Ok, dank je wel.
Dat is gewoon slecht vertaald van de Franse Longines historie. Daar staat exact hetzelfde, als je het letterlijk zou vertalen.
De tekst spreekt zichzelf tegen door te zeggen dat 17 jaar later door Longines het eerste Zwitserse quartz horloge werd gemaakt.
Ja, dat heb ik ook gelezen. Het fout begint dus al bij de vertaling uit het frans na het duits. Zo ontstaat dus inderdaad foutieve info. Scherp opgelet.
Ja, die dingen vallen mij altijd direct op. Het eerste quartz horloge bestond pas in 1969. Dat is een beetje basiskennis, vind ik. Dus daar valt mijn oog dan op.
Verder kunnen ze me een hoop wijsmaken hoor.
In andere takken van sport (qua historische naslagwerken) zie je ook dat altijd de eerste de beste bron als de waarheid werd overgenomen. En dan eindigde dat uiteindelijk ook op het internet. Velen lezen er klakkeloos overheen, maar o wee als je twee referentie nummers met elkaar verwisselt (terwijl je nta bene zelf dat horloge bezit)! Humor.
Pas als je later (met de kennis van nu?) onderzoek doet, dan blijkt het vaak om typefouten, aannames of slechte vertalingen te gaan. Gisteren hoorde ik ook bij een lezing over Omega weer een goed voorbeeld; handschriften ontleden uit de jaren '30 en '40 (van techneuten!), ga er maar aan staan. Daarbij zijn uiteraard verkeerde letters en woorden overgenomen in typwerk.
Ooit heb ik een verhaal uit eerste hand ge-debunked, omdat iemand na zoveel jaar twee automodellen met elkaar verward had. Daar kwam ik achter door een ansichtkaart! Met als resultaat dat de auto die op een veiling werd aangeboden de échte bleek te zijn. Terwijl de veilingmeesters de vroegere eigenaar, die ik ook ken, volledig hadden geloofd. Helaas kon ik zelf niet meebieden, want dat ding is ver onder de marktwaarde verkocht aan een niet-liefhebber.
Back on topic. Sorry.
Geweldig verhaal. En ja, ik ben dus nog een broekje en moet nog heel wat leren. Maar ik vind sinds kort horloges erg gaaf, en ook het verhaal erom heen.
Omarm het! Het is een fijn virus en makkelijker dan auto’s verzamelen.
Ik mis de Ultra quartz, volgens mij.
https://electric-watches.co.uk/makers/longines/longines-ultra-quartz/
Ik vind 'm wat beknopt. Niks over de Zulu time uit 1925, verder geen historische modellen genoemd, niks over hun chronografen, zoals hier te lezen valt:
Of hier een leuk overzicht bij ome Teddy:
Ik zou bijna suggereren dat de beste geschiedenis van… verhalen voortkomen uit het onderzoek doen naar meerdere bronnen, en dan daar foto’s bij scoren.
Dit verhaal sprong in twee zinnen van 1935 naar 1970, zeg maar. Vandaar dat ik 'm wat beknopt vond.
2 originele Lindbergh horloges van die tijd moeten hier nog liggen, zal er een foto van plaatsen hier in je topic
Dit is inderdaad veel uitgebreider, leuk om te lezen. Blij met alle reacties, gaaf om te lezen.
Je hebt in ieder geval een discussie gestart over een merk wat roemrucht is en een mooie geschiedenis heeft.
Dank je wel, ik heb zelf een maand geleden een Longines Flagship gekocht
Puur omdat ik deze heel mooi vind. Maar nu kom ik er steds meer achter wat er voor een geschiedenis er nog achter ligt. Super gaaf.
Gaaf! Dat zijn de leuke ontdekkingen. Veel fraaie Longines zijn op de vintage markt nog altijd ondergewaardeerd.
Yuuup