Enicar

Dag allen,
Ongeveer 40 jaar geleden hebben wij een horloge gekregen van de weduwe van een oudoom.
Dit horloge heeft sindsdien in een laatje gelegen. Omdat ik het een mooi horloge vind, en het goed past, heb ik het ter reparatie aangeboden tegelijk mijn mijn ‘gewone’ horloge, daar moest nl. een nieuwe batterij in. De horlogemaker was snel klaar, opwinden was voldoende… niet aan gedacht dat er toen nog geen batterijen in horloges zaten…
Enfin, het loopt op tijd en ik draag het nu.
Mijn vraag is of dat verstandig is of dat het beter in de la kan blijven liggen, of andere wetenswaardigheden. Op de achterkant staat enicar - gold 14 k, swiss en incablok en een nummer. Het opdraaiknopje staat ook het logo van enicar op. Bijgaand wat foto’s.

2 likes

Hoi Ellen,

Jouw Enicar dateert mi. uit de '60…'70.
Leuk dat je hem gaat dragen maar na 40 jaar zijn de smeermiddelen ingedroogd en is het verstandiger hem niet meer op te winden en hem eerst naar een uurwerkhersteller te brengen om het uurwerkje te laten reinigen en van nieuwe smeermiddelen te voorzien. Dit omdat je het uurwerkje mogelijk onherstelbaar beschadigd, dat had de juwelier je ook moeten zeggen imho.
Het geeft maar weer eens aan dat een juwelier geen uurwerkhersteller is breng hem daar dan ook niet heen voor een servicebeurt ook al omdat ze hem zelf meestal ook naar een hersteller brengen en daar vaak ook commissie voor vragen.

Succes en draag hem met liefde want hij is het waard :wink:

Een horloge is niet gemaakt om tussen de pennen en paperclips in een la te liggen.

Dan is t iig goudwaarde waard, een paar honderd euro.

Enicar is een mooi merk en kan je goed laten servicen. Zoals anderen zeggen kan je het beste door een horlogemaker (geen juwelier!) t horloge laten herstellen voor je het dagelijks gaat dragen.

Voor horlogemakers kan je hier kijken

1 like

Dank jullie voor de tips. Ik zal het horloge naar een horlogemaker brengen voor een schoonmaak/smeren.
Groet, Ellen

4 likes