Dogma Prima Ancre 17 Rubis

Beste allemaal,

Ik ben in het bezit van een Dogma Prima horloge dat naar verluidt toebehoorde aan mijn overgrootvader. Ik ben benieuwd of er mensen zijn die meer informatie kunnen geven over dit model of mogelijk het jaartal van het horloge weten. Onder het vergulde laagje op de achterkant staat de gravure “dm7788”. Heeft iemand enig idee wat dit zou kunnen betekenen? (alleen het vergulde laagje zie je op de foto’s)

Daarnaast vraag ik me af of het horloge in zijn huidige staat een meer waarde heeft dan als ik het laat repareren en eventueel kleine onderdelen laat vervangen of aanpassen.

Dank jullie wel voor de reacties!

4 likes

Mooi horloge hoor, ik denk dat het een massief 18k gouden is en geen vergulde, in het laatste geval is meestal het achterdeksel staal. De waarde is voornamelijk afhankelijk van het goud en in mindere mate de rest denk ik.

Persoonlijk zou ik hem op laten knappen en lekker dragen!

1 like

Is een zogenaamde Chronographe Suise. Dat zijn Zwitserse chronografen die gemaakt zijn uit off the shelf onderdelen en onder tientallen zo niet honderdje merknamen op de markt gebracht zijn. Zo konden kleine horlogemakers of juweliers eenvoudig hun eigen horloges maken en verkopen. Gezien de kast gok ik dat er een Landeron 48 of 50 uurwerk in zit.

Geldelijke waarde wordt inderdaad bepaald door de volgouden kast (die door holle lugs waarschijnlijk minder zwaar is dan je zou verwachten). Maar onder aan de streep is het vooral een heel mooi horloge met geschiedenis die week een opknapbeurt verdient.

1 like

Bedankt! Ja veel waarde heeft het niet ergens in een schuif. Kent er iemand toevallig goeie horloge makers in de buurt van Antwerpen?

Knap dat je dat zo kunt afleiden van een foto, waar let jij zoal op?

1 like

Ik heb er eentje met dezelfde kast, al is die van mij verguld ipv volgoud. :grinning_face_with_smiling_eyes:

1 like

En dit zit waarschijnlijk aan de binnenkant.

3 likes

Prachtig stil leven :ok_hand:

1 like

Aah haha knap! :slight_smile: