Uiteindelijk wil je… zullen we daar eens even over gaan praten?
Weet je, uiteindelijk willen we gewoon altijd meer, beter, hoger… maar als we daar zijn, wat merken we dan? Juist… dat het allemaal lucht is. Dat je daar zit met je horloge van 10.000 euro en nog steeds een leegte voelt. Dat je het gevoel terug wil van je eerste horloge, waar je zo trots op was dat je zelfs in de winter met opgestroopte mouwen over straat ging.
Het is menselijk, steeds meer hebben, maar is het ook verstandig? Kan je het stoppen?
Ja dat kan. Koop een horloge wat je echt mooi vindt. Niet omdat je meer aanzien krijgt, niet omdat het exorbitant duurder is dan je eerste horloge, niet omdat je veel geld hebt. Zeker niet omdat het een ‘premium’ merk is. Koop het met je hart. Dat is het enige wat ook tikt namelijk…
Premium is een marketingterm. Het betekent boven aan de keten staan. Het betekent anderen onder je zien. Het betekent : Alleen zijn.
On topic:
Hands down de Speedmaster. Maar ik vind alles boven de €500 te veel geld voor een horloge. Nu dan hè, ik wil ook steeds meer…
Hier is geen zinnig advies over te geven, het is zo persoonlijk vwb smaak, budget (niet alleen of je het geld hebt maar ook of je het wilt uitgeven) en ook je collectie. En je collectieplannen in de toekomst.
Ik zou waar ik zelf nu sta de Speedmaster kiezen, maar het zijn alle 3 geen verkeerde horloges natuurlijk. De BB wordt ik op een of andere manier niet meer zo warm van als eerder. Misschien een beetje beginnende retro-moeheid.
Niet dat het in deze draad belangrijk is, maar dat is toch niet zo.
edit: hier staat een leuke tabelletje over ‘premium’.
Wij zeggen niet zo snel “luxury watch/car” eigenlijk niet zo veel als het in de Angelsaksische wereld gedaan wordt. Misschien dat hier premium die plek wel een beetje onterecht heeft ingenomen. Een “luxe wagen” is in truckersjargon bv gewoon een “personenauto”.
Een Tudor blijft gewoon het budget merk van Rolex. Een soort Dacia van Renault. Mijn menig uiteraard, maar ik kan het merk niet anders zien. Puur visueel gezien zijn het leuke horloges, en dat is eigenlijk belangrijker vind ik. Maar tussen de sub op de bb58, toch de sub.
En de speedmaster, er zit een leuk verhaal aan vast, maar voor de rest zo saai. En ik duik ook niet met mijn duik horloges, maar als ik thuis naar mijn chronografen kijk dan heb ik toch een beetje een vreemd gevoel. Leuk die wijzerplaatjes. Je speel er 1 keer mee. En voor de rest van hun leven staan ze stil want je gebruik het nooit.
Dit dus. Plus de omstandigheden waarin je het horloge zal dragen. Ga je er bvb. mee zwemmen, heb je een kantoorbaan of juist niet, doe je aan bepaalde sporten,… Allemaal dingen die kunnen bepalen welk van deze 3 het meest geschikt zijn. De Tudor is de allrounder, de Speedy de klassieker, de vintage Rolex de meest waardevaste. Ek van deze 3 heeft ook zijn nadelen.
Precies dit. Eigenlijk moet de vraagstelling van TS gepaard gaan met het doel van de betreffende horloges.
Ik heb een vintage Tudor Sub uit ‘84, maar deze is absoluut niet geschikt als daily beater, laat staan mee te nemen op vakantie.
Dat zou ik met een vintage Rolex/Speedy dus net zo min doen.
De BB58 zou voor mij dan als beste uit de bus komen.
Maar wat TS ook wil, advies is om het nu gewoon te kopen. Prijzen voor vintage rijzen de pan uit en ik denk dat Tudor met goeie modellen als de BB58 (of wellicht een sub kloon deze BaselWorld, hoewel ik deze teveel overlap vind hebben) de Rolex strategie na gaat doen en er straks niets meer voor onder list op de markt te vinden is.
Maar dat laatste is slechts mijn manier van speculatief denken.
Heb inderdaad een kantoorbaan, ga nooit zwemmen met mijn horloge, tijdens sporten heb ik een sporthorloge om, ben gewend om regelmatig een vintage horloge om te hebben.
Sowieso van het weekend maar eens gaan kijken of ik een van de drie al ergens kan gaan bewonderen
Haha dank. Twee actuele ‘wat voor horloge zal ik kiezen’ topics met in beide topics als overwegingen een BB58 en een Speedmaster. Dat is voor mij op een vrijdag niet bij te benen .
Ik begrijp dat je dat kunt vinden, maar voor een ander hoeft dat natuurlijk helemaal niet te gelden. Waarom vind je dat precies? Alleen om het acrylglas misschien? Of heb je een bijna NOS horloge en ben je iemand die door gebruik horloges snel lelijk maakt of zo?
Een ander kan dat anders ervaren idd. Het gaat bij mij om een bijna NOS horloge ook, maar vooral de band is aan de fragiele kant. Mocht ‘ie onverhoopt een ruk krijgen dan ben ik bang ‘m te beschadigen.
Een band van 30 á 40 jaar oud in originele toestand is imho gewoon niet dagelijks te dragen. Maar goed, dat kan opgevangen worden door een andere band of juist een gedragen exemplaar. Maar daar zou ik dan weer niet voor kiezen.
Ik ook. En hoeveel hij op de laatste gaat lijken. En of ze er fake vintage lume op gaan doen. (ik hoop van niet). En de prijsstelling. En wat het gaat doen met de vintage prijzen, maar even langer nadenkend denk ik dat die invloed wel weinig zal zijn.
Grappig dat de meerderheid de BB boven een Sub kiest, gezien er al weken een BB onder list te koop staat en een Sub onder list of een vintage Sub onder de prijs, waarschijnlijk na een dag al weg zou zijn,
De populariteit van de BB 58 neemt langzaam af, dus nog een paar maandjes, en je kunt hem gewoon een keer van Schiphol meenemen voor rond €2780 op staal.
Speedy is prachtig, en ik was er heel blij mee, maar toch had ik het speciale gevoel niet, dat ik wel bij een Rolex voel. Kwestie van proberen.
Maarrrrr, alle 3 proberen kan ook: nu een Sub 14060 kopen, en een jaar dragen, om hem daarna met winst te verkopen daarna op Schiphol een BB58 mee nemen (als je tenminste wel eens buiten de EG komt).
vervolgens de winst van de Sub, leg je bij de BTW besparing op de BB, en met een beetje er boven op koop je er dan een Speedy bij
Uiteindelijk heb je dan een jaar genoten van de semi vintage sub, en eindig je met zowel de Speedy alsmede de BB58