Die van mij is zo ongeveer af. Alleen is het opnieuw verchromen natuurlijk niet perfect, er zitten nog steeds putjes in. Maar hé, het toont weer .
Ook krijg ik het glaasje er niet meer in, er zit nu een plexi op. De vezel was ovaal geworden en de chroomlaag helpt ook al niet. Misschien als ik tzt meer ervaring heb met die x!&#€Z ( censuur) kunststof pakking- ringen dat ik het ooit weer opnieuw probeer…
Beste Certina liefhebbers, sinds kort ben ik in het bezit van het horloge van mijn grootvader. Een Certina Blue Ribbon, het behoeft weinig uitleg dat deze wel de nodige aandacht nodig heeft;-) maar omdat dit een erfstuk betreft wil ik hem in ere laten herstellen.
Mijn opa heeft het gekregen ter gelegenheid van een 25 jarig jubileum en het jaar van de inscriptie is 1966. Maar wie kan mij helpen om een passende kroon te vinden? Het model daar heb ik wel enig idee van (na online heel veel plaatjes kijken), ook kom ik verkopers tegen van Certina kronen. Maar is er iemand die me kan helpen om de maat te bepalen die ik nodig heb?
Het horloge:
Diverse voorbeelden van kronen die ik online tegenkwam voor de blue ribbon uit ca. die tijd:
Denk dat je meer nodig hebt dan alleen een kroon.
Uurwerk zit gedraaid in de kast.
Waarschijnlijk ook een nieuwe stift en mogelijk ook kastschroeven en of kastplaatjes.
Maak even foto van de zijkant om te kijken of er kastbus aanwezig is.
Die eventueel opmeten, de buitendiameter.
Klopt, dat was al aangegeven maar daar is blijkbaar wat makkelijk(er) aan te komen. Ik maak morgen even een foto van de zijkant. Alle input/ hulp is welkom in deze
Op basis van alle foto’s die ik tot nu toe heb gezien zou het me ook niet verbazen dat er binnen de model reeks verschillende kronen zijn gebruikt.
In die tijd nam men het gewoon minder strikt en was een horloge vooral een gebruiksvoorwerp.
Zijn dit jouw kronen/ beschikbaar?
Dit lijken mij DS-2 kronen?
Wat grover als wat je meestal ziet op een Blue Ribbon.
Geen DS kronen volgens mij.
Hebben altijd een stiftgedeelte in de kroon.
Was twee delige stift/kroon.
Groet
Jan
Die je er eerst in moet schroeven
Maar je hebt gelijk de DS kroon heeft een holle schroeddraad dat verder de kast in steekt en daar schroef je de split-stem in.
Het is kast met kastbus, z.g tube.
Zo te zien diameter van 2.mm en max buitenmaat 5.5 mm.
Succes met de zoektocht.
Ik denk 1,5 mm? De schaalverdeling van de lineaal gaat met halve millimeters.
Wil je meekijken @vouwfietser ?
Heb je geen schuifmaat?
Anders meet ik het daarmee als het horloge bij mij is.
Even een poging, het busje lijkt 1,9 mm maar het is lastig omdat er niet veel ruimte is om de schuifmaat ertussen te plaatsen.
De uitgespaarde ruimte komt op 4mm? maar ook heel lastig om te meten.