Draaibare/rotating bezels - Je vindt ze toevallig ook op duikhorloges

dank voor het delen, was leuk om te lezen.

1 like

Hee, leuk topic. Ik had 'm gemist, dus alsnog dank voor de link. Lt. Cmdr. Weems was een held, inderdaad.

Je vergeet Zodiac. :slight_smile:

Leuk dat in de race naar de eerste scheepschronometer ook nog een voetnoot voor ome Huygens is gereserveerd.

Hee, ik wist nooit dat er een dirty dozen voor de luchtvaart was.

Niet echt, maar wel vermakelijk en educatief. :slight_smile: Dank!

1 like

:thinking:

3 likes

Toch niet… Je komt jezelf tegen als je even terug scrollt. Maar de topic is al een half jaartje oud.

2 likes

Verhip. Ik dacht dat ik 'm gemist had omdat ik geen like had gezet. Excuses! Voor het niet zetten van de like, uiteraard.

Vroeg of laat doen we dat allemaal. :slight_smile:

Maar als goedmakertje, naar aanleiding van de Perezcope link die in het duikhorloge-topic naar voren kwam:

Nu zul je zeggen “wat heeft Panerai met roterende bezels te maken?”… Kijk eens in 1940, onderaan.

image

De Rolex Zerographe, 31mm, 3346. Monopusher chronograaf met rode marker boven aan de bezel. Het zou toch wat zijn als Rolex of Tudor dat ding eens in een 36-37mm versie weer tot leven wekten? Ik vind 'm cool. Tikje klein voor de moderne man, maar OK.

2 likes

Sodemieter, zeker weten, en dan inclusief de California Dial!

“Only twelve were made, only eight have ever surfaced, and they can fetch over a million dollars at auction. However, there is a Rolex even rarer and obscure than the reference 4113: the Rolex Zerographe, reference 3346.”

… lees ik nu. Maar het feit dat Rolex in deze kleine kast een fly-back chrono wist te krijgen verandert mijn idee/vooroordeel over Rolex toch wel.

1940, dat plaatst hem precies tussen de jaren '30 pilot rotating bezels en die van de duikers in de jaren 50.
Geweldige toevoeging aan deze pre-diver rotating bezel post.

1 like

Aegler.

Maar je moet niet vergeten dat veel chronografen in de jaren 40 veul kleiner waren dan de huidige alomtegenwoordige 775x uitgaven. 36-37mm was Jumbo.

Hier een 32mm Breitling, zelfde tijd, met een Venus uurwerk:

1 like

Zeer boeiend stukje ontstaansgeschiedenis! Thanks!

1 like

Klopt, maar de Rolex is 31mm en dat is inclusief een bezel. Er van uitgaande dat het uurwerk zo groot is als de wijzerplaat duiken we in de 2x mm. En om daar een fly-back chrono in te zetten vind ik wel wat, hoewel deze dan zonder subdials is dus wat minder complex.

In een no-date uurwerk met een 31mm kast (ook al ligt er een bezel op de middenkast), en ook nog zonder subdials, is de bezel een mooie indicatie van de grootte van de wijzerplaat en wijzers, maar zegt het natuurlijk weinig over de maat van het onderliggende uurwerk. :slight_smile:

Maar fair enough, hoor… Men lijkt op dit moment niet in staat om een kleinere chronograaf op de markt te zetten dan 38mm.

1 like