Die gele lijkt me wel wat… | Citizen Tsuyosa

Ik had het artikel gelezen, maar het stond in de specs onderaan:

TECHNICAL SPECIFICATIONS – CITIZEN TSUYOSA COLLECTION

Case: 40mm diameter - stainless steel case, tonneau-shaped, brushed with polished accents - sapphire crystal with magnifier over the date - see-through caseback - crown at 4 o’clock - 50m water-resistance

Dial: Sunray-brushed dial (except yellow) with applied markers and hands filled with luminous material - available in black, dark blue, dark green or yellow

Movement: Calibre 8210, in-house - automatic with central rotor - 21 jewels - 21,600 vibrations/hour - 40h power reserve - hours, minutes, seconds and date

Bracelet: Integrated bracelet with 3 rounded polished and brushed links, stamped steel folding clasp

References: NJ0150-81E black
NJ0150-81L blue
NJ0150-81Z yellow
NJ0150-81X green

Ik voorzie een NJ0150-81Z in m’n toekomst.

5 likes

Ik snap ook niet dat deze vaak niet gemaakt worden in het ‘budget’ segment. Zou verkopen als zoete broodjes :slight_smile:

Ik zie een PRX toch liever…

1 like

Daar heb je gelijk in. Gerald Genta wordt hier maar toegejuicht voor z’n patrijspoorten, terwijl hij toch gewoon rip-offs maakte van Zenith’s Defy uit 1969.

Er zijn een aantal Defy hommages die ik mooi vind, deze Citizen en de PRX met name, maar props voor de IWC Ingenieur en Oysterquartz. Een Defy Skyline is toch wel de graal. Of een Parmigiani Fleurier Tonda.

Dan zijn er Defy hommages die ik niet cool vind, zoals de APRO, Aikon en Nautilus.

3 likes

Heel leuk! Gele wijzerplaat is sowieso geinig om erbij te hebben en de retro looks, met geïntegreerde band, vind ik ook geslaagd! :+1:

6 likes

Die kastvorm doet me ook wat denken aan een Tissot PRX, ziet er heel mooi uit. Mer 40mm gaat die net weer iets te groot zijn voor mijn pols, maar zou hij kleiner dragen? De Bandaanzet zit mooi tegen de kast dus lijkt me een zeer bescheiden L2L (rond de 45mm of zo?).

Toch weer een creatieve manier om de meest invloedrijke horloge designer met 50 jaar in de zwitserse horloge industrie als een copy artist weg te zetten.

Way to go :ok_hand:

1 like

Ik wil me even verontschuldigen voor de spelling van toegejuicht hier een paar posts boven. Dat gaat behoorlijk ver.

Toch maar eens een afspraakje met de neuroloog maken.

2 likes

Inderdaad. Die persoonlijkheidscultus rond Genta is gewoon vreemd en onterecht.

4 likes

:rofl:

Jammer van de 40mm en jammer van de Miyota 8000. Verder wel een leuk ding, is een beetje een tree boven de Seiko 5 qua prijs en uitrusting.

Ik ken Gerald niet persoonlijk en zijn invloed is onmiskenbaar, maar ongeveer net als Unox rookworsten: ik heb er helemaal niks mee :roll_eyes:

4 likes

Ik vind het alleen drie keer kut dat iedereen die ooit een sporthorloge uitbrengt maar met de APRO vergeleken wordt terwijl de Defy toch echt de jaren 70 voor was. Het is de OG stalen sporter.

Maar überhaupt… De jaren 70 hadden een bepaalde vormtaal en cultuur, en een bepaald beeld van masculiniteit hoort daarbij. Dat er sporthorloges ontstonden is niet zo vreemd. Denk bijvoorbeeld ook aan een typische jaren 70 sporter met geïntegreerde band die als Bond watch naar voren kwam, de Hamilton Pulsar.

Je zou het stalen sporthorloge bijna als public domain fenomeen kunnen bestempelen wat gewoon bij de Zeitgeist hoorde. Zo had je in de Art Deco tijd miljarden rechthoekige horloges met cleane cijfers. :slight_smile:

Terug on topic: Die Citizen is leuk. Ik vind 'm qua kleur en dial geslaagder dan de PRX. Als je echt lullig wilt doen zijn al deze horloges een ronde re-make van de Santos uit 1904.

4 likes

Gaat dit ook zo’n hype worden, vraagprijs op Chrono24 ligt toch wel een stuk boven list

Dit is dan meer in lijn met de verkoopprijs

1 like

Volgens mij komt hij in juli uit? En hij is niet limited, chrono prijzen slaan nergens op (niet voor het eerst)

2 likes

Wat @LeenV. Op Chrono staan best veel boefjes die de FOMO van horloge-nerds proberen uit te buiten.

1 like

Tissot PR516GL zit ook in die hoek, eind 60.

Regardless, stalen sportwatches zijn begin 70’s geexplodeerd in populariteit.

Klopt als een zwerende vinger. Leuke dingen trouwens. Ik dacht dat deze ook uit 1969 was. Als het 1968 zou zijn zou Tissot de OG sports watch zijn. Au.

Ter illustratie… De Oysterquartz die ome @HanDavinci aanhaalt, daar kwam Rolex pas in 1977 mee aankakken. In 1970 was daar referentie 7100 die sterk deed denken aan een liefdeskind van een Defy en een DateJust. :slight_smile: Maar tegen de tijd dat Rolex met de hoekige Oysterquartz kwam was men in de markt al 9 jaar bezig met deze spullenboel.

5 likes

Ik vind het een mooi horloge, in alle drie kleuren. (behalve zwart)
Liever deze Citizen dan een MoonSwatch.

6 likes

Eens. Maar dan leg je de lat wel erg laag :wink:

1 like