Mooi horloge, spijtig te lezen dat je grootvader is overleden. Gecondoleerd met het verlies, mooi gebaar dat je via dit horloge iets tastbaars van je grootvader kan meedragen! Het horloge komt waarschijnlijk rond het jaar 1940-1950, het plexiglas of acrylglas is wel aan vervanging toe. Pas hier echter mee op gezien de cijfers op de wijzerplaat voorzien zijn van een aangebrachte laag radium. Radium kan tot de dag van vandaag nog steeds radioactief zijn. Let hier dus mee op ivm de gezondheid. Het is een automatisch uurwerk, gezien het model en de tijd waarin deze gemaakt hebben we het over een “bumper” automaat. Hierbij hamert de rotor van de automaat tegen twee veertjes op en neer om energie op te wekken. Hoogstwaarschijnlijk een cortébert cal. 684 of cortébert cal.451, deze zijn gebaseerd op AS uurwerken (AS 1250). Referentienummer begint met 8… (8501) wat aangeeft dat het gaat om een bumper automaat. Er zijn ook niet automaat modellen geleverd, anti magnetisch, meestal met een 665 S uurwerk. Het horloge is gemaakt van roestvrijstaal. (30mm tot en met 34mm) Heel mooi exemplaar met zwarte wijzerplaat en aangebrachte seconden aanduiding “sector dial”. De wijzers zijn origineel zo te zien, echter weet ik niet zeker of de wijzers nog het origine radium bevatten of dat er op een later moment tritium of super luminova is aangebracht. Horlogeband ziet er zelfs periode correct uit wat natuurlijk bijdraagt aan de charme van het horloge!
Ik heb een horloge geërfd van mijn grootmoeder (grootvader is vorig jaar overleden en ze wou het eerst wegwerpen).
Ze weet niet hoe oud het horloge is.
Het bandje moet ik laten vervangen en het mechanisme werkt niet goed meer, (Ik heb het meerdere minuten proberen opwinden maar ma enkele seconden stopt het weer) dus ik zal iemand moeten zoeken die dat kan fixen, maar ik zou graag wat meer informatie over het horloge krijgen.
Ik probeer al een hele tijd om een foto te uploaden, maar dat lukt niet. (Ik krijg de melding dat ik geen media in mijn bericht kan insluiten.) Kan iemand mij helpen?
Volgens mij moet je even zorgen dat het bestand het juiste format heeft.
Dankjewel voor jouw antwoord.
Mijn foto’s zijn in .jpg
Wat is het juiste formaat? (Ik ben nieuw op deze site en ken mijn weg hier nog niet.)
Weet het niet zeker maar zag dat je pas lid bent. TL0 (niveau zeg maar).
Misschien heeft het daarmee te maken. Na een paar dagen aanwezigheid op het forum wordt je TL1 en dan kun je wat meer.
Jpg formaat is prima, en je kunt dan best redelijk grote bestanden uploaden.
Vreemd. Volgens mij hoor je ook als nieuw lid foto’s te kunnen uploaden. Jpg is volgens mij prima.
Lijkt me niet dat alle tl0s dagen wachten voor ze hun vragen in deze categorie kwijt kunnen.
Mag je het hier wel?
Tja, ik las bij de uitleg over trustlevels in FAQ (vaste onderwerpen), dat de eerste dagen voor het “eerste vertrouwen zijn”.
Er staat niet erg duidelijk of je dan wel of niet al foto’s kunt uploaden.
Kijk verder in FAQ (discussie) bij foto’s uploaden en bij de laatste opmerkingen. Van @Justcasual
Daar komt ook zoiets voorbij.
@Cv1998 Welkom bij het forum!
En benieuwd naar je horloge.
Level 1
Bij je naam staat ‘basic’
Je bent een paar dagen actief op het forum. Dit is voor ons aanleiding om aan te nemen dat je leeft (geen robot bent) en ook interesse hebt in horloges. Je krijgt nu wat extra mogelijkheden op het forum, zoals:
Je kan alle basisfuncties van het forum gebruiken;
Je kan links plaatsen (worden echter nog niet als links gezien door Google etc – dus nog niet nuttig voor linkbuilding);
Je kan berichten ‘flaggen’ (als ongepast);
Je kan wiki posts aanpassen (topics die door iedereen kunnen worden aangevuld/gewijzigd etc).
