Enicar Sherpa date erfstuk

Goedemiddag,

Hopelijk kunnen jullie mij helpen met wat meer informatie over mijn geërfde horloge :slight_smile:

Na het overlijden is het enige tijd zoek geweest, maar mijn moeder heeft hem weer gevonden en zo heb ik een Enicar Sherpa date geërfd. Deze heeft hij gekocht toen hij 18 of 21 is geworden en dat zal dus tussen 1976-1980 geweest zijn.

Aangezien ik veel emotionele waarde aan dit horloge hecht, wil ik het dan ook de zorg geven die het nodig heeft met als doel dat ik hem zelf ook kan dragen! Het bandje is niet origineel, dus ik heb ook geen idee wat hier het beste bij zou passen. Verder werkt de automaat nog steeds op en top.

Weet iemand een goede horlogemaker die bekend is met Enicar (van de oude garde)?

Hieronder even twee foto’s ter referentie.


Met vriendelijke groet,
Lennart

5 likes

Mooi horloge en dito erfstuk. Heb je al gezocht in de Enicar topics? Daar kan je heel veel terugvinden.
In hey algemeen kan je een goede uurwerkmaker hier terugvinden:

1 like

Hi Plees, dank voor je bericht! Nee, nog niet op gekeken. Kreeg dit forum als tip van een vriend, dus ben me nog even aan het inlezen over wat ik waar kan vinden dus bedankt voor de verwijzing!

2 likes

Welkom bij je nieuwe verslaving.

Ik denk dat de meeste tips al gegeven zijn. Ik denk dat het lijstje horlogemakers een uitstekend startpunt is. Er zijn genoeg goeie horlogemakers die het horloge kunnen herstellen.

Optisch lijkt het horloge in prima en originele staat. Bij zo’n kleur blauw past vaak een bruin of cognac bandje. Ik zou je waarschuwen om te polijsten of veel werk eraan te laten doen. Tekenen van de tijd zijn prima, beter dan een soort facelift.

Als het glaasje plexiglas is kan je het nog krasvrij (laten) oppoetsen.

Gecondoleerd met het verlies van je vader. Ik gun je een mooi,werkend erfstuk.

Dit forum geeft veel steun ende informatie om deze tip top te krijgen.

Als je het glaasje polijst lijkt het horloge al weer een stuk frisser! Makkelijke winst!

Wow, dank voor jullie berichten! En ja, een nieuwe verslaving rijker haha!
Rechts bij het uurwerk lijkt een barstje te zitten in het uurwerk, maarja, hij heeft hem ook altijd gedragen dus dat kan gebeuren. Wat is eigenlijk het grote verschil met glas tov acryl?

Betreft de lijst met horlogemakers: is er ook te zien met welke merken ze ervaring hebben?

2 likes

Nee, maar de meeste horlogemakers hebben ervaring met (veel) merken en uurwerken lijken dusdanig op elkaar dat ze dat anders toch wel kunnen.

Je hebt 3 soorten glas:
Plexi (plastic, krast snel, maar breekt niet zo snel. Kan je krassen uitpolijsten / herstellen)
Mineraalglas (‘glas’ zoals in je raam. Krast minder snel dan plexi maar nog steeds wel. Kan je niet herstellen).
Saffierglas (het hardste glas).

Vintage horloges zoals de jouwe zie je vooral plexi en mineraalglas.

1 like

Bedankt voor je antwoord, ik heb een mailtje gestuurd naar de dichtstbijzijnde. Ben benieuwd!

1 like