Corum Longchamp restaureren?

Beste Horlogeforummers,

Dit is mijn eerste bericht hier. Ik hoop dat jullie mij advies kunnen geven.

Mijn vader heeft in ca 1960 een Corum Longchamp gekocht.
Nadat hij in 1986 is overleden heeft mijn moeder deze tot 2006 gedragen en vlak voor haar overlijden aan mij gegeven.
Het liep toen nog wel maar volgens mij niet echt goed meer en ik heb hem zelf nooit gedragen.
Zelf ben ik met de komst van de mobiele telefoons rond 2000 gestopt met het dragen van horloges. Nu ligt deze al bijna 20 jaar in de kast.

Nadat ik hem de laatste tijd een aantal keer bekeken heb is het eigenlijk precies het type horloge wat mij aanspreekt. Heel plat en simpel, een elegant horloge.

Ik overweeg om hem te laten restaureren en denk dan aan groot uurwerk onderhoud, nieuw glas, kast polijsten (het is een gouden versie)

Weet iemand van jullie in de omgeving van Haarlem iemand die dit wil/kan doen?
en aan welke prijs moet ik dan ongeveer denken?

Bij voorbaat dank!

Hans

1 like

Als het enkel een revisie van het uurwerk is dat je wilt laten uitvoeren zal de kostprijs wel meevallen. Veel Corum’s zijn voorzien van standaard eta uurwerken. Die zijn door iedere horlogemaker te reviseren. Onderdelen zijn nog makkelijk aan te komen. Ik zou denken aan 250€ a 300€.
Corum is een merk die hier niet genoeg voorbij komt. Je mag altijd enkele foto’s posten.

9 likes

Prachtig horloge wat je zeker een service beurt moet laten geven voor je hem gaat dragen, dit omdat de olie die de bewegende delen moet smeren verouderd is en ernstige schade kan veroorzaken aan het uurwerkje.
Zelf heb ik goede ervaring met Wesselink en Vreeker in Alkmaar, je zou ze even kunnen mailen maar een prijsopgave lijkt me moeilijk zonder het uurwerkje te hebben gezien.
Overigens zijn er meerdere goede uurwerkherstellers, er staat ergens een lijstje op dit forum. Ga ajb niet naar een juwelier want de meeste sturen hem ook door en berekenen daar ook nog eens commissie over…

Een plaatje van je horloge vindt ieder op dit forum leuk om te zien.
Succes met het vinden van een goede hersteller!

1 like

Hier. :slight_smile:

Zoek de dichtstbijzijnde horlogemaker met HF-recensie:

Kastschroeven zijn hartstikke verroest, da’s al wel wat meerwerk. Vaak is de opwindas dan ook flink aangetast, soms ook liggend en staand opwindrad, tirette…

Dit lijkt me een uurwerk van een van de grote ebauchemakers uit het verleden, er is mogelijk zelfs iemand die het meteen herkent. Het uurwerk is geen raketwetenschap, redelijk eenvoudig - maar de roest kan voor vervelende meerkosten zorgen.

In de buurt van Haarlem zou je zeker ook Ed Schouten van Timefix even moeten contacteren. Zit in Akersloot.

4 likes

Hartelijk dan voor jullie snelle en duidelijke reacties.
Ik begin maar met Wesselink en Vreeker een berichtje te sturen.
Als ik wat meer weet zal ik dat hier delen.

1 like

Zou zelf niet kiezen voor kast polijsten.
De kast is in prima staat voor de leeftijd en de draagsporen van je ouders staan er nog in. Zou ik zo laten. Zeker als je soms ziet wat er mis kan gaan met polijsten.

Verder is het een mooi erfstuk. De moeite van t herstellen waard.

1 like

Geheel eens, want die wijzerplaat heeft ook vochtschade en die is (in het beste geval vrijwel) niet te verwijderen. Dan raakt het horloge visueel uit balans.

Precies. Misschien de goudpatina eraf poetsen met capecod / juweliersdoek maar verder zou ik niet gaan.

1 like

De huidige.

Aurore-Villeret. Type 423, misschien? Ranfft! :cry:

3 likes

Aurore Villeret 4207 in de mijne.

6 likes

Ook héél mooi ! Jouw 4207 heeft een paar steentjes meer dan die van TS @hansb57.

1 like

Ja, ik begreep dat er doorlopend verbeteringen werden aangebracht. Het betreft overigens slechts een paar deksteentjes.

Zie ook de fijnregulering op mijn - stalen - exemplaar.

1 like

Of gewoon een luxere versie. In die tijd werden zie je vaker verschillen in aantallen jewels, en de versies met meer stenen zijn niet per se nieuwer.

2 likes

Inmiddels is mijn Longchamp weer terug.
Maar het is iets anders gegaan dan ik aanvankelijk had verwacht.
Mijn eerste vraag op dit forum was bedoeld om te kijken waar, hoe en wat ik aan dit horloge moest laten doen.
Mijn verwachtingen op bruikbare reacties waren laag en ik was dan ook verbaasd door jullie vriendelijke en bruikbare tips.
Ik stond op het punt om aan een reguliere horlogemaker een mailtje te sturen toen ik een persoonlijk bericht van Serge (gebruiker Serge2) kreeg, hij stelde voor het het horloge op te sturen om het te onderzoeken en mogelijk te repareren en een beurt te geven.
De dag na verzenden lag het al uit elkaar en was duidelijk wat het probleem was.
De tiretteveer was gebroken en uiteraard moest het grondig worden schoongemaakt.
Het hele proces was een fijne ervaring, Serge hield mij van elke stap op de hoogte en de verrassing was extra groot omdat hij het terugzond met een mooi bandje.

Na 20 jaar tikt hij weer.
Ik wil Serge hartelijk bedanken voor deze leuke ervaring.

16 likes

In die van Hans zit een AV 42(00)

5 likes

Dank voor het melden. Het herkennen van de maker van een werkje vind ik vaak nog wel te doen; het exacte type is wat lastiger. De website van Ranfft was vaak behulpzaam, maar helaas niet meer bruikbaar.
Goed dat je zo’n prachtig uurwerk weer in optimale staat hebt gebracht.

1 like