Dial close-up Topic

9 likes

En een grail.

9 likes

Een echte camera is medium format. Da’s tenminste een substantieel verschil. :sunglasses:

2 likes

4 likes

inderdaad hele knappe foto!

ik heb nog geen fatsoenlijke macrolens. allen een tot macrolens omgebouwde oude kitlens die letterlijk op 1 cm afstand van het object gehouden moet worden en waarmee bijna onmogelijk scherp te stellen is. Maakt het nog een beetje een uitdaging, want horlogefotografie is echt heel simpel :wink::face_with_raised_eyebrow::confounded:

4 likes

Maar wat zou je adviseren. 60mm of 100mm…als je de keuze zou hebben?

Voor Canon? Of in het algemeen als brandpunt voor macro?

1 like

Tamron 90 mm macro f 2.8👌

1 like

Voor canon. ik heb een EOS 500D

Die wijzerplaat met dat opgelegde logo is gaaf hè.

Ik kwam ook nog wat verdwaalde close-ups tegen. Een Seaforth:

En een rare witte Seiko:

10 likes

Die Tamron die @riddler aanhaalt is erg, erg goed. Die zou ik halen denk ik. Tamron is goed bezig. Dat was vroeger een echt budget merk (maar ze hebben inmiddels erg mooi glas en ook de behuizing en materialen zijn inmiddels top. Ze gaan Sigma achterna qua koers, heb ik de indruk.

Ook heeft deze ingebouwde stabilisatie. Da’s wel zo lekker, zeker als je buiten zonder statief aan het banjeren bent, op zoek naar paddenstoelen of insecten. Wel een stukje duurder dan de Canon’s 60mm of 100mm. De keuze tussen die twee is niet zo ingewikkeld. Als je alleen horloges fotografeert maakt het niet zo veel uit. Wil je er ook insecten mee fotograferen: 100mm. Wil je er ook eens een portretje mee kunnen maken zonder al te veel compressie: 60mm. @malus65 heeft met beide ervaring volgens mij.

3 likes

Echt een sublieme wijzerplaat ja!
Die gaat nog wel op een paar fotootjes terugkomen.
Is het goud op dit horloge trouwens echt goud? Weet je dat? Zo oogt het wel op de close-ups, maar ik heb er niet echt verstand van…

OK, thanks!
Eerst nog maar eens even aanrommelen met het geleende spul dat ik nu heb. Ik ken mezelf en kan nog wel eens doorslaan. Eerst maar eens bewijzen dat ik het fotograferen vol ga houden.

1 like

Zo’n 60mm of 100mm vis je voor 200 a 250 piek van Marktplaats dacht ik. Paar maanden mee klooien. Is het niks of hang je de camera in de wilgen, dan verpats je ze gewoon weer voor hetzelfde geld. Of een tientje minder.

1 like

Wat je ook kan doen is gebruik maken van tussenringen

Zie de link

Poor man macro. Wordt dat wel genoemd
Maar verbazende resultaten mee te behalen

Volgens mij heeft @anon50762135EV niet gelogen toen hij laatst terloops opmerkte dat camera’s zijn interesse ook wel een klein beetje hebben :sunglasses:

1 like

Ja, daar heb ik ook naar zitten kijken.
Ik heb momenteel alleen een 50 mm F1.8 lensje en een 17-50 f2.8
Haalt dat ook wat uit bij een focale lengte van 50 mm?

@RLC: sorry voor het kapen van je topic

Mooi al die close-ups, deze net even geschoten


Moet ook maar eens kijken naar een mooi lensje…

2 likes

Goed plan. Kost geen drol en inderdaad heel behoorlijke resultaten.

Ja dat werkt prima op die 50mm 1.8. Foto tentje, statief, leuke ondergrond (oude kranten of zo :wink: ) en gaan met die macrobanaan.

1 like

Deze foto ook ooit eens met een tussenring gemaakt:

Ik heb een setje van 3 van verschillende “diktes”, kun je per stuk gebruiken of ook per 2 of 3 op je toestel.

5 likes