De nieuwe Certina DS-X GMT op stalen band wel erg mooi zeg ![]()
Of is het titanium? Kleur is wat dof
Het is roestvrij staal 316L
Met m’n vader meegeweest om z’n nieuwe horloge op te halen.
Stiekem best gaaf hoor! Het goud is gelukkig mat en in combi met de keramische bezel, is dit een geslaagd horloge.
Overigens weer top geholpen bij juwelier Bouman! (Dit was horloge nummer 8, of 9 die we daar gekocht hebben).
Suuuuuuper gaaf.
Ik ben zelf opzoek naar een two-tone Quartz duiker (ik ben niet van de duikers maar moet een two tone kwarts…) deze staat op m’n shortlist. Goed om te horen dat ie mat is.
Je pa heeft (een tikje foute) smaak, echt een gaaf ding!
De quartz versie in 40mm hebben ze ook bij Bouman, maar die heeft een glanzende band en een sunburst wijzerplaat. Dus die is nog een stukje fouter. (Maar lekker)… ![]()
Oh jammer, deze uitvoering spreekt me meer aan…
Ik overweeg serieus de nieuwe DS-X in de uitvoering met groen rubber ![]()
Ik zit te ogen naar de DS titanium 40.5mm… maar nog geen fatsoenlijke video van gezien.
Hoi,
Ik overweeg deze aan te schaffen

Nu ben ik wat filmpjes aan het bekijken en hij lijkt best hoog op de pols te liggen.
Deze is 14.4mm dik,mijn Oris Aquis is 14mm dik maar ligt wel plat op de pols.
Wie heeft hier ervaring mee?geen juwelier(die ik benadert heb) die ‘m op voorraad heeft helaas,dus passen zal niet lukken vrees ik maar ik moet ‘m dan eerst bestellen
Plaatje
Die krijg ik maandag. ![]()
Nice! En een beetje fout is lekker. ![]()
Mooie wijzerplaat. Het is net een spijkerbroek.
Hoi mede-HFers,
Ik hoop dat iemand me wat meer informatie kan geven over een Certina die ik onlangs heb aangeschaft want wat dingen zijn voor mij wat onduidelijk. Het horloge is zo binnen gekomen en nog niet schoongemaakt.
Normaal heeft een Certina naar mijn weten een tweetal nummers op de kast staan. Een serienummer en een referentienummer. Nu is dit de achterzijde van mijn NA met 1 rijtje.
Dat referentienummer bestaat uit een stukje over het gebruikte caliber (eerste 2 cijfers), materiaal van de behuizing (3e en 4e cijfer) en dan het derde gedeelte vertelt het modelnummer. Je zou dan dus 2 rijtjes met nummers op een behuizing terug moeten kunnen vinden. Het nummer op de achterzijde van mijn horloge heeft dezelfde opbouw, maar ik kan er geen chocola van maken. Het nummer is 8694 15
Nummer 86 zou overeen komen met calbers 29-0531 of 29-0631 maar er zit overduidelijk een KF324 in zoals je duidelijk kunt aflezen op het loopwerk en zou volgens RANFFT van ca 1955 zijn.
Nummer 94 staat niet op de lijst van kastmaterialen, die stopt bij nummer 92. Mijn behuizing heeft Fixed Lugs en voelt ouder dan 1955, maar het kan wel natuurlijk.
Aan de binnenkant deksel staat ook een nummer:
Dit is de gebruikte referentielijst, die al eerder in dit topic is genoemd: https://www.vintagecertinas.ch/en/certina-case-movement-and-serial-numbers/
Ook zie ik dat Certina verschillende logo’s heeft gebruikt in het verleden tot nu. Opvallend is dat mijn Certina een ouderwetse uitvoering heeft waarbij de letter A best ver open is rechtsboven in vergelijk met veel anderen.
Op het internet vind ik meer Certina’s met nummer 8694 15 en kwam na zoeken het volgende op internet tegen.
Deze lijkt het het meeste op, er staat daar ook Albrecht op de plaat, op die van mij niet maar is van veel eerder dan 1955. Wel zit er ook de KF324 in en dan zou Ranfft niet kloppen met een datum van ca. 1955 voor dit kaliber.
Hier noemt met een modelnummer: 8694 15/51851 als ik dat volg zou ik dan dus een modelnummer: 8694 15/51798 hebben.
Logischer vind ik dat het modelnummer 8694 15 is en het serienummer dan dus 51798. Maar dat klopt van geen kanten met de website over Certina serienummers.
Er staat daar dit: This Certina has the rare distinction of having a double signature on its dial. Indeed, it is an example that was sold by the jeweler Albrecht in Zurich in the 40s.
There is almost no information about him, only a few photos of advertisements in the press of the time, which leaves the taste of a particular rarity and confidentiality of this collaboration.
In een krantenartikel met advertentie van Albrecht staat ook een Certina afgebeeld zonder Albrecht op de plaat.
Mijn gedachtengang zegt dat wellicht dit modelnummer altijd op horloges speciaal gemaakt voor juweliers heeft gestaan? En de Certina met open A wellicht iets is voor dat soort afzetkanalen?
Zelf twijfel ik niet over de echtheid van dit horloge, maar ben geen kenner en ben dus zeer benieuwd of iemand van jullie er iets van weet.
Hoor het graag, HELP! ![]()