Ook uit de oude doos maar zeker een horloge dat zomaar een keer terug kan komen ![]()
De mijne mist de term chronometer en de lichte kleur aan de buitenkant. Loopt voor mijn gevoel wel binnen cosc specs.
Bijzonder. Wist niet dat er 2 dial versies waren.
De jouwe was een chronometer,dat wist ik dan weer wel ![]()
Ik ook niet, zag het nu
Ook maar weer eens wat nieuws posten op het forum: mijn eerste Certina ooit, de DS-8 Gent quartz. Ik ben een beetje weg aan het bewegen van automaten en zocht een super strak vormgegeven, dressy horloge met goede waterdichtheid, een echt goed quartz uurwerk en fatsoenlijke bouwkwaliteit. Een dressy grab & go, zeg maar. Deze vond ik meteen mooi en ook weken later bleef ik maar naar de plaatjes kijken, is ook nog eens 100m. waterdicht, dus uiteindelijk maar gewoon besteld.
Valt me niks tegen. Hij is mooi dun (8,35mm volgens Certina, wat ik niet nagemeten heb maar best wil geloven) en ligt geweldig stabiel op de pols. De kast is helemaal gepolijst en mooi van alle kanten afgerond en afgewerkt, er zit geen scherp randje aan de hele kast. De band heeft heel fijn geborstelde buitenste links en daarbinnen drie gepolijste links. Draagt prettig moet ik zeggen, en het voordeel van deze constructie vind ik dat hij veel gepolijst is, maar doordat de links zo klein zijn is hij toch niet te kras-gevoelig. Wijzerplaat diep matzwart, wijzers en indexen hoogglans gepolijst. Geen lume. Ik vind de indexen mooi vormgegeven, aan de buitenkant iets wijder uitlopend rond, en naar binnen toe spits toelopend in een scherpe punt. Ik vind het er mooi uit zien en de hele afwerking is eigenlijk gewoon onberispelijk. Zelfs de secondenwijzer raakt de indexen bijna 100% correct; niet helemaal 100%, maar bijna Citizen-niveau en in elk geval meer dan secuur genoeg om geen OCD-klachten van te krijgen. Verder heeft het een ETA PreciDrive uurwerk, met als kenmerken hoge nauwkeurigheid (+/- 10 seconden per jaar) en een batterijduur van 68 maanden, ofwel 5,5 jaar. Niet slecht.
Heb ik dan helemaal niks te mekkeren? Nou, één dingetje dan: vlinderstluiting is heel mooi afgewerkt en voelt stevig aan, maar heeft geen enkele fijnafstelling. Zelfs geen echte half-links, eigenlijk. Draag het horloge daarom iets losser dan ik gewend ben. Omdat het horloge zo dun en plat is blijft hij gelukkig des ondanks netjes recht op de post liggen zonder als een gek rond te gaan tollen, iets waar ik slecht tegen kan, dus het stoort me minder dan ik aanvankelijk dacht. Verder heeft het horloge officieel antireflective coating onder het glas, maar dat moet je toch met een korrel zout nemen. In helder daglicht spiegelt het als de pest. Gelukkig is het contrast van de wijzers tegen de zwarte achtergrond hoog genoeg om fatsoenlijk leesbaar te zijn, maar geweldig is de ontspiegeling zeker niet. Schade EUR 445,- als ik me goed herinner, ik vind het niet te duur voor wat het is: een echt netjes afgewerkt en goed gemaakt horloge met een high accuracy zwitsers quartz uurwerk.
Tot slot de plaatjes dan:
Dit horloge heb ik serieus overwogen, geen idee eigenlijk waarom ik hem toen niet gekocht heb. Vind hem nog steeds mooi.
Dank je Gerard.
Heb hem nu bijna 4 jaar en bevalt me echt nog steeds heel goed.
Iemand goede tips voor een rubberen bandje op mijn Certina DSAction 38mm Titanium?
Pas deze gekocht voor mijn Garmin. Super bandje. Voelt soepel maar degelijk aan.
Prachtig horloge!
Kralingse Plas of zie ik dat verkeerd?
Gewoon doen. Lekker uit de bocht vliegen af en toe😎
Nedereindse Plas. Daar woon ik pal naast.
Dit ouwe bessie heb ik sinds 2016. Inmiddels tien jaar, twee jaar voordat ik op het HF kwam. Waanzinnig trots was ik op deze Certina. Nog steeds… wat een kwaliteitshorloge is dit. Kast en glas nog steeds smetteloos. De Ronda Quartz probleemloos. Tegenwoordig wat uit de mode, want te groot voor de pols. Maar nooit zal ik deze wegdoen. ![]()
![]()