check it… https://www.youtube.com/watch?v=QcI4rcRj4_0
leuke recensie !!..
Er hebben diverse DA47 te koop gestaan hier, wellicht kun je de voormalige eigenaren een berichtje sturen.
Kast is 40mm. Net als alle andere modellen. De bezel is iets groter van diameter. Scroll even terug. Ik heb foto’s gepost vd da47.
De da34 heeft @ThaWatcher overgenomen. Hij twijfelde van te voren over de diameter, maar was zeer verrast.
Glas oppervlak is ook flink.
Onzin. Ik had een DA34 gewoon in die Heimat bij Damasko zelf besteld. No problemo.
Maar kort in bezit gehad dan
Mooie strakke klokken die Damasko’s - Ik vind ze heerlijk industrieel.
De 66 vind ik wel erg mooi.
Die DC66 is idd een juweeltje … en wordt denkelijk mijn volgende aanwinst … ben er enkel nog niet uit of ik nieuw of pre-owned zou kopen
Bedankt voor de hulp. Die review had ik al eens gezien, erg nuttig. Met bezel komt ie inderdaad op bijna 42mm. Misschien toch doorsparen voor een Sinn 857 ( evt UTC). Visueel vergelijkbaar maar qua specs weer een heel andere klok. Met 43mm wel iets meer mijn maat. Kan ze beide niet eventjes proberen helaas
gr, HJR
Effe een praktische vraag voor de Damasko owners : wie heeft er één met outer AR coating en wie zonder ???
Standaard komen ze met, maar kan als optie weggelaten worden.
Heb aantal verhalen gelezen over matige kwaliteit van deze outer AR coating ?
Jullie mening / ervaringen ???
Ik heb serieus nog nooit zo enorm ontspiegeld glas gezien als op mijn Damasko (DA38 uit 2015). Geen reflectie te bekennen, lijkt wel alsof er geen glas in zit, super helder. Krasjes zitten er nog niet op overigens, als je dat bedoelt
Wat voor verhalen? Ik ken ze persoonlijk niet. Het enige wat er mis is met mijn glas, is dat het af en toe wat vies is. Voor de rest erg helder, wat Ide ook zegt.
ja dat heb ik ook, het Damasko glas neemt sneller vingerafdrukken op (en algemene schmutzigkeiten zoals na bandje wisselen op een doek) dan het glas op mijn andere horloges, maar dat is kwestie van drupje Dreft en regelmatig handjes wassen
EDIT: even op WUS gekeken, er wordt door sommigen geklaagd over krasjes op glas met outer AR (en door anderen wordt dit weer ontkracht), en melding gemaakt van dat er makkelijk vettigheden/vlekjes op het glas komen.
Alleen dat laatste herken ik dus. Als af en toe een doekje Dreft er langs de ‘prijs’ is die ik moet betalen voor een super helder glas dan doe ik dat graag.
Sommigen zijn minder fan van dubbelzijdig AR vanwege de krasjes die in de coating kunnen ontstaan. Je saffier is dan nog intact maar toch zie je krasjes. Wel een gelezen dat mensen dan de gehele buitenste AR verwijderen.
gr, HJR
Nu je het zegt, op mijn andere horloges heb ik hier inderdaad minder last van. Het is niet storend. Af en toe even poetsen inderdaad.
Bedankt voor de toelichting. Ik heb daar persoonlijk geen last van. Maar nu krijgt de Damasko bij ook niet zo heel veel te verduren.
Damasko heeft dan ook niet zomaar AR maar ‘extrem kratzfeste Entspiegelung’
gr, HJR
Ik doelde idd op de berichten op WUS over het snel krassen van de buitenste AR coating. Doch er zijn er idd evenveel of meer die het tegendeel beweren …
Mss verschillende soorten AR coatings gebruikt (andere leveranciers) in de loop der jaren ???
Denk zelf dat er idd verschillende soorten AR coatings gebruikt zijn. Maar dat is puur gevoelsmatig aangezien dit mijn eerste Damasko is.
Dit dus.
En dat het glas geheel vlak is, is denk ik ook een oorzaak van de zichtbaarheid van vingerafdrukken/vegen op het glas.
Als het glas een tikje bol is dan zie je het niet (is mijn ervaring)
edit: de krasjes zie je als je het glas onder een hoek in zonlicht bekijk. De vingerafdrukken/vegen op het glas zag ik wel steeds.