Christiaan van der Klaauw - Ariadne

Schitterend! Lijkt wel vrij hoog te dragen.
Toch maar eens op zoek om te passen😊

Dit gaat niet iedereen leuk vinden, maar het is wel de waarheid. Een Ariadne is een prachtig horloge, MAAR: het draagt eigenlijk matig.

Ik heb 5 dagen in de week een pak aan en daar kan ie gewoon niet goed onder, het is ook sowieso geen heel comfortabel horloge op de pols. De looks compenseren het, maar tegen mijn IWC cal. 89 uit '57 legt de CvdK het qua comfort dik af.

2 likes

Moet hem na 13 jaar idd wat vaker dragen

12 likes

Is er iemand met ervaring die me lan vertellen hoe de ceres zich vwb dragen verhoud tot de ariadne?

Ik ben circa twee weken geleden bij Steltman Juweliers geweest tijdens een van der Klaauw event vanwege het 20jarig bestaan van het planetarium.
Daar ook gesproken met Daniël en Maria Reintjes en diverse modellen gepast.
De Ariadne is inmiddels uit de collectie en vervangen door de Hypernova.
Wat een geweldig horloge!

Sinds die tijd kan ik ook nergens anders meer aan denken en heb ik besloten de knoop door te hakken en deze gewoon te gaan bestellen.
Mede door de geweldige belevenis die het is om op deze manier het aankopen te beleven.
Ik zal tzt de fotos plaatsen.

12 likes

Ik wil je enthousiasme niet temperen, maar ik zou gaan zoeken naar een mooie Ariadne met de kop eraf.

Ik vind de verdeling met op de bovenste helft romeinse cijfers en beneden niets geen fraai gezicht.

Ook heeft de Hypernova last van het “kleine-uurwerkjes-in-grote-kast-syndroom”. De Valjoux 7751 daarin valt op doordat deze te klein is, waardoor alle registers buiten verhouding naar het midden vallen.

4 likes

Hey Bernard,

Nee hoor geen probleem, ieder zijn smaak toch ?
Ik heb de Ariadne ook gezocht en gepast maar die is net te klein in mijn ogen, waardoor ik hem erg druk vind ogen.
De keuze dat alles in de bovenste helft staat op de wijzerplaat is een bewuste keuze van CvdK, hier word de horizon mee bedoeld waarbij alles boven de horizon staat met de zon in het midden .
Mooi marketing verhaal natuurlijk, maar ik vind het wel mooi.

2 likes

Ik draag mijn Ceres ook niet heel veel, maar voor mij een bijzonder horloge wat er niet uitgaat. Christiaan noemde het de sportievere versie van de Ariadne. Na al die jaren niet op uitgekeken. De lugs zijn anders dan bij de Ariadne. De Ceres is 41mm. Heb flinke polsen, maar ik vind hem niet te klein.

6 likes

En het is zowaar naast Christiaan Huygens de enige Nederlander die in 2015 (toen ik er was) in het horologisch museum in La Chaux de Fonds expliciet genoemd werd. :+1: Mooi hoor.

3 likes

Als ik zo die “Hypernova” zie, denk ik met smart terug aan de Ariadne die ik eens gehad heb…

Daarnaast, zou ik een ieder aan raden om een Van der Klaauw te vinden uit de oude tijd :+1:

3 likes

Uit de tijd dat ze ook nog uurwerken van glashutte original gebruikten?

2 likes

Alles van voor de overname door de marketing boys :wink: Of ze ooit GO uurwerken hebben gebruikt weet ik niet. Staat mij niet bij i.i.g. Ik heb Christiaan weleens gevraagd waarom hij de weinig glorieuze ETA’s gebruikte. Zijn antwoord was: ze zijn betrouwbaar, kunnen mijn complicaties makkelijk “trekken” en iedereen kan ze onderhouden. Dat bedoel ik met het oude CvdK, pretentieloos.

3 likes

Ze hebben in de beginperiode in de planetarium een GO caliber 39 gebruikt

Er stond er een paar jaar geleden een te koop voor een zacht prijsje, volgens mij slechts 10k. Had hem bijna gekocht, maar meer als belegging. Vind de nieuwe veries mooier.
Maar caliber 39 van GO is niet echt een krachtig uurwerk voor een dergelijke complicatie. Deze viel soms zomaar stil. Daarna zijn ze overgestapt op ETA.
Maar die met GO uurwerk zijn dus heel zeldzaam en vrij duur tegenwoordig.

2 likes

Mijn CvdK Ariadne…

16 likes

Bedankt voor de info! Persoonlijk heb ik liever een horloge dat goed loopt dan een met een zeldzaam uurwerk dat onbedoeld stil valt :wink:

2 likes

Zonder Klauw :nerd_face:
Ander uurwerk? Mijn oude Ariadne valt nooit stil .

1 like

VJ 7751 :wink: loopt prima!

2 likes

Hebben alle CvdK horloges ETA uurwerken? Of alleen de grotere volume series? Ik neem aan dat ze ook eigen uurwerken maken?

Ze maken zeker geen eigen uurwerken, alleen complicaties.

Christiaan heeft nog een paar GO uurwerken liggen.
Hij heeft als ik me goed herinner ruzie gehad met GO en is daarom geswitched.
Hij heeft het me ooit verteld in zijn toen nog atelier in huis.

2 likes

Ah duidelijk dus ze maken een soort ‘add on’ complicaties met in de basis ETA uurwerken. Weer wat geleerd. Ik neem aan dat ze de kasten en wijzerplaten wel zelf maken?

2 likes