Doxa only

Had ik dat geweten dan had ik de Searambler om de pols gedaan.

1 like

Nee, ik had die gele schoonheid nog nooit in het echt gezien! Dus goede keuze!

1 like

:+1::+1:

1 like

17,5/18cm pols!

10 likes

Je zit al daaaaaaagen op die wip :joy:. Kom eraf en koop dat ding :smiley:

2 likes

Eens, meestal ben ik een stuk sneller.

1 like

Dat gaat inderdaad prima :ok_hand:, heb eigenlijk het plan om wat actiever op zoek te gaan naar die laatste synchron maar als dat niets wordt dan is de 200 wel een serieuze optie…

1 like

Daar gaan we… :slightly_smiling_face:

Let wel, deze ervaringen zijn met de Sharkhunter en ik ben niet zeker of alle visuele aspecten bij de andere kleuren dials hetzelfde zijn.

• De diameter is officieel 42 mm maar hij draagt als een 41 mm. Voor mij persoonlijk exact de juiste look, die ik merkwaardig genoeg met een echt 41 mm horloge niet heb. Als vergelijk; hij draagt net iets groter dan een Rolex 16610.
  • De korte lug to lug maat draagt positief bij aan de totale grootte, is mooi in verhouding en ondanks dat, ligt het horloge (ook met de band wat losjes) heel stabiel op m’n pols.
  • De hoogte is opgebouwd met een vrij dunne tussenkast, een hoge bezel en het boxed saffier. Door deze opbouw met verschillende componenten, toont het horloge niet hoog en ik vind ze allen 100% in proporties.
  • Vanuit alle hoeken kijkende, is daardoor niets massaals of met verkeerde afmetingen aan dit horloge te vinden, heerlijk!
  • Het glaasje draagt enorm bij aan de vintage vibe. De hoeveelheid AR is precies voldoende om ten alle tijden goed te kunnen aflezen maar het saffiertje schittert ook nog genoeg om voor een plexi door te kunnen gaan. Vertekening is alleen aan de randen en ik hoef m’n pols vrijwel nooit te draaien om de tijd te zien.
  • De vertanding van de bezel is dus hoger geplaatst, waardoor hij een goede grip heeft. Daaronder is hij getailleerd en dat oogt netjes slank. De kliks voelen zeker en er is geen speling. Uitlijning is bij mijn exemplaar een paar tiende mm verkeerd maar het stoort me niet.
  • De kroon is vrij klein maar heeft wel goede grip. Voor dagelijks gebruik zou hij iets groter mogen maar uitgaande van af en toe de datum verstellen, vind ik hem zo juist uitstekend. Ik ben minder gecharmeerd van het oranje logo op de kroon maar zie het zelf niet en het kan altijd nog worden verwijderd.
  • De tussenkast schijnt vroeger door Huguenin Frères & Cie voor 3 merken te zijn gemaakt en vermoedelijk heeft deze kast daarom de “Omega gedraaide lugs”. Ze is keurig gebrushed met van lug tot lug een brede gepolijste bevel, schitterend!
  • De dial is diepzwart maar krijgt in direct zonlicht een heel lichte grijzige waas, precies voldoende om voor vintage door te kunnen gaan.
  • De indices zijn opgelegd, gepolijst en mooi strak.
  • De wijzers zijn gepolijst en boven verwachting afleesbaar. Ik was wat gereserveerd ivm de breedten maar die blijken helemaal prima te zijn.
  • De lume is geen Seiko hoeveelheid maar ruim voldoende om de nacht door te komen. Naar verluidt, is de hoeveelheid gekozen op basis van wat ten tijde van het origineel technisch mogelijk was.
  • De kleuren van de indices, wijzers en bezel aanduidingen, komen keurig overeen. Overigens; de gekozen kleur lume is werkelijk fantastisch! Geen enkel gevoel van faux patina te bespeuren, ze is wat grijs en oogt echt vintage, spot on!
  • Het uurwerk is een ETA en dit exemplaar loopt perfect.
  • Het achterdeksel is dicht uitgevoerd en heeft een heel licht reliëf hetgeen het draagcomfort verhoogd.
  • De BOR band is van de bekende Doxa kwaliteit en hij is aan binnenzijde afgevlakt, waardoor hij heerlijk draagt.
  • De vouwsluiting is voor velen de achilleshiel omdat het een goedkope geperste uitvoering is maar wat mij betreft juist passend bij het origineel destijds. Ze voldoet prima en jammer dat ook deze te rond is voor mijn vlakke pols.
  • Beiden de BOR band of een leertje zijn vrij laag tussen de lugs bevestigd maar mij stoort het juist totaal niet en de inwaartse rondingen van de lugs zijn nu mooi te zien.

Duidelijk is wel, dat ze vroeger ook al wisten hoe ze horloges moesten bouwen en ik kan niet anders zeggen dan dat Doxa met deze re-issue een bulls eye heeft gescoord.

Let wel, ik wilde dit horloge met zwarte dial ivm zijn overeenkomsten met het origineel. Nogmaals, met de diverse kleurtjes, kunnen de belevingen uiteraard behoorlijk anders zijn. Hoe dan ook, dit horloge is wat mij betreft z’n prijs ruimschoots waard.

15 likes

Done deal!

17 likes

Cool, hoor! Ik vind de 200 persoonlijk ook het mooiste. Kleur is een lastige, maar oranje is lekker zomers. Net als geel en lichtblauw trouwens…

1 like

Oranje hoort bij Doxa voor mij persoonlijk. De turquoise, witte en blauwe deden mij het minst. Geel en zwart ook wel tof. Bij de blauwe vind ik de gelige lume niet mooi matchen bij de wijzerplaat bijvoorbeeld.

1 like

Vandaag voor de Sub 200 toch maar een 19 mm Bulang vintage besteld en morgen in huis. :smirk: Erg benieuwd want tapered naar 16 mm. :thinking:

3 likes

Phoeee :ok_hand: zo omschreven wil ik ook een Doxa .
Hahaha gluur al een tijdje mee hier hoor :wink:

1 like

Laat je niet weerhouden, ze hebben een prima prijs/kwaliteit verhouding. :slightly_smiling_face: Mijn gevoel met de Sharkhunter is natuurlijk was biased omdat ik hem met het origineel vergelijk maar in alle andere kleurtjes, is het gewoon een lekker funky horloge. :+1:

1 like

Zeker :hugs:

1 like

Weinig liefde voor de 600 hier. De enige die hem heeft zet hem te koop.

Zou er liefst meer van zien.

2 likes

Geef het even, de liefde voor de 200 lijkt nu ook pas op gang te komen.

3 likes

Verschil is wel dat de 200 een lekker draagbaar ding is. De 600 - hoe mooi ook - is wat lomper.

2 likes

Wat een horloge :star_struck:

25 likes

Lekker man :ok_hand:

2 likes