Eerste keer horlogeglas krasvrij maken

Besteld! Alhoewel ik goede ervaring had met 400, 600, 1000 en dan Polywatch nu nog wat fijner schuurpapier! Ben benieuwd.

1 like

Ha, ik ben helemaal geĆÆnspireerd, heb gelijk een pakketje schuurpapier besteld.
Het moet er bij mij ook maar eens van komen.

ā€™k Heb zonet een mooi oud Palerma duikertje op de kop getikt met een bekrast kunststof glaasje.
Mijn horlogemaker zal het wel merken aan zijn omzet als ik mijn glaasjes zelf ga poetsen.:confounded:

3 likes

Mooi gedaan, je moet het even durven om dat grove schuurpapier op het glas te zetten, maar als je eenmaal gezien hebt hoe zoā€™n glas onder je handen opknapt ben je zo verslaafd. :smile:

1 like

Er is inderdaad geen ander horlogeklusje dat met zo weinig moeite zoveel voldoening geeft.

1 like

Zelf wilde ik ook eens polywatch proberen. Hier liggen nog enkele oude horloges die nog wel wat aandacht kunnen gebruiken. Voor de proef heb ik een los glaasje gebruikt.

Beetje polywatch erop en poetsen maar.
Het resultaat:

Ik zie nauwelijks verschil. Ligt dit aan te kort poetsen? Te weinig polywatch? Verkeerd glas? Of te diepe krassen?

Eerst schuren. Ik gebruik achtereenvolgens korrel 800, 100, 1500 en 2000.
Dit dient om de krassen er uit te krijgen. Daarna polijsten met een polijstmiddelen. Dat kan polywatch zijn, maar ook peek polish of commandant 4.

Te diepe krassen om met polywatch weg te krijgen. Eerst beginnen met fijn schuurpapier bijvoorbeeld p2000 tot de diepe krassen weg zijn en dan met p3000 naschuren. Daarna de fijne schuurkrasjes wegwerken met polywatch.

Werkt overigens alleen goed met plexiglas. Mineraal glas is veel te hard dus dan zit je een week te poetsen.

Ik heb op internet ook gelezen over het product ā€œscratch genieā€. Dit zou op diverse materialen toepasbaar zijn. Ook hardlex en zelfs saffierglas. Je krijgt er een tool bij voor in een dremel. Lijkt de ideale oplossing. Misschien ā€œtoo good to be trueā€?
Heeft iemand hier ervaring mee?
Gr.Wander

2 likes

Ook benieuwd naarā€¦pas nep setje dremel met honderden accessoires gekocht bij Lidl voor 26ā‚¬šŸ˜Š

3 likes
2 likes

Bedankt voor het filmpje. Het betreft alleen een reclamefilmpje, niet echt een review. Er is ook niet echt een home made review van te vinden. Op zich vreemd.
Binnenkort maar eens bestellen en proberen. :wink:

1 like

Dan moet dat haast wel diamantpasta zijn? Ik heb het zelf Ć©Ć©n keer geprobeerd met de dremel op een hardlex glaasje van de SKX maar het was geen succes. De diepe krassen gingen weg, maar er bleef een dof zielig glaasje over.

Voor acryl heb ik zelf ook een tube polywatch en dat spul is echt geweldig.

Doe een bril op als je met die goedkopere setjes werkt. Ik heb laatst bij de action een nep setje dremelaccessoires gekocht voor een paar euro. Na 3 minuten vlogen de haartjes van het staalborsteltje me langs het hoofd. Dat was bijna mijn eerste oorpiercing :smile:

3 likes

Geen dremel dus? Of zorgde dat spul er voor dat het glas dof werd? Ik benieuwd of Scratch genie inderdaad op Hardlex werkt. Polywatch werkt hier namelijk niet opā€¦

1 like

Polywatch werkt op plastic, niet op glas inderdaad. Ik had zelf geen succes met de dremel, maar het zou natuurlijk ook kunnen dat ik de toeren te hoog had gezet omdat het me te lang duurde :unamused: Dus ik durf je er eigenlijk geen objectief antwoord op te geven heheā€¦

2 likes

Beste forum lid, Als vrij jong lid van dit forum kan ik alleen maar kennis opdoen en daar ben ik erg dankbaar en blij mee.
Ik ga dit ook snel bestellen en wacht de post af. Vriendelijke groet JOBO71 Boudewijn.

2 likes

Bedankt voor de ā€˜Heads upā€™ šŸ–’:joy::joy::joy:

:joy: :smile:

2 likes

Jipā€¦:sunglasses::joy::joy::joy::joy::joy:

1 like

Geen dremmel en automatisch gereedschap gebruiken bij acryl. De hitte kan het plastic niet goed tegenā€¦ De krassen gaan er mischien wel uit maar je krijgt dan altijd een lelijk resultaat.

3 likes

Je hebt helemaal gelijk. Bij een dremelkopje op acryl zak je bijna meteen door het glaasje heen en krijg je lelijke warmteringenā€¦ ik spreek uit ervaring :expressionless:

2 likes