Je had ze liever zien verdwijnen?
Perfectie conclusie op basis van mijn reactie.
Chapeau.
lekker gecasht door Peter Stas … ? knap gedaan hoor
Ik zie het probleem niet. Volgens mij in zeer bekwame handen bij Citizen. Wie weet komt r es een deftige strategie.
Ja, je betoog was ook zo ontzettend verhelderend! De Beweegredenen van de huidige eigenaren lijkt mij duidelijk genoeg:
“We zijn ongelooflijk toegewijd aan de Frederique Constant Group en de mensen die hier werken, maar we zijn op zoek gegaan naar vormen van samenwerking om ervoor te zorgen dat het merk ook zonder ons zal blijven bestaan."
Dus als je dat jammer vindt, zul je ze waarschijnlijk liever zien verdwijnen.
Overigens werkt een online forum vaak beter wanneer reacties uit meer dan één woord bestaan. Maar dat is slechts een tip
Inderdaad, het Hollandse echtpaar heeft het goed gedaan… Begonnen met ETA-uurwerken in eigen ontwerpen, vervolgens in house uurwerken ontwikkeld en nu cashen.
Slimme zet ook om zich destijds in het meest aansprekende kanton te vestigen. “Genève” op je wijzerplaat geeft nèt dat beetje extra cachet…
Frederique was dus toch niet zo Constant. Maar zulke dingen gebeuren. Citizen is een prima partij met kennis van en affiniteit met horloges. Bouwen zo met La Joux-Perret en nu FC een prima Zwitserse portefeuille op. Niets mis mee.
Ik vind het maar niks zo’n Japanse vinger in de Zwitserse kaas.
Een kaas overigens die steeds minder Zwitsers wordt.
Grt.
Beter dan Zuid-Afrikaanse of Franse vingers? . Zo is de Richemont Group (Lange & Söhne, Baume & Mercier, IWC, Jaeger-LeCoultre, Montblanc, Panerai, Piaget, Roger Dubuis, Vacheron Constantin) van oorsprong Zuid-Afrikaans en is de LVMH Group (Bulgari, Hublot, TAG Heuer, Zenith) tot op heden Frans.
Goede stap waarschijnlijk, maar gevoelsmatig… Nou ja. Het is gebeurd. Als iedereen er daar op vooruit gaat - best.
Zolang de identiteit van de merken van FC niet te veel wijzigt zal het niet al te veel uit maken.
Bijvoorbeeld zoals bij Volvo, dat een aantal jaren geleden is overgenomen door het chinese Geely.
Als ik bij de Volvo dealer langs ga, staat de showroom, voor mijn gevoel, nog steeds vol met Zweedse auto’s ipv Chinese.
Maar FC kan wel profiteren van wellicht meer financiele armslag, de kennis, know-how en R&D van het nieuwe moederbedrijf.
We zullen het zien.
Net als dat Land Rover en Jaguar pas echt gingen floreren onder Tata. Je ziet bij Saab dat een egocentrisch moederconcern echter net zo snel een merk de afgrond in kan duwen wegens angst voor merkkannibalisme.
Ik ga ervan uit dat Citizen z’n prioriteiten goed heeft.
Niet alleen kopen ze Frédérique Constant, maar ook Alpina en Ateliers deMonaco … !
Hm. Als ik dat zo lees, kun je beter onder Citizen vallen dan zuchten onder de knoet van de Swatch- of Richemont Group. Enfin, kopers en horlogemakers zullen het vooral gaan merken als een horloge moet worden opgestuurd.
Ach, qua techniek zal 't er niet slechter op worden. Japanners hebben in de jaren '60 de Zwitsers al ingehaald. En ik heb zelf meerdere ‘Zwitserse’ merken, maar dat hele ‘Swiss Made’ is natuurlijk de grootste farce uit de hele horlogelarij.
Alpina was al van FC. Komt uit hetzelfde pand zelfs, ben er geweest. Ateliers de Monaco is van Pim Koeslag. Dat was enkele jaren terug, in dienst van FC, de bedenker van de wijzerplaat met een opening er in voor het zichtbaar maken van de balans, EN het ontwikkelen van een balans bestaande uit een transparant plaatje kunststof.
Hey thanks voor deze aanvulling!
Goede zet van Citizen, kopen zeker met FC een merk dat zich de afgelopen jaren goed heeft ontwikkeld aan de onderkant van het exclusieve segment, met Alpina en AdM erbij kunnen ze een mooi portfolio aan swiss made horloges in meerdere prijsklassen bouwen.
Het gaat toch waarschijnlijk gewoon om de investeringsmaatschappij Citizen? Ik vind het het zelf een mooie stap, vooral omdat FC niet echt een heel boeiend merk is maar toch Zwitsers. Ik denk dat met het kapitaal van de jappaners en een nieuwe strategie het merk Frederqiue Constant uit kan groeien naar een echt belangrijke speler met een groot moederbedrijf achter zich wat waarschijnlijk vele kansen kan bieden om uit te breiden en zich nog meer te ontwikkelen.
Ik denk vergelijkbaar met JLR en Tata. Ik vind dat zelf ook mooi om te zien hoe dat zich ontwikkeld en wens de beide horlogemerken hetzelfde toe.