Eska / Royce (S. Kocher) Only

Zoektocht naar een bandje.
Een neutrale suede band had ik al eens gebruikt, ik heb nog een leverkleurige rallye liggen. Bruin leer, blauw/paars of zwart staat allemaal niet.

De bovenste in het wit met extravagante padding is not my cup of tea, maar heb ik ooit uit het Lichtblauw Hf-verkoophoekje gevist voor deze Royce. Ergens past het wel…

… In een cocktailbar.

1 like

In 1978, Olma joined forces with another group, Sagiter, which included Invicta, Eska, Rado and Camy.

Bron: FOSC 1978

Die witte past alleen in de kliko🥺
Doet echt afbreuk aan een fraai horloge!:face_with_peeking_eye:

1 like

Daaraan zie je dat het opeens zware tijden waren voor de Zwitsers! Eska is dan wel in goed gezelschap…

1 like

Vandaag de nieuwe Eska lijn bewonderd. Iemand die de huidige eigenaar al kent sprak ik erover. Hij verkoopt ze ook, naast zijn vintage horloges. Nu ze Zwitserse uurwerken gebruiken ipv Seiko neemt de interesse toe vanuit zijn klantenkring. Daar zitten overigens geen Eska-verzamelaars bij (ik dacht, ik vraag het maar even).

Ondanks dat er wel contact is geweest met de familie Kocher is er verder geen enkele link. De huidige eigenaar verzamelt vooroorlogse horloges, waaronder Reverso’s. Hij kende Eska als merk van de Reversible en toen hij zag dat het merk ‘vrij’ was, besloot hij om het op zijn manier nieuw leven in te blazen.

Emaille wijzerplaten op de nieuwe Chronograph, zwart of wit. Dit zijn pre-order modellen, dus met korting, daarna worden ze nog wat prijziger. Emaille platen horen weer sterk bij Eska, vind ik. Dus leuk om te zien dat ze die weg in zijn geslagen.

3 likes

Terug naar vintage. Deze voorraad NOS Royce en Eska was geweldig. Even mogen bespotelen. Twee Eska modellen sprongen er voor mij uit. Uiteindelijk wist ik mij te beheersen.

Dit is toch leuk voor in de slaapkamer, zo’n kastje? :face_with_open_eyes_and_hand_over_mouth:

5 likes

NA: Toch nog wat op de kop getikt. @basvg heeft een getraind oog, want hij attendeerde mij op de ene na de andere Eska, Royce en zelfs een vierkante Edele automatic.

Dit langwerpige tankje mocht mee naar huis. Een mooie ranke kast met een lekkere curve. Bas bleek thuis ook nog een passend 15mm bandje te hebben, nadat ik een veels te korte hagadis had gekocht (voor teveel geld?). Bas “gooide” hem nog even op de timegrapher en ontdekte dat het een hi-beat uurwerk betreft. Grote blij!

8 likes

Deze grote jongen viel ook op. Dikke toolwatch, gedragen, maar wel oo originele stalen band. Heel vet.

Boven mijn budget, maar wel heel gaaf om in het echt te zien.

6 likes

Deze vond Bas ook nog, tussen het leuke aanbod. Dus die gaat ook in de collectie. Binnenkort aangevuld met een Eska bumperautomaatje. Klein maar fijn! :nerd_face::pray:t3:

3 likes

Deze kleine rakker was binnengekomen via Vinted en moet alleen even geserviced worden. Dus als de 3 kleintjes van Royce en Eska klaar zijn wijd ik er een post aan. Ondanks dat ze veel kleiner zijn dan de meeste andere horloges vind ik ze erg cool. Sowieso vind ik het steeds leuker om me te verdiepen in de echte oudjes van rond ww2, al ben ik geen militaria-verzamelaar ofzo.

3 likes

Hij is erg fraai. Staat erg chique!

1 like

Is beloofd tegen kostprijs naar goede vriend.
Maar ik kan moeilijk afscheid nemen van dit horloge dus ik moet nog heeel lang testen of het goed genoeg loopt.

8 likes

Geniet er nog even van! Hij is leuk. En mooi dat je er iemand blij mee gaat maken.

2 likes

Herkenbare verkoper. Daar komt mijn Eska ook vandaan (en nog wat meer horloges)

1 like

Ah, vandaar. Leuke, vriendelijke en behulpzame mensen. Ik heb hun kaartje, wordt vervolgd.

Als je in de historie van Eska en Royce duikt, dan lees je al snel over hun Dollar coin horloges. Maar net als Vacheron maakte S. Kocher ook serieuze Dollar coin horloges, zoals deze.

Foto’s van het web. Staat te koop in Duitsland. Misschien mag ik mijn Mercedes inruilen…?

3 likes

Wat een schitterend ding!

1 like

Vanavond het bandje aangepast aan mijn polsmaat. Wat een heerlijk horloge is dit.

Het bandje dat ik op de beurs had gekocht is voor een vlindersluiting. Dus dat verklaart de korte lengte. Meteen besteld. Ik verwacht dat dat wel mooi gaat worden.

5 likes

Heel stijlvolle dresser!

1 like

Even mijn eigen vrouw versieren. :upside_down_face::clinking_glasses:

5 likes