Een lans breken voor het merk ETERNA

Ja klopt! Eigenlijk altijd al. :grinning:

1 like

Dank je wel! Die band is ook heerlijk dun!

2 likes

Hele mooie klassieker.

2 likes

Is dit het horloge van de kontiki vlot reis ?

Merci!

Ha Pim, die herinner ik me nog heel goed.
Byzondere klok! :ok_hand:

1 like

Het model is er naar vernoemd, caseback staat het vlot ook op.

Leuk weetje. De Eterna Kontiki is nooit gedragen op de Kontiki zelf. (Horloge in 1958 geintroduceerd, 11 jaar na de reis). Slechts ernaar vernoemd.
Thor Heyerdahl droeg - zegt Eterna - wel een Eterna tijdens de trip.

2 likes

Dit vind ik nog steeds de mooiste Eterna.

14 likes

En euhhh, special message for @Floydian67: de stalen band is gevonden…:stuck_out_tongue_winking_eye:
Maarrrrrr, nog niet te koop :tired_face:

Knappe klok Mark :+1:

2 likes

Ik heb er geen kan hem dus ook niet laten zien.
Maar zien er super uit

Haha goed onthouden!! :smile:

:heart_eyes: :heart_eyes:

23 likes

Tja, nou… in het Thor Heyerdahl museum daartegen…

… maar toch blijf ik dol op Eterna!

3 likes

Dit is volgens mij het horloge van Knut Haugland, die ook mee was op expeditie. Overigens ook bekend van het platleggen van een zwaar water fabriek in WWII; te zien in de maginifieke docu ‘the real heroes from telemark’.

1 like

En voor de liefhebber… De linker heeft jarenlang om de pols gehangen van een Mexicaan. De rechter heeft in het hoge noorden in Finland rondgedwaald. Een goed voorbeeld van wat de zon :sunny: kan doen met een wijzerplaat.

17 likes

Ik ben wel een liefhebber. Stuur die Mexicaanse Eterna maar op :wink:

Erg leuk om die twee naast elkaar te zien.

1 like

De theorie zou dan ook zijn, dat àls Thor Heyerdahl zelf een Eterna droeg (waar nooit echt duidelijk uitkomst over is gekomen) dan zou het eentje met kaliber 1158 moeten wezen, of een kaliber 1159 als het verhaal klopt dat Heyerdahl een prototype daarvan zou hebben meegekregen van Dr. Rudolf Schild-Comtesse - toenmalig de baas bij Eterna.

(midden een voorbeeld van een 1158, rechts van een 1159 - vanaf http://www.schild-eterna.de)

Een paar foto’s waarbij je zou kunnen afleiden om welk horloge het gaat - op de Kon-Tiki en op latere opnamen, het lijkt me hetzelfde exemplaar. Een 1158 of 1159 klopt qua periode en lijkt ook qua model wel te passen… (maar er zijn natuurlijk meerdere uitvoeringen / dials)

5 likes

Eens. Hier nog een foto…

Het is de middelste van de drie die je hebt gepost (als het een Eterna is geweest). Er staat namelijk ook tekst boven de 6 en de meeste cal. 1158 hebben dat niet. Wat natuurlijk goed kan is dat het prototype ook een unieke plaat heeft gehad.

4 likes

KonTiki super

11 likes