Een kijkje in de werkplaats van een (hobby) horlogemaker, nieuw onderwerp, de waterdichtheidstest

De diepterating of drukaanduiding op een horloge geeft aan tot welke druk het horloge is ontworpen en getest. Een 300m / 30atm horloge is dus tot 30 bar getest. In principe zou je die dus tot 300 meter diep kunnen laten zakken zonder dat er water in komt.

Echter kan het zijn dat er bij 30,5 bar al wel water naar binnen komt; zo ver is hij namelijk niet getest, je hebt dus totaal geen reserve als je tot de maximale diepte gaat.

Verder is het horloge waarschijnlijk getest bij kamertemperatuur. Door temperatuurwisselingen in het water kan de pakking iets krimpen waardoor er toch al bij een lagere druk water naar binnen komt. Ook beweging en schokken tijdens het duiken kunnen lokaal de kast vervormen waardoor de waterdichtheid beĆÆnvloed wordt.

Eigenlijk zou het logischer zijn als ze een veiligheidsfactor zouden gebruiken zoals bijvoorbeeld bij drukvaten gangbaar is. Het vat wordt ontworpen voor een bepaalde werkdruk, maar kan veel meer hebben. Anders is het niet veilig om het op die druk te gebruiken.

Oh, had alles X 5 of meer, dus verkoop daar af en toe wat van op marktplaats, hier is zelfs horlogemakers gereedschap aanwezig waar de leraren op school nog niet eens van wisten waar het voor diende.

Dat is in ieder geval beter dan Antwerpen,

Stress bestendig, dat komt nog hoor.

Ja, die moest ik in Antwerpen ook doen, en moet je dat binnenwerk ook zelf aanschaffen of krijg je die te leen van school, niet goedkoop he, Dan kan je beter een complete horloge kopen, of je kan hem bij mij wel lenen hoor.

Tja, Koop alleen kapotte/redelijk uitziende horloges in de US en repareer die, inmiddels al een 3000 stuks, zet die netjes, soms vergulden, en verkoop die, meestal op Catawiki of Antiquorum en daar heb je gereedschap voor nodig, maar dat liep hier wat uit de hand, had hier op een gegeven moment 15 draaibanken staan etc etc

30 op 3000 is bijna niks he, en ik hou wel van vintage schijnbaar, John komt uit de art deco periode denk ik hi hi hi

Een opleiding volgen, die heb ik gevolgd, en de leraren moesten het aan mij vragen op den duur, ik heb hetzelfde als jij, wat een ander kan, kan ik ook, Bij mij is het wat een ander kan, moet ik beter kunnen. Leerlingen van de horlogeschool komen hier leren wat ze op school niet krijgen
Ja, eigenlijk moet je die van jcbraat lezen dan zie je foto s en mijn Longines verzameling,en mijn verhaal, heb een reactie gestuurd met jcbraat ,

1 like

Wij krijgen de 7750 in bruikleen… oef!

Ok, dan kom ik na mijn 3de jaar bij jou langs, tegen betaling, om me voor te bereiden op Omega examen. :sunglasses:

Misschien moet je hier eens even posten wat je gebruikt om opnieuw te vergulden… vraag ik me wel al langer af hoe men die horloges ook weer netjes kan krijgen.

Die brengt John altijd naar Haverman in Nederland, Morgen rijd hij er weer naar toe met een stuk of 10 kasten, Soms kan het niet anders dan opnieuw vergulden. Je mag hier langs komen , en als je perse wilt betalen heb ik liever dat je niet komt, Hier is geld onbelangrijk, elkaar helpen, en respect voor elkaar heeft veel meer waarde

5 likes

Dat schrijf je nu meerdere keren, maar zie geen onderbouwing dat het niet zou kloppen.

1 like

@gerard1970
Klinkt goed onderbouwd.

Waar ik nooit zo blij van word, is hoe de (consumenten) industrie het keer op keer klaarspeelt om zaken mooier voor te spiegelen dan ze zijn. Ten eerste onderschat je daarmee het Kritische denkvermogen van je klanten, en ten tweede geef je impliciet te kennen dat je niet betrouwbaar bent. Want waarom niet gewoon eerlijk zijn over de feiten? Omdat je collega’s het ook doen? Zwak.

