Chronograaf met telemeter?

4 likes

Vandaag even binnenkijken bij een zekere juwelier, met merken als Seiko, Oris tot Longines.

Verkoopster: “Kan ik u ergens mee helpen?”
– "Ik kijk even rond naar het aanbod. * schiet me ineens dit draadje te binnen * Misschien heeft u chronograaf met telemeter?"
Glazige blik. “Volgens mij hebben we dat niet meer.” Naar verkoopster 2: “Hebben wij horloges met theemeter?”
– "Telemeter, chronograaf met telemeter."
Verkoopster 2: “Nee, dat zegt me zo niks. Misschien is er wel een Casio die dat heeft.”
– “…”

4 likes

99% van de klanten komt “gewoon” een horloge uitzoeken. Je moet geluk hebben dat een verkoper echt net gek is als de leden op het forum. Het is wel jammer. Ik betrap me er zelf op dat ik eigenlijk nooit een juwelier binnenstap omdat ik gewoon geen zin heb in dit soort situaties.

1 like

Poljot Strela met een 3133

2 likes

Sorry, het was heel flauw van me :weary: Ik weet zelf niet eens echt iets van horloges, maar ik werk ook niet in een winkel waar uurwerkjes van € 9.000 in de vitrine liggen zoals bij deze het geval was…

Mooi mooi mooi! Is dit een 38 mm versie via Poljot24?

Ik had laatst ook zoiets.
De trouwring van mijn vrouw is eigenlijk aan vervanging toe. Toen kwamen we bij een juwelier, en die bod aan mijn trouwring dan gelijk te rodineren.
OK, wat is dat dan vroeg ik…
Dan maken ze het witgoud weer wit…
OK, maar hoe gaat dat dan in zijn werk?
Nou, wij sturen de ring dan op en dan wordt die gerodineerd…
Pfffffff ja dat begrijp ik, jullie hebben geen rodineermachine in het magazijn staan (ik verzon ook maar wat), maar ik bedoel, hoe gaat dat dan dat rodineren?
Zegt de verkoopster, ja, niet zo’n lastige vragen stellen, ring wordt gerodineerd, dan is hij weer wit…

OK dan dacht ik.
Ik vervolg: wordt er een laagje afgehaald (bang voor waardevermindering)?

Nee, hij wordt gerodineerd.

OK, ik pak Google er wel even bij :slight_smile:

Ligt het aan mij of als je juwelier bent en je biedt dat aan, weet je op z’n minst iets van wat er dan gebeurd met de ring???

2 likes

Misschien moeten we niet in de zomervakantie op zondag een juwelier binnengaan als de reserveweekendkrachten zijn opgetrommeld…

1 like

Ik zou dan vragen of hij ook dubbelgepersifleerd gerodineerd kon worden in plaats van een gewone rodineer beurt. :smiley:

2 likes

Het is daar in die winkel dan ook niks geworden. Had er vrij snel tabak van, zeker als zo iemand zegt dat je geen lastige vragen mag stellen…

Het gebrek aan vakkennis bij juweliers is vaak stuitend. Maar bedenk wel dat deze mensen voor een paar honderd euro boven minimumloon werken - if you pay peanuts, you get monkeys…

…de CAO voor medewerkers in de juweliers-detailhandel is echt tranentrekkend. In het half jaar dat ik voor Klemann in Haarlem werkte, moest ik financieel ondersteund worden door m’n ouders.

4 likes

Dat klopt en het gaat alleen maar slechter. Ik zie heel veel juweliers en andere detailisten verdwijnen. Dit komt natuurlijk door online aankopen. Vorige week was ik nog in Magna Plaza. zo een 15 jaar geleden een geweldig A winkelcentrum. Je kon er nu een kanon afschieten en 70% stond leeg.

2 likes

De ‘telemetertest’ houden we erin dan.
Afgelopen vrijdag ook bij een horlogezaak in Nijmegen binnen geweest. Chique zaak, ik was er duidelijk over dat ik alleen graag even wilde rondkijken. Toch bijzonder vriendelijk te woord gestaan: mooie Speedmaster van 4500 euro in m’n handen gedrukt gekregen en uitleg over een nieuwe Tissot Touch. Kleine moeite voor de verkoper denk ik, maar geeft wel zo’n prettige indruk. Het kan dus wel :slight_smile:

2 likes

Wat dat betreft pakt Klemann het inmiddels goed aan - prima online verkoop-platform. Had-ie in 2008 nog helemaal niet. Ik wens 'm ook verder alle goeds toe, hoor - maar je kunt er als individu, in loondienst, single income, niet van leven.

Ja, vandaag in Antwerpen hetzelfde in een aantal winkelcentra, veel leegstand.
De juwelier waar ik heen wilde was helaas dicht, maar die heeft wel kennis van zaken gelukkig.
Juist bij horloges vind ik het belangrijk om te kunnen passen en bekijken vooraf aan de koop.
Vandaag ging ik voor een Junghans Max Bill Chronoscope. Gewoon omdat ik die super mooi vind, niet al te duur, maar hoor hier en daar dat hij niet lekker draagt… Dat kan je maar op één manier oplossen, en dat is zelf bekijken.
Foto’s geven niet altijd de juiste weergave.
Op de foto vind ik de Oris Diver 65 steevast niet je van het. In het echt, super mooi!

1 like

O, zeker. Was in februari in Kaapstad - in een redelijk verlaten high-end deel van een winkelcentrum bij het Waterfront, had ik een uiterst aangename conversatie met een verkoopster van AP, RM, Zenith, en meer van die rand-merkjes. Of Rand-merkjes dus. :smile:

Ik maakte snel duidelijk dat ik alleen even wilde rondneuzen, maar we hebben heel gezellig staan kleppen - en ze wist wel degelijk wat ze verkocht. Was, net als ik, ook eens bij AP geweest. Maar ze zal ook wel een iets beter inkomen hebben gehad dan ik destijds. :wink:

4 likes

En quartz chrono’s met telemeter?

Heerlijk!

2 likes

Het relumen is wel niet bepaald zorgvuldig gedaan :slight_smile:

1 like