Vorige week mjn Certina DS podium weer eens wat polstijd gegeven na een tijdje rust. Voor de rust periode was de afwijking ca. 5 seconden per dag, maar nu loopt hij bijna een minuut per dag te snel. Ook zijn er op een van de koperen tandwieltjes een soort van sporen zichtbaar (zie foto) Wat is hier aan de hand, en wat is er aan te doen? En wie kan hier iets aan doen? Liefst iemand uit omgeving Weesp.
Was ook mijn eerste ingeving maar die sporen op je radar lijken aan te geven dat er iets meer aan de hand is.
Je kan hier eens naar kijken voor horlogemakers in je buurt:
Dacht me ook te herinneren dat @vouwfietser in dezelfde regio woont en misschien iets voor je kan betekenen, maar wil niemand voor het blok zetten
Palrad
Alvast bedankt voor alle tips. Ik heb inmiddels vouwfietser een berichtje gestuurd.
Hierbij nog een duidelijker foto van het vervuilde / beschadigde “palrad”
Hij ziet er best vies uit, veel sporen te zien. Lijkt op behoorlijk wat achterstallig onderhoud.
Waarschijnlijk slijtage in het automaat gedeelte dat zich nu door het hele uurwerk aan de achterkant aan het verplaatsen is. Als ik hoed zie op de foto zijn de tanden van de wisselraderen wat glimmend en ronder dan verse raderen.
In het gaand werk zal vast ook wel wat vervangen moeten worden.
Wegbrengen voor een full service lijkt mij zeer gewenst hier.
Gisteravond even bij Andre (vouwfietser) langs gegaan voor een check van het horloge.
Na demagnetiseren liep het horloge gelijk al een stuk beter. Hierna verder afgeregeld en nu loopt hij weer perfect. Volgens Andre is er voorlopig geen verder onderhoud nodig. Alle meetwaardes vallen ruim binnen de toleranties en het opwinden gaat ook nog steeds goed.
Dank aan Andre voor deze snelle service.