Tja… als de Miyota maar één kant op opwindt, dan is dat wel een “Zwaktebod” er zijn ook diverse systemem voor het opwinden… Seiko en Timex gebruiken een palrad met dubbele vork op een excenter. ETA gebruikt een systeem met “wisselwielen”… voor beide systemen valt wat te zeggen… maar de Seik-Timex oplossing is wel de meest eenvoudige… en een dergelijk mechaniek kom je overal tegen… zelfs in houtzaagmolens…
Dat een miyota meer kabaal maakt zou em inderdaad kunnen zitten in de richting waarin de rotor vrij loopt… er is dan geen kracht om het mechaniek op te winden die de spelingen uit de lagers drukt, waardoor de boel “ligt te klapperen”… dat lijkt mij de meest logische verklaring… (ik heb noch de ETA, noch de Miyota op de werkbank gehad, deze observatie berust derhalve op mijn eigen inzichten in mechanieken… )
een eenvoudiger opwindmechaniek kan natuurlijk van grote invloed zijn op de prijs…
Is er veel verschil tussen de Miyota 8215 en
9015?
Hendrik
Ja!
Non-hacking vs hacking
21600 Vs. 28800
Om er maar eens 2 te noemen. Ik ben persoonlijk , ondanks het feit dat het uurwerk zijn sporen ruimschoots verdiend heeft, geen voorstander van de 8215. Wel van de 9015.
Heb ook beidde. In mijn geval houdt de 9015 beter de tijd, maar moet ook gezegd worden als je zwitsers uurwerk gewend bent zal je even moeten wennen aan de japanse rammelbak…hij maakt redelijk wat kabaal! Ik heb er echt wel even aan moeten wennen!
Die ETA2824-2 hebben echt een enorme range. Geloof -12 tot +20. Dat vind ik echt eigenlijk onacceptabel… Moet gewoon binnen de +10 en -10 blijven… same voor de Miyota. Die heeft een vergelijkbare range, en nog wat slechter.
Ik heb ook 1 Miyota uurwerk. En ervaar ook wat meer “bijgeluiden”. Ik moet eerlijk bekennen dat ik het wel romantisch vind en dat ik er steeds van bewust gemaakt wordt van al het moois dat ik om m’n pols heb zitten.