te snorren.
Zelf wissel ik dermate veel van horloges dat ik nooit een horloge lang genoeg bezit om dermate beschadigd te raken dat ik een dergelijke āDIY oplossingā zou overwegen. Daarnaast zou ik dit sowieso al niet proberen op een horloge van > EUR 1K en zonder dat bovenstaande punten ontkracht zijn door iemand.
Mijn ervaring is anders. Daarnaast, een Amerikaans bedrijf gaat heus niet zeggen āga je gangā bij iets wat maar de geringste kans geeft op product liability, Ik ga voor de omgekeerde bewijslast. Tot iemand deze stellingen uitdrukkelijk heeft bewezen, blijf ik Cape Cod doekjes gebruiken maar wel, zoals altijd, met mate.
De AR coating aan de buitenkant van het glas van een Breitling gaat er geheid aan als je ze met Cape Cod poetst.
Klopt helemaal. Afplakken & opletten dus. De Cape Cod is voor het staal, niet het glas⦠Maar, ik heb het wel eens gebruikt, om een gekraste AR laag te verwijderen. Maar dat is voor gevorderden