Damasko only (Deel 1)

Ik overweeg ook de aankoop van een nieuwe Damasko.
Ben er nog niet helemaal uit, maar waarschijnlijk wordt het de DK30 op staal.

Heel lang geleden (2012) heb ik al eens een DA36 gehad. Dat horloge heb ik toen verkocht
omdat ik na een paar maanden al krassen in de buitenste AR coating had.
(de ontspiegeling zelf was wel heel erg goed)
Daarom denk ik nu te kiezen voor enkele ontspiegeling, of is die coating ondertussen veel beter geworden?

2 likes

Damasko steel knife? Welk model is dit? :blush:

Als ie krast kun je hem heel gemakkelijk volledig verwijderen. Mijn 556 heeft het mogen meemaken

1 like

Petrified fish. Leuk budgetspul.

Ik wilde er eentje bestellen bij Bensontrade, maar vond een bijna nieuwe op MP. Voor mij was dat goed genoeg. :slight_smile:

En nog steeds zit de Damasko lekker om de pols. Voor mij voelt ie zo licht alsof er niks om de pols zit. Hiermee vergeleken is mijn Seamaster wel een flinke klatser op de pols. Die voelt een stuk zwaarder en de kast is natuurlijk ook veel hoger.

1 like

Kan ik mij heel goed voorstellen. Mijn DA 38 is kort na de garantietermijn voor onderhoud op vakantie geweest naar Barbing. 3x raden voor welk euvel.
Misschien kan ik de Damasko beter op de watchwinder gooien 's nachts.

1 like

Allen,

dit is mijn eerste post en ik denk dat dit wel interessant kan zijn voor de Damasko-liefhebbers hier!

Helaas is mijn ‘standaard’ nickname al vergeven op dit forum dus ik moest even improviseren. Als je dus dit verhaal op WUS tegenkomt, jup, dat ben ik…

Ik heb nu een Sinn EZM10 Testaf maar het jeukte om nog een Lemania5100-style horloge erbij te hebben. Center chrono minute counter, graag, dank u; doorgaan maar! Ik weet dat Tutima ook zoiets doet, maar ik vind Tutima niet interessant om diverse redenen. Ook moest dit nieuwe horloge aan een aantal eisen voldoen.

  • Hardste staal dat er is. Liefst titanium maar ik heb de Sinn al met zijn Tegiment hardening, dus dan maar staal. Het moet echt nickel-vrij zijn in verband met een allergie die ik heb, dus het ‘gewone’ 316L staal komt er bij mij niet in.
  • Center chrono minute hand. Ik moet voor mijn werk heel veel timen om zo redelijk nauwkeurig bepaalde chemische processen te kunnen stoppen. Om dat continue te doen met mijn telefoon of om daar een aparte timer voor om mijn pols te binden zie ik niet zitten. Dus dit is een echte ‘must’.
  • Makkelijk, vlot afleesbaar!
  • Anti-magnetisch.

Tja, de DC82 komt dan toch echt een heel eind, met zijn Manufacture bracelet, maar nog niet helemaal… Ik wilde het Si systeem van Damasko er ook in hebben. Na wat heen en weer geemail kreeg ik akkoord van de Grote Baas, Konrad; het kán! En… ze gaan het doen!

De DC82 is niet goedkoop; de stalen band is al helemaal niet goedkoop! Dus ik maakte mijn borst al nat voor de upcharge van het Si systeem, maar gezet naast de stalen band valt het écht reuze mee. De band is duurder…

Dus, wat krijg je voor het Si systeem in plaats van de C51-2 movement, die op zijn beurt al een flink verbouwde Valjoux 7750 is?

  • Damasko oscillating system – regulated in 5 positions
  • Silicone balance spring
  • Balance wheel
  • Mass weights
  • Reinforced barrel
  • Balance bridge
  • Ceramic rotor bearings.
  • Chrono grade movement

Ik vind dit zelf zo ontzettend cool. Dit brengt het een heel stuk dichter bij Rolex, als ik het goed heb. Rolex heeft óók een balance bridge ipv balance cock. Ook een chrono grade movement (superlative, ja ja ik weet het…). Hoe die mass weights geimplementeerd worden, dat weet ik niet :slight_smile:

Dus ja, dit leek me een interessante ontwikkeling binnen Damasko die het melden wel waard was.

23 likes

Gaaf zeg! Goed gedaan :slightly_smiling_face::+1:t2:
En heb je gekozen voor een gekleurde chrono wijzer? Of standaard zwart/wit?

Ik heb gekozen voor zwart/wit. :slight_smile: Ik vind de kleurtjes te scherp. Mijn Sinn EZM10 heeft oranje trimming en dat vind ik eigenlijk al wel heftig; het is wel een tri-compax dus de EZM10 is al redelijk wild, dus het past, maar de DC82 moet juist spetteren in eenvoud.

3 likes

Geweldig! En zeer gaaf dat Konrad hiervoor is te vinden. Dat is denk ik toch ook weer de charme van een klein familiebedrijf.

Ps ik las jouw post eerder op WUS. :wink:

3 likes

@daffie: ik dacht wel dat er overlap zou zijn, vandaar ook mijn disclaimer haha.

Ik ben enorm happy hiermee. Ik vind kleine bedrijven in het algemeen toffer dan grote conglomeraties.

5 likes

Hey Vierport, wat voor nato heb je er eigenlijk om, heel gaaf. Beetje goudachtig.

Volgens mij komt die bij van strps vandaan.

1 like

19 likes

Zomaar twee foto’s van de Dsub1 en de DS30 Ocean.

20 likes

Zit met een “half oog” te kijken naar een DC66 met SI techniek maar kan er niets meer op de Damasko site over vinden. Zijn ze ermee gestopt of ben ik scheel met mijn halve oog. :face_with_monocle:
Is de SI net zo betrouwbaar als de gewone Valjoux?

Ben zelf niet bekend met het model, geen idee of het wat is en of gebruikt een optie voor je is

3 likes

33 likes

Het Si systeem staat los van het mechaniek. Het kan geplaatst worden in een Valjoux 7750 maar ook in de C51-2 (waar ik voor gekozen heb).

Damasko kennende zal het echt geen verwatering van een reeds bestaand mechaniek zijn.

Si doen ze nu alleen op special order omdat het lastiger is om aan te komen. Komt terug, is mij toegezegd. Ik heb mazzel met mijn super-customized C51-2.

Smakelijk! :ok_hand:

2 likes