Omdat ze dan een âstandaardâ uurwerkje kunnen gebruiken. Dit om de plaatsing van de kroon kunnen behouden t.o.v. het origineel.
Althans dat is de enige reden die ik kan verzinnen. Waarschijnlijk krijg je een ander antwoord als je het aan Vacheron vraagt.
Het is namelijk een design element. De subdial zorgt dat de 45graden hoek wordt opgevangen door hem precies andersom te plaatsen. Zo hebben we een betere balans op de wijzerplaat kunnen creëren.
Ik bedoel niet de positie van de subdial, maar de secondenstand.
De 60 van de subdial staat op 0 graden, terwijl de twaalf van de uurmarkers op 45 graden begint.
Dan is het nog simpeler en zal het dus enkel een design elementje zijn i.c.m. de plaatsing van de subdial. Dus precies de andere hoek t.o.v. de andere indexen. Vacheron heeft wel vaker van dat soort âdesign elementjesâ in haar horloges.
Het zal de afleesbaarheid iig niet ten goede komen.
Als ze de print van de subdial in dezelfde hoek zouden hebben gedraaid als de wijzerplaat, zou het er niet zo vreemd uitzien als nu het geval is. Het draaien van de subdial heeft m.i. in dit geval 0,0 gevolg voor het uurwerk.
Die oriëntatie van de subdial is idd onlogisch en lelijk. En 40 bij 40 is nogal fors voor dit design.
Monochrome-watches slaat de plank wel mis als ze zeggen: "If the watch was worn on the right wrist, it was possible to read time while keeping your hands on the steering wheel."
Dat moet toch echt de linkerhand zijn.