Eerste gebruik van een rondeer machine (Topping tool)

Wauw chapeau! en dat op zulke kleine onderdelen :astonished:

1 like

Zou willen dat mijn tand arts dat ook kon :sunglasses:

1 like

Hogeschool reparatiewerk weer Bruno. Voor welk uurwerk?

Groeten,

Coos

1 like

Het zal een minute wiel voor een Waltham worden, maar ik weet niet waarvan de originele afkomstig is.

Dit vind ik nu mooi van het Horlogeforum, dit soort topics. Echt mooi dat er nog mensen zijn met dit soort vakmanschap, daar kan ik echt van genieten. Tegenwoordig wordt er eerst naar de uren gekeken en is zo’n “tandwieltje” maken financieel niet meer haalbaar. Maar deze beste man maakt ze gewoon :ok_hand:

2 likes

Wat een prachtige machine en wat een vakmanschap, diep onder de indruk.

1 like

WAT…:astonished: …prachtig gedaan :ok_hand::smiley:

1 like

Ik heb zeer veel waardering voor uw kennis en kunde! Echte vakmanschap en iets wat je steeds minder ziet en voor mij steeds meer in waarde steigd. Echt prachtig gedaan.

Van mij mag u meer foto’s van het werk, de machines en resultaten plaatsen. Desnoods niet horloge gerelateerd.

Een vraag, met welke toleranties werkt u? En heeft u speciaal meet apparatuur?

1 like

Tsja … zo kan het ook : :yum::

Zonder gekheid, petje af ! Heel mooi. :ok_hand::ok_hand::ok_hand::ok_hand:

1 like

Fantastisch! :+1:

1 like

Hier zijn er niet te veel tolerantie eisen. De tanden moeten in elkaar goed aanpassen om nooit eraf te glijden en ook niet aan elkaar grijpen om vast te klemmen.
De tolerantie is heel meer belangrijk wat betreft balans as. Ik kon niets maken met gewone meeting apparaat totdat ik een jka feintaster heb gekocht, om tot 1/100 mm te kunnen meten zonder de as te beschadigen.
image

Voor die wie geïnteresseerd is hoe een onderdelen voor horloges tegenwoordig gemaakt wordt zie bijv : https://youtu.be/sJ5Avvs_wHU

Best wel indrukwekkend te zien wat tegenwoordig CNC mogelijk is voor micro onderdelen op grote en kleine schaal CAD CAM…

5 likes

wat een grote machine voor zo’n klein onderdeeltje :grinning:

Tja, heel duur, onbetaalbaar als hobby, en toch onmogelijk alles ermee te doen…
Hoe maak je een opwindas ermee ? (De shroef deel en de vierkant).


1 like

Onbetaalbaar zeker voor ons maar niet voor een ETA of Rolex. Ze claimen toch 2 /3 van de onderdelen voor een uurwerkje hierop te kunnen maken. Het is een draaibank dus platte kant maken lukt misschien niet tenzij een losse frees unit optioneel is… geen idee :thinking:
Maar wel indrukwekkend eens te zien hoe ze zoiets zo snel en nauwkeurig kunnen maken… vind ik.
maar goed, dan ben je er nog niet, een CNC frees bewerkingscentrum en galvanische bewerking, laser snijders, print technieken, stansen, een gieterij, meet centra, en ook de mens en weet ik wat nog meer nodig om een compleet uurwerk cq horloge professioneel te kunnen produceren…:grinning:

1 like

Gaaf zeg! Next level horloge repareren dit :+1:

1 like

Geweldig zeg!

1 like

Weer mooi om te zien :+1:

1 like

Mooi vakmanschap!

1 like

Om een beetje verder te gaan met verklaringen. De Topping tool gebruikt Carpano frezen. Er is een hele reeks nodig, een set bevat altijd 15-20 frezen en het is altijd moeilijk te weten welke men nodig heeft of welke missen.
Hier is de volledig reeks met alle maten.
CarpanoSynthèse.pdf (831,3 KB)

2 likes