Heeft iemand tips hoe een deelbare opwindstift te “koppelen”
Je zou zeggen dat het een kwestie van erop drukken is, maar deze is wel heel weerbarstig.
Heb er wat vet aan gedaan maar ook met hard drukken (in de pin vice om te oefenen, nog niet in het uurwerk) wil ie nog niet grijpen. En jullie weten: kracht gebruiken bij horloges is nooit een goed idee. Iemand suggesties?
Ik heb hier ook wel eens problemen mee gehad, uiteindelijk gewoon maar zijdelings erin geschoven.
Bedankt voor de link, die had ik zelf niet gevonden.
Ik begrijp het trucje met de flosdraad.
Echter in mijn uurwerk verdwijnt het “vrouwtje” in z’n geheel in het uurwerk. Ik kan er dus nooit van de zijkant bij om het “mannetje” erin te schuiven…
Misschien moet ik op zoek naar een andere stift waarbij het vrouwtje iets verder uit het uurwerk blijft steken
Ik denk dat ik niet duidelijk was in die oude posting.
Als je een horloge hebt waarbij deksel aan de achterkant zit dan kun je het draadje vanaf de achterkant in de kast aanbrengen.
Maar misschien heb je een horloge dat van de voorkant (wijzerplaatkant) open gaat? Bijvoorbeeld EBEL horloges zijn zo. Dan breng je het draadje aan voordat je het uurwerk in de kast legt en laat het draadje langs de zijkant van de wijzerplaat naar buiten steken. Stift er op en draadje langs de wijzerplaat er uit trekken.
Post anders een foto, dan maakt het duidelijker.
Heb je ook een foto zonder vet. Nu lijkt het alsof er iets mist :
Wat @Plees zegt. Het lijkt op de foto dat het mannetje niet netjes van vorm is. Op de onderste foto zoals hoort te zijn.
Ik heb een aantal Mido’s met een split stem. Nu kan je met wat kracht de kroon met het “mannetje” van de stem trekken, maar je kan ook de kroon zo draaien, dat het “vrouwtje” van het stemdeel zijdelings loskomt, door het uurwerk er uit te halen, via de glaszijde. Zo ging het uurwerk er ook weer in. Eerst de kroon met “mannetje” plaatsen, uurwerk er in, zodanig dat de “vrouwtje” weer zijdelings in het “mannetje” grijpt.
Dit is een Doxa. Je plaatst het uurwerk in de bodem van de kast en dan kan de stift erin. Het glas komt via de onderkant uit de kast.
Als ik het vrouwtjesdeel plaats in het uurwerk verdwijnt het volledig:
Eigenlijk moet ie nog iets dieper om m goed in de tirette te laten vallen, maar dat heb ik voor de foto even niet gedaan, het is zo al een ellende om m eruit te peuteren.
Ik vraag me af hoe ik het mannetje zijdelings in het vrouwtje kan plaatsen als het vrouwtje zo diep in het uurwerk zit.
Hierbij nog een foto van het mannetje.
Deze moet nog op lengte gemaakt worden. Foto van gisteren liet het oude mannetje zien. Vond ik makkelijker om mee te oefenen omdat de stift wat korter was…
Dit gaat toch nooit lukken? Het vrouwtje zit helemaal opgesloten in het uurwerk, hoe kan die dan “openbuigen” om plaats te maken voor het mannetje?
“Droog” past het mannetje in het vrouwtje neem ik aan. Hou je dan nog speling over? Anders zou ik denken dat het niet helemaal de goede maat is. Zo te zien aan de kast is er ook qua hoogte geen speling om een zijwaartse poging te doen.
Precies , zijdelings inschuiven zal hier niet gaan. Doordrukken zou moeten kunnen, er is wat ruimte tussen stift en de tube, maar vooralsnog lukt mij dat ook niet daarvoor moet er teveel kracht worden gezet.
Maar het vrouwtje kan ook niet te ver uitsteken omdat ie dan in de tube zit en kan het uurwerk er nog steeds niet uit…
Het oorspronkelijke vrouwtje was iets langer, maar toch zou dit de juiste stift voor dit uurwerk moeten zijn.
Ik ga om de tussentijd nog eens op zoek naar een andere stift…
@Plees : “droog” past het prima. De stift werkt ook met het uurwerk.
Uit interesse, kan je het mannetjes deel los aanschaffen of wordt het dan altijd een hele nieuwe stift?
Ik zou altijd gaan voor een volledige stift. Als je een deel vervangt loop je het risico binnen korte tijd het andere deel te moeten vervangen.
Ik ken dit type niet maar als ik het op de werkbank had liggen zou ik een likje vet op de koppeling doen (zodat ze aan elkaar ‘kleven’) voordat het in het uurwerk gaat. Uurwerk in de kast en dan de complete stift (beide delen) in de kast&uurwerk steken in plaats van eerst vrouwtje in uurwerk - uurwerk in kast - mannetje op vrouwtje duwen.
Dat gaat niet omdat ik dan de tiretteschroef niet meer aan kan draaien…
Waarschijnlijk zijn te te vaak uit elkaar geweest waardoor ze vervormd zijn. Blijft denk ik niets anders over dan een compleet nieuwe stift te bestellen. Had dit probleem laatst ook en was met een nieuwe stift in 5 min klaar.
Succes overigens.