Handelaren, leden die horloges hebben gekocht om hier met winst te verkopen of anderen waarvan we niet willen dat ze goederen voor verkoop aanbieden, worden vastgezet op tl1.
Ik neem aan dat afbeeldingen posten hier ook onder valt
Beste @Cv1998 ,
inmiddels zag ik een topic met een vraag over een zakhorloge, met foto, van iemand die 1 dag lid is.
Die zit(al) op niveau basisgebruiker (TL1) zag ik.
Hij is wat actiever zo te zien dus dat telt ook mee. Veel lezen, berichten posten etc. Is maar een goedbedoelde tip.
Het is me eindelijk gelukt om een afbeelding te uploaden!

Zou iemand mij kunnen laten weten of dit een échte cortébert is? (Het logo heeft geen accent, maar ik heb op dit forum ergens gelezen dat dat niet noodzakelijk een red flag hoeft te zijn.) En als het een echte is, vroeg ik mij af hoe oud hij ongeveer zou zijn.
Zelf heb ik wel interesse in horloges, maar weinig kennis en over Cortébert valt er niet zo veel terug te vinden online.
Welkom "basisgebruiker "
Een paar posts naar boven staat het volgende.
"Het horloge is gemaakt tussen 1960-1969. Gezien het nog een é bij cortébert heeft staan in het vernieuwde font, is dit exemplaar aan de vroege kant gemaakt. "
Dit bedoelde je? Een accent in de naam?
Dan zou je jouwe legitiem moeten zijn maar jonger dan 1960 1969. Of ergens halverwege die tijd? Jouw horloge ziet er niet nieuw opgemaakt uit. Dus lijkt mij orgineel. Maar ben geen kenner.
Dat is inderdaad wat ik bedoelde.
Maar ik vond het wat opmerkelijk dat - als het inderdaad een horloge uit de jaren 60 is - er op het horloge “automatic” staat, als om te impliceren dat het geen quartz horloge is.
Ik had online gelezen over de “quartz crisis” van de jaren 70, dus dacht ik aanvankelijk dat het misschien van rond die periode zou kunnen zijn… maar wanneer ik naar andere cortébert horloges keek, merkte ik op dat ik het woord “automatic” nooit terugvond bij andere horloges.
Maar misschien zoek ik het te ver.
Nee, om aan te geven dat het geen handwinder is.
Automaten zijn in populair geworden tussen 1950-1955.
Inderdaad.
En wat stijl betreft denk ik aan de vijftiger jaren. De oudere modellen waren weer zonder het accent in de naam zag ik.
Dank jullie wel voor de informatie.
Ik ga dit gebruiken als excuus om mijn grootmoeder nog wat vaker te bezoeken en eens door fotoalbums te bladeren.
Als mijn grootvader het in de jaren vijftig kocht, zou het mij niet verbazen als dit het eerste horloge was dat hij voor zichzelf kocht. Als het uit 1960 komt, zou het betekenen dat hij ongeveer mijn huidige leeftijd had.
Het feit dat het zo oud is/zou kunnen zijn, maakt het voor mij toch nog extra bijzonder.
Ik laat het nog repareren, zoek nog een bandje dat past (mijn grootvaders pols was dikker dan mijn been) en maak er nog een projectje van om er meer over te weten te komen.
Hartelijk bedankt voor jullie hulp bij de eerste stap in mijn zoektocht. Dit is ongetwijfeld de vriendelijkste en meest behulpzame community waarin ik al heb gezeten.
Hoe horloges kunnen verbinden!
Die is gewoon echt hoor.
Ik schat caliber 270 bouwjaar halverwege de jaren ‘60.
Maar als het deksel opengaat weet je meer…
https://ranfft.org/caliber/index?CaliberSearch[manufacturer_id]=51&page=1&per-page=30
Ik heb al geprobeerd hem te openen, maar ik ben bang om hem te beschadigen.
Ik ga ervan uit dat ik meer zal weten wanneer ik hem laat repareren.