Erfstuk de moeite waard?

Ik heb via een oud oom een gouden horloge gekregen nadat de beste man was overleden. Van een gouden horloge uit de jaren 60 ( denk ik) werd ik zeker enthousiast. Echter werkt het uurwerk niet naar behoren en is hij voor mijn pols echt te klein (34 mm). Mijn vraag is of het de moeite waard is om dit horloge deze te laten onderhouden, financieel gezien, verder heb ik namelijk geen binding met dit horloge.
Ik heb geen interesse in verkoop want indien de kosten van de service hoger zijn dan de waarde van het horloge dan zal ik deze aan een ander familielid geven.

Alvast bedankt!

Olaf

5 likes

Beste Olaf. Het mooie erfstuk :ok_hand: is zeker de moeite waard om te reviseren.
Prisma is een degelijke Nederland merk. De goudprijs zal zeker de waarde van het horloge overstijgen maar dat is bij de meeste niet high end horloges tegenwoordig zo.
Ongeveer 10 jaar geleden heb ik een 35mm gouden Tissot verkocht die ik van mijn vader gekeken heb. Vond ik toen te klein voor mijn pols, terwijl nu mijn meeste horloges tussen de 35 en 39 mm zijn. Daar heb ik nu ontzettend spijt van.
Als ik je advies mag geven is hem te laten maken en met speciale familie feestje te dragen.

14 likes

Dank je wel voor jouw antwoord en neem jouw advies graag aan.

3 likes

Altijd de moeite waard om dit horloge te laten servicen. Als het een gouden horloge is, dan zal een service nooit de waarde van dit horloge overstijgen. Er zal een (eenvoudig) handwijzer uurwerk in zitten. Dat kan iedere horlogemaker en zal niet al te duur zijn.
Hartstikke leuk om zo’n horloge in de verzameling te hebben/houden.

Kijk hier voor een horlogemaker bij je in de buurt

7 likes

Ik zeg houden, zeker met de familie achtergrond. Mijn familie had/heeft weinig met horloges maar ik had graag zoiets gekregen en t.z.t. doorgegeven aan mijn zoon. Nu probeer ik de traditie te starten. En voor de maat: alle trends keren eens terug. Koesteren zeg ik!

1 like

Het is een mooi horloge. Ik zou het zeker houden en het een servicebeurt laten geven. Misschien heb je er nu nog geen binding mee, maar wellicht later wel.

1 like

Bedankt voor alle berichten. Ik heb inmiddels contact met een enthousiaste reparateur dus komt goed!

5 likes

Gefeliciteerd met je besluit en geniet van dit type klassiekers.

1 like

Zeker de moeite waard. Uurwerk zal goed te repareren zijn en hoeft zoals je nu waarschijnlijk al weet, geen vermogen te kosten.

Ieder voor zich natuurlijk, echter wil ik je een idee meegeven.

Stel, jij geeft deze weer door en zo generaties verder.
Dan bestaat de kans dat je achterkleinzoon straks een horloge heeft, met het bizarre verhaal dat het horloge al sinds de oudoom van zijn overgrootvader in de familie is.

Dit is toch prachtig. In een display doosje op de kast.

Maar misschien ben ik langzaam een oude sentimentele knar aan het worden… dat kan ook😅

4 likes

Ja daar zit zeker wat in!

1 like