Een lans breken voor het merk ETERNA

Ik heb ook nog 3 Eterna s in mijn laatje liggen. Eventueel te koop
De Kontiki is COSC

8 likes

Dat is natuurlijk een prachtstuk van een mooi, helaas nu zieltogend, historisch merk.

1 like

Buitenaards! :heart_eyes:

1 like

Ook een Eterna
ace1e847583f595754e5f1560aec518afd6d2717_1_375x500
Bumperautomaat

10 likes

Waar komt die term bumper eigenlijk vandaan bij sommige vintage horloges? Waar is het op gebaseerd?

1 like

Ook wel eens hamer of bumper automaat genoemd. Ipv een rond draaiende rotor ā€˜bumpedā€™ het uurwerk lekker op bewegingen vd pols

2 likes


Mooi spul dat eterna spul

13 likes

Mmm interessant. Ik ging er vanuit dat het met de kastvorm te maken had. Ik ga er eens over lezen! Dank voor je reactie.

2 likes

Ik dacht dat de term ontstaan was omdat de rotor geen 360* kan draaien doordat er een obstructie bestaat, daar slaat de rotor tegen aan en zal dan vervolgens de andere kant op moeten draaien.

Please be gentle with me if Iā€™m wrong

Klopt, je zou het een rotor kunnen noemen. In mijn beleving is een rotor een ding dat een rond draaiende beweging maaktšŸ˜‰. Reeds dik 12 jaar geleden dat ik van vintage naar hip ben overgestapt. Weet nog wel dat ik het gaaf vond om een omega met bumper uurwerk om de pols te hebben, voelde aan alsof er een klein botsautotje in het horloge zat dat tegen de zijkanten van het binnenwerk veerdešŸ˜Š

3 likes

De allereerste automaat was ook een bumper automaat: De Harwood uit 1926.

Vervolgens kwam Rolex met een patent op de rotorautomaat. Door dat patent hebben andere merken dus ook Eterna nog lang gebruik gemaakt van een bumper automaat.

Totdat Felsa in 1942 het patent doorbrak met de F410 en F415 bidynator.

6 likes

9 likes

Gaaf dat je die heb, hoe valt ie om de pols? Wat is jouw polsmaat?

Hij ligt lekker op de pols, het is gewoon een heerlijk horloge. Mijn pols maat is 19cm.

2 likes

Een lans breken voor het merk Eterna? ā€¦ Heel jammer dat het zo slecht gesteld is met het merk.

Kijk dan eens!

20 likes

Prachtig!:heart_eyes:

1 like

S C H I T T E R E N D,
Mag je heel veel gaan dragen en posten

Deze is er nog niet hoor. Naar verwachting vrijdag binnen, maar dit was wel de foto die de doorslag gaf (met dank aan @diol)

2 likes

Tsja,

Een lans breken voor het merk Eterna,ā€¦ hoe doe je dat? En heeft het nog wel zin?

Iedere horlogeliefhebber zou eens een Eterna in zijn verzameling moeten hebben! Aan de horloges ligt het niet!

14 likes

Wowhh, die is ook mooi!
Wat kan de kleur van die wijzerplaat verschillen zeg op fotoā€™s.
:ok_hand: