Eska Only

NA Vandaag

@basvg verdient weer credits voor de overtuiging en het meekijken!

2 likes

2 likes

2 likes

De nieuwe Heritage Chrono in beige en zwart.

2 likes

Zo hee! Mooie dingen!

Eska & Royce - het lijkt wel een Themaweek van @fredpanarai1

Van bruiloft

Day after

Naar de Photochallenge
HF Foto Challenge #125 Rubber

Naar begrafenis

2 likes

Haha, daar lijkt het een beetje op, nu maar hopen dat het niet eindigt met een begrafenis :wink:

1 like

Nee, Fer, we moeten nog samen naar de Rikketik!

Veel plezier daar: Skål!

1 like

Haha Dennis, heb daar wel een paar Zweden gek gemaakt. Je weet dat ik wel aardig kan l*llen😁

1 like

Mijn vader zei altijd tegen mij: als l*llen pudding was, dan jij (ik) Dr. Oetker! :laughing::laughing::laughing:

1 like

Korte teksten zijn er al genoeg. Houd je daarvan? Dan klik je nu weg.

Here we go!

De afgelopen dagen ben ik diep aan het speuren naar informatie over de onbekende Geráld Genta ontwerpen (als 100 ontwerpen van hem bekend zijn, blijven er zo’n 99.900 over om te ontdekken). Via zo’n zoektocht kom je allerlei mooie artikelen tegen. En opeens gaan je dan andere dingen opvallen.

Zo stuitte ik op een artikel over de bijna-ondergang van Jaeger-LeCoultre en de ‘redding’ van de Reverso, met een onbekende bijrol voor S. Kocher (Royce en Eska). Begin jaren '80. Dat lijkt in eerste instantie niets met Genta te maken, ik kwam er terecht via doorklikken, maar over Genta zo meer.

Deze horloges stammen uit 1981. Valt je iets op?

Niet duidelijk is of S. Kocher de Reverso kasten die je hier ziet kocht van een toeleverancier die de kasten niet kwijt kon aan JLC i.v.m. liquiditeitsproblemen van JLC (hetgeen plausibel klinkt), of dat er één of andere samenwerking was (zoals zovaak in Zwitserland). Het was voor mij aanleiding om eens verder te graven in de krochten van het internet, op zoek naar meer informatie over Kocher.

Eska en Royce met Genta ontwerpen heb ik vaker gezien. Ook uit de Quartz tijd. Dat intrigeerde mij al langer. Zie de foto’s hieronder.

Genta verkocht ontwerpen aan zo’n beetje de hele Zwitserse horloge industrie (zijn woorden,…). Wel kom ik uit interviews met hem en mensen die met hem samenwerkten dezelfde namen tegen. Het was een kleine groep van horlogemakers, merkeigenaren/fabrikanten en toeleveranciers die samenwerkte én concurreerde met elkaar, maar tegen o.a. Japanse merken opbokste. Wie daarin in Zwitserland precies aan de touwtjes trok wordt mij ook helderder. Zo krijg je een beeld over een Eska Reverso rip-off, die dus geen rip-off blijkt te zijn. Dat lag genuanceerder.

Wat leuk is om te weten; Eska maakte in de jaren '20 al een Reversible.

Ik wil maar even aangeven, ook al is dit draadje niet drukbezocht, ik word langzaamaan steeds blijer dat ik bij Royce en Eska uit ben gekomen. Er valt veel meer te ontdekken, dan ik had verwacht. Ik ga een beetje van de hak op de tak, want zo ging mijn speurtocht ook en hier heb ik steeds mijn kladje bijgehouden. Dit is geen journalistiek verantwoord werk. :wink:

Heel veel blijft vooralsnog onduidelijk over de rol van Genta. Zo vraag ik mij af: werkte hij naast Omega óók voor Tissot? Dat zal nog wel even gissen blijven, maar het lijkt aannemelijker dan sommigen misschien vermoeden. Het verklaart de “Genta” look van de Tissot Seamaster uit de jaren '70. En afgeleiden binnen dezelfde groep. Royce & Eska hebben een paar mix & match modellen die zowel Genta als Tissot-genen lijken te hebben. Ik vond daarvoor een verklaring.

De kast van die Quartz werd gemaakt door een toeleverancier. Want ik las dat S. Kocher de productiefaciliteiten in Grenchen toen net had gesloten. Door in te kopen in plaats van te fabriceren ontstonden er nieuwe mogelijkheden, inclusief behoud van onafhankelijkheid. Je ziet dat ook bij de ontwerpen terug. Er kwam vernieuwing. Ik denk, dat juist daar een Genta een rol speelde.

Continental - Tissot - Royce & Eska, ik zie meer overeenkomsten dan gedacht. Er zijn meer merken, maar daar waar de grote namen in een Group zaten, bleef S. Kocher onafhankelijk. Maar ze waren wel aan elkaar gelieerd, kennelijk.

Eska (S. Kocher) werd al in de jaren '50 toegeleverd - en waarschijnlijk daarvoor - door Stern Frères (de eigenaren van Patek Philippe). De buurman van Frères, was La Nationale. Daar ging de Guilloché medewerker met pensioen en er was geen opvolger. Stern Frères nam de machines over en Genta vroeg of hij daar de beroemde Royal Oak wijzerplaat mee kon laten maken voor Audemars Piquet. The rest is history. Het werkte en Stern Frères en Genta leverden op die manier ook nog aan anderen soortgelijke patronen. Genta was de ‘Architect’, Stern Frères de fabrikant, De familie Frères had de macht over wie wel en niet werd toegeleverd. Dit gold ook voor de ‘Royal Oak’ afgeleiden. Concurrentie? Welnee, er was geen sprake van massaproductie. Het ging om kleine series. 50 stuks hier, tientallen daar. Anderen noemden het kopiëren, maar die wisten niet hoe deze constructie begin jaren '70 in elkaar staak. Zo zie je zelfs bij Omega in die tijd typische Genta & Stern patronen. De oude machines van La Nationale waren inderdaad “kopieermachines”. De Royal Oaks werden hoog in de markt geplaatst, daaronder wat goedkopere varianten. Dat zat elkaar geenszins in de weg. Dat gold ook voor de kasten etc… Bij La Nationale en Stern (ze zaten letterlijk tegen elkaar aan) werden ook kronen, kasten, stalen bracelets e.d. gemaakt, maar ook aanstekers.

S. Kocher

Enfin, er wordt mij steeds meer duidelijk. Al blijven er veel vraagtekens over. Mijn focus ligt altijd bij de merken die ik zelf heb, maar ik vind het interessant om in de breedte dieper te graven. De samenwerking verklaren in ieder geval hoe gerenomeerde merken soms opeens kopieergedrag vertonen.

Stern plaat op een Omega Constellation die door Genta was ontworpen

Vaak zit daar iets anders achter dan wij als leek kunnen vermoeden. Een telefoontje van iemand in nood kan soms door een ander met de beste bedoelingen zijn opgepikt als hulp. Al was het maar om personeel en machines draaiend te houden. Dat is soms belangrijker dan wie er “eigenaar” is van een ontwerp, weet ik uit eigen ervaring. Genta werkte voor Patek, AP, UG, Bulgari, Omega, Timex, Kocher, noem maar op. Vanaf de jaren '70 maakte hij echt een vlucht. De inner circle kende zijn signature, maar zijn handtekening stond op geen enkel horloge. Daarover werden - net als in de auto industrie - vaak geen uitspraken gedaan. Veel mensen kennen Pininfarina, maar weten niet dat ene Fioravanti hun Ferrari F40 heeft ontworpen, om er maar eentje te noemen… Dat bleef ‘geheim’. Bij Genta in horlogeland idem dito.

Vergis je niet dat Gerald Genta in zijn hoogtijdagen (voor de overname door Bulgari) 250 man in dienst had, in Monaco woonde en Ferrari reed (… A vandaar dat bruggetje). Met zo’n grootte en wat vet op de botten kun je wat makkelijker schakelen dan als werkgever die moeite heeft het hoofd boven water te houden tijdens de quartz crisis.

Ik heb het idee dat de familie Kocher ook niet onbemiddeld was, ook al waren ze op het eerste gezicht geen grote naam in de horlogewereld. Eén van de lijntjes tussen de familie Kocher en andere fabrikanten was dat Hans Kocher nagenoeg tegelijkertijd met broer Sylvan (S. Kocher) een bedrijf startte waaruit o.a. de eerste microrotor patenten voor Büren en het uurwerk in de UG Polerouter ontstonden. Al ligt dat iets genuanceerder dan ik hier nu stel, met een uiteindelijke prijsafspraak die de Polerouter mogelijk maakte
En voor wie was de definitieve Polerouter ook alweer de doorbraak als ontwerper? Het was een kleine wereld, wil ik maar zeggen.

Dit model zie je niet alleen van Royce (iets kleiner) en Eska, maar de kast kom je elders ook tegen. Het uurwerk, de witgoud vergulde kast en de wijzerplaat (Stern?) maken bij deze Eska het verschil. De kastvorm zelf doet mij sterk aan Genta denken. Na alles gelezen te hebben is dat niet zo vreemd. Hoe het precies zit? Dat blijft gissen. Interessant? Dat zeker.

Ik ga verder spitten. Vul me gerust aan. Verbeter me waar mogelijk. Vind ik leuk! :pray:t3:

5 likes

Goed bezig Dennis!
Bij @Lexaf in de leer?
Erg leuk om te lezen. Ik raak geïmponeerd door de veelzijdigheid van de Kocher clan!

2 likes

Tussen 1959 en 1962 vormde Eska met andere merken Heuroplan. Het idee was om Zwitserse en Franse merken op de Franstalige markt gesamenlijk aan te bieden. Cyma, Movado e.a. deden mee.

Na deze samenwerking werd Zenith-Movado-Mondia gevormd. Jou wel bekend @basvg :wink:

Dat is een goed gezelschap geweest. Prima merken…

1 like

Schitterend verhaal over Genta en Kocher, Dennis! Knap stukje research. TLTR bestaat voor mij niet. Met plezier gelezen. Dank voor het delen van je kennis.

Ik had ooit een Royce in de collectie (geen foto’s meer van), maar die woont nu bij @basvg, die wil hem hier nog wel eens laten zien, denk ik.

Ik had nooit het genoegen een ESKA te bezitten, maar van dat merk vond ik nog wel een paar leuke advertenties. Bij deze hieronder.

1948

1949

1957

ca.1950

ca. 1950

jaar onbekend.

3 likes

Wat een geweldige advertenties! :pray:t3:

Dank je wel, ook voor je mooie woorden.

1 like

Wat een heerlijk leesvoer @Cav. De Kocher merken hebben zoveel te bieden. Veel spannendere rabbit hole dan de ‘mainstream’ merken. Ik heb gister heerlijk in het zonnetje zitten lezen.

Ik heb zelf een tank die ik nooit weg zal doen. Dat heeft te maken met het feit dat ik hetzelfde model met roman numerals en witte plaat aan mijn horlogemaatje Tim cadeau heb gedaan. Het grappige van het horloge van Tim is dat er Eska op de wijzerplaat staat maar als je de loupe erbij pakt kun je onder de tekst heel licht ‘Royce’ zien staan. Bijzonder hoe dat destijds moet zijn gegaan.

I.v.m. omstandigheden overweeg ik mijn eigen prachtige Royce Discolvolante te laten gaan. Voordat ik hem mainstream in het blauw zet, wilde ik hier in dit illustere gezelschap peilen of er wellicht interesse is. Hij hoort immers uitsluitend in een horloge doos van een liefhebber die dit draadjes bezoekt. Hij is overigens ongeveer 1,5 geleden volledig geserviced door Lieuwe van Balanced Watches en komt als head only.

Mocht je interesse hebben, laat maar even weten via een PB-tje.

2 likes

Zo te zien aan jouw nickname en de advertentie hierboven stamt de tank ook nog eens uit je geboortejaar. Wat mooi om hem hier meteen te zien in hoge resolutie, ipv dat zwart-wit advertentie plaatje.

Oef, een Disco Volante. Ik zag laatst wel een Frankenwatch Ufo van een ander merk met een Royce aan boord. Mooie metaalbewerking heeft de jouwe.

2 likes

Jazeker. Die is deel van de ’ his and hers’ met de Olma.
Allebei blauw en vierkantig. Konnie draagt de Royce vaak en met plezier. Ik draag de Olma maar sporadisch
Overigens; Naast de Royce heb ik ook een Rolls gescoord op de Rikketik. Die ga ik na de vakantie onderhanden nemen en dan komt ie jouw kant op Dennis. :grin:

2 likes

Weinig over te vinden is mijn ervaring. Toch eens gaan spitten of ik nog ergens beeld heb van mijn doublé Eska Quartz Reverso. Al heel lang geleden opgeruimd (goudkleur is het voor mij zelden)

2 likes