1 like

Als je nog gereedschap te koop hebt geef gerust een seintje, dan geef ik het door aan de mede studenten in de klas!

Leveren goed werk (Haveman-Edelmetaal, Voorburg).

Cheers,Lowieke.

1 like

In mijn eerste post in dit topic gericht aan @BMWX6M heb ik een linkje geplaatst met uitleg van de internationale waterdichtheidsclassificatie: https://en.wikipedia.org/wiki/Water_Resistant_mark#Water_resistance_classification

Ik neem aan dat Rolex haar horloges markeert volgens deze internationale classificatie.

Klopt maar zoals al eerder aangegeven:

Zoals aangegeven het gaat om de druk die op het horloge komt. Bij zwemmen kan een hogere druk ontstaan dan 3atm! Dit staat los van de diepte, dus bij 5m diepte kan je al een druk generen van 5atm.
Dit omdat je het horloge heen en weer beweegt, vandaar dat een horloge met 30m (3atm) niet volstaat.
Vandaar dus de tabel in je link, zodat het duidelijk is wat je in praktische zin kan met je horloge.

Enkel laat je dit horloge rustig afzakken aan een touwtje naar 30meter dan zal er niks aan de hand zijn. Aangezien je dan op een druk uitkomt van 3atm, waarop die getest is.

Kortom het is niet aan te raden om met je SD op 1220meter te gaan zwemmen, dit overigens om meerdere redenen. :wink:
Dus het antwoord is nog steeds; Ja! Aan een heeeel lang touwtje langzaam laten afzakken moet geen probleem vormen.

2 likes

Heb je ook goede ervaring met Haverman?? Wij zijn er dik tevreden over.

Gereedschap staat altijd op marktplaats onder de naam jcbraat

1 like

Absoluut :+1:
De kasten die ik ze gestuurd heb, zijn steeds vlot en goed afgewerkt retour gekomen.

1 like

Dank voor je bericht. Aha, ok. Er is dus een verschil tussen de statische druk waarop een horloge wordt getest en de dynamische druk welke optreed door beweging van het horloge onder water.

Onder de tabel, bij references punt 3, staat een berekening welke concludeert dat de drukverhoging door snel zwemmen ongeveer 0,5 atmosfeer is, oftewel 0,5 Bar. Jij stelt dat het 5 bar kan zijn. Da’s een factor 10. Ik ben dus nog steeds in de war :smiley:

Ik ga een mail sturen naar Rolex. Ben erg benieuwd naar hun antwoord!

1 like

Behalve als er een haai voorbij komt, die eet je Rolex op, want nummerplaten etc etc zijn ook al gevonden in de maag van een haai, dan weet je nog niet of de horloge waterdicht was of niet. slim van mij he, of onnozel

1 like

Ik stel niks, gaf enkel een voorbeeld en fabrikanten hanteren ruime marges. Zoals het voorbeeld dat ik aangaf van het water inspringen. Daarbij gaat het niet enkel om snel zwemmen, maar men zal ongetwijfeld gekeken hebben naar het zwemgedrag.

Je hebt iig antwoord op je vraag en succes met Rolex.

Erg slim inderdaad, maar dat vind ik wel vaker bij het lezen van jouw berichten.

3 likes

Ben het helemaal met je eens. Het zou veel eenvoudiger en eerlijker zijn geweest om een classificatie te maken die geen verkeerde voorstelling van zaken doet. Bij elektronica zie je dat heel erg veel. Vooral vermogens van versterkers worden zwaar overdreven. Maar ook de specificaties van batterijen, accu’s, elektrische kachels, lichtsterkte en opgenomen vermogen van ledlampen, actieradi van elektrische auto’s… a neverending story!

1 like

Een horloge doe je aan na de duik… tijdens het duiken draag je een duikcomputer. :stuck_out_tongue_winking_eye:

De Suunto kan perfect tot 65m… zelf getest. :wink:

Hier even tot 56m geweest.

3 likes

Jammer dat je geen reactie gaf op mijn vraag aangaande de maximale duikdiepte van een Sea Dweller.

Er waren anderen reeds bezig met jou vraag, dan heeft het geen nut om daar nog eens hetzelfde te komen vertellen. :zipper_mouth_face:

En ook druk bezig met mijn werk… gelukkig maar na Corona tijden.

1 like