Eenwijzer horloges

Hallo voor het eerst op dit forum .Weet Is iemand of het mogelijk is om de minuten wijzer te plakken over de uren wijzer en er zo een eenwijzer horloge van te maken. Gaat dit dan tenkoste van het uurwerk?
Ben erg benieuwd naar het antwoord.
Groet Jack

Hoe zie je dat voor je met de tandwieltjes?

1 like

2 likes

Technisch gezien niet verantwoord. Ik denk dat alles dan in de soep loopt. Je kunt wel de minuten en secondewijzer weghalen…

Waarom je dat zou willen snap ik oprecht niet. Je verneukt een normaal horloge.

Koop dan een originele einzeiger.

1 like

En wat wil je dan zien wat ie aangeeft?

1 like

Je kan ook gewoon een voorbijganger vragen hoe laat het is.

Dan heb je helemaal geen wijzers nodig op je eigen horloge

17 likes

Dat lijkt me geen goed idee. De uren en minutenwijzer bewegen namelijk op verschillende snelheden rond. Dit zal al na een paar seconde vast lopen.
Ben zelf niet zo’n sleutelaar, maar kijkt mij dat je de minutenwijzer beter er helemaal af kan halen…

2 likes

Slecht plan😅 Je zou de minuut/seconden wijzer weg kunnen halen?

1 like

Ja!

Aan te bevelen: Nee!

Beetje secondelijm prima te doen toch!

2 likes

Hoi Jack, welkom en veel plezier op ons mooie Forum. De tandwielen van de uren en de minutenwijzer draaien - logisch - niet even snel rond. Daarom is hetgeen je vraagt niet mogelijk. Het uurwerk zal snel defect raken.

1 like
  1. Waarom zou je dat willen?
  2. Het bestaat, het heet een meistersinger.

Mijn idee is ook wijzers losmaken ik wil de minutenwijzer op de plaats van de uren wijzer plaatsen. Ik denk dat de bus van de uren wijzer anders is dan de minuten wijzer. Het gaat om de lengte van de wijzer deze komt dan m.i. opde hoogte van de minuten indexen uit. Originele horloges zijn meestal nogal prijzig

Ik ben vergeten om allen te danken voor jullie meningen en adviezen

1 like

Dat gaat inderdaad ook niet, om wat je zegt dar het gaatje/bus van de minutenwijzer niet even groot is als vd urenwijzer.

Je zou kunnen proberen te achterhalen wat voor uurwerk er in zit.
Vaak wordt eenzelfde uurwerk zowel in kleinere kasten bv 38mm, maar ook in grotere kasten bv 45mm bij TW steel ofzo gezet.
De urenwijzer in zo n 45mm kast is vaak veel langer dan die in n 38mm kast. Dus dan zou je die in je 38mm einzeiger kunnen zetten.

Moet je alleen niet zo n wijzerplaat hebben :wink:

Net zo min als dat de minuten streepjes zin hebben.

Een einzeiger hoeft trouwens helemaal niet heel duur te zijn.

En als je t eerst wilt uitproberen kun je ook overwegen met de Fiffer Solo White mee te doen.

Bedankt voor je opmerking, ik ga het proberen met mijn kapotte mondaine. De eenwijzer van luch is al in mijn bezit doet het naar behoren snel geleverd uit Belarus jouw meegestuurd foto is niet te openen. De fiffers is mij niet duidelijk toch
Leuk om te lezen dat je meedenkt gr oet jack

Of een Botta. Vooral de Uno 24 is interessant. (Jammer dat de automaat 45mm is.)

1